پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۷
|
کد خبر: ۷۹۱۰
با تلاش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه صورت گرفت؛

آغاز دیجیتال‌سازی و سازماندهی نسخ خطی در دانشگاه بوعلی‌سینا

عملیات دیجیتال ‌سازی و سازماندهی نسخ خطی در واحد نسخ خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه بوعری‌سینا نصب و راه‌اندازی شد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش بسنا، با پشتیبانی و مساعدت معاونت پژوهشی، عملیات دیجیتال‌سازی و سازماندهی نسخ خطی، با خرید یک دستگاه Book scanner، با نام تجاری Theia pro از شرکت Aziris آغاز شد، این دستگاه در واحد نسخ خطی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد نصب و راه‌اندازی شد.

پس از اخذ آموزش‌های لازم کار عکسبرداری و اسکن مجموعه نسخ خطی با دقت، جدیت و حساسیت تمام شروع شده است که تا کنون ۴۵۰۰۰ برگ یا به عبارتی ۷۵ عنوان از این نسخ اسکن و تصویربرداری شده است، ضمنا تعدادی از کتاب‌های این واحد دچار آفت و آسیب شده است که در نظر است این تعداد از نسخ با هماهنگی‌ِ مرکز اسناد غرب کشور و با کمک کتابخانه ملی در تهران آفت‌زدایی و ترمیم شود.
گفتنی است؛ گنجینه نسخ خطی دانشگاه بوعلی‌سینا یکی از مجموعه‌های نفیس به جامانده از دوران گذشته و پشتوانه معنوی بسیار ارزشمند برای دانشگاه است.

این مجموعه دارای ۴۴۵ عنوان نسخه خطی است که شامل: ۷۴ جلد قطع رحلی، ۶۳ جلد قطع وزیری بزرگ، ۱۲۹ جلد قطع وزیری متوسط و کوچک، ۱۷۹ جلد قطع ربعی یا بیاضی و حدود ۵۵۰ نسخه کتاب چاپ سنگی می‌باشد. تلاش‌های چندساله دانشگاه علاوه بر گسترش و افزایش تعداد این نوع کتاب‌ها از طریق خرید نسخ خطی، منجر به چاپ فهرست تفصیلی از آن‌ها نیز شده است. نظر به پیشینۀ ۴۵ ساله دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور و نیز حضور دانشجویان خارجی در قالب دانشگاه بین المللی D۸ در این مرکز علمی، لزوم توجه فراوان به این مجموعه را برای پیشبرد اهداف معنوی و فرهنگی کشور ضروری ساخته است.

لازم به ذکر است فهرست توصیفی نیمی از نسخه‌های این مجموعه برای نخستین بار در سال ۱۳۸۷ توسط مرحوم دکتر پرویز اذکایی انجام و منتشر شد، اما بعد‌ها در سال ۱۳۹۷ بار دیگر کل این مجموعه توسط دکتر عباس زارعی مهرورز تحت عنوان «گنجینه همدان: فهرست تفصیلی نسخه‌های خطی دانشگاه بوعلی‌سینا» فهرست‌نگاری و چاپ شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه