پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۵۲
|
کد خبر: ۷۹۲۹
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد:

رأی ندادن به معنای سپردن سرنوشت خود به دیگران است

دکتر رحیمی‌روشن گفت: کسانی که رای نمی‌دهند، سرنوشت خود را به کسانی می‌سپارند که در انتخابات شرکت کرده اند هر چند که هم نظر آن‌ها نباشند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، دکتر حسن رحیمی‌روشن عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه رأی دادن مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسی خود و جامعه است و از این حق باید استفاده کنیم، گفت: کسانی که رأی نمی‌دهند، سرنوشت خود را به کسانی می‌سپارند که در انتخابات شرکت کرده اند هر چند که هم نظر آن‌ها نباشند.

وی افزود: مردم در کشوری که نظام انتخاباتی را پذیرفته اند و با حضور خود آن‌ها این نظام شکل گرفته است، تفاوت عمده‌ای با دیگر کشور‌ها و حکومت‌های مادام العمر و پادشاهی که انتخابات برگزاری نمی‌کنند، خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر از زاویه عقلی و عقیدتی نظام انتخابی و مردم سالار مبتنی بر اسلام را پذیرفته ایم، طبیعی است که باید در انتخابات شرکت کنیم و حق خود را ادا کنیم.

عضو هیات علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: از نگاه دیگر انتخابات مقامات تصمیم گیر و تصمیم ساز را برای آینده کشور و تعیین راهبرد‌ها و نحوه رسیدن به آن‌ها را مشخص می‌کند، امری که در قالب مقامات مسوولان اجرایی و تقنینین تحقق می‌یابد.

وی با اشاره به تعیین سرنوشت کشور از طریق صندوق آرا ادامه داد: در اغلب کشور‌های دنیا انتخابات وجود دارد و گاهی اوقات میزان رای دهندگان پایین و برخی اوقات افزایش می‌یابد.

رحیمی روشن یادآور شد: معمولا در نظام‌های سیاسی منتظر کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند نمی‌مانند بلکه بر اساس تعداد آرایی که به صندوق‌ها ریخته شده است، نهاد‌های سیاسی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر در انتخابات شرکت نکنیم خودمان را خلع سلاح کرده ایم، اظهار کرد: در این صورت خودمان را از تاثیر گذاری بر ساختار سیاسی کشور و تصمیماتی که نتیجه آن به خودمان برمی گردد، محروم کرده ایم.

وی ادامه داد: عدم مشارکت در انتخابات، نظام سیاسی را تغییر نداده است و کسانی در انتخابات شرکت می‌کنند، در ریل گذاری سیاسی کشور حضور فعال و تعیین کننده دارند.

رحیمی روشن تاکید کرد: انتخابات چرخ دنده و موتور محرکه دولت‌ها و نظام‌های انتخاباتی هستند به همین دلیل به اندازه یک رای می‌توان در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر از وضع موجود راضی هستیم برای استمرار وضع موجود باید در انتخابات شرکت کنیم، افزود: اگر از وضع موجود نیز ناراضی هستیم برای تغییر وضع موجود نیز باید در انتخابات شرکت کنیم.

عضو هیات علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: اگر میزان مشارکت پایین باشد، دشمنان آب و خاک این کشور را امیدوار خواهند شد و ناخواسته خودمان را در کنار کسانی قرار داده ایم که مدام تکرار می‌کنند در انتخابات شرکت نکنید.

وی با بیان اینکه در کشور‌های دیگر که تابع ابرقدرت‌ها بوده و نظام سکولار دارند، انتخابات خیلی از لحاظ فضای خارجی مهم نیست مثلا در انتخابات جمهوری آذربایجان نتیجه انتخابات تاثیر جهانی چندانی ندارد، چون در نظام سیاسی جهانی تعریف می‌شوند و در نهایت هر آنچه که نتیجه انتخابات باشد برای کشور‌های غربی نامطلوب نیست.

رحیمی روشن اظهار کرد: ایران و نظام اسلامی آن با دیگر نظام‌های سیاسی کشور‌های تفاوت دارد و حتی نمی‌توان آن را با کشور‌های همسایه مقایسه کرد چرا که ایران یک کشور همواره تاثیرگذار تاریخی و تمدنی در طول تاریخ در جهان بوده و هست.

وی ادامه داد: تفاوت دیگر ایران با سایر کشور‌ها در حمایت از مظلومان جهان و کسانی که مورد ستم واقع شده اند، هست و اینکه با همه مشکلات جمهوری اسلامی توانسته است در ۴۵ سال اخیر قدم‌های بزرگی در پیشرفت تکنولوژیکی کشور است.

عضو هیات علمی گروه سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: اگر در انتخابات شرکت نکنیم خواسته یا ناخواسته با کسانی همراه می‌شویم که بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند و سربلندی ایران را نمی‌خواهند.

وی افزود: کسانی مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند که سلطنت طلب‌ها ست که وضع آن‌ها مشخص است، دوم سازمان مجاهدین خلق که به منافقین در ادبیات سیاسی مشهورند، قتل و کشتار آن‌ها را کسی فراموش نکرده است، قاتلان ۱۷ هزار نفر از مردم ایران آن‌ها هستند.

رحیمی روشن یادآور شد: آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی مستقیم و غیرمستقیم بر عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند و کسانی که قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند باید از خودشان بپرسند، عدم حضور در انتخابات چه نفعی برای دشمنان دارد؟ آیا خواسته و ناخواسته در کنار اسرائیل، آمریکا، منافقین و تروریست‌های داعشی خود را قرار نداده ایم.

وی ادامه داد: اگر کسانی در انتخابات شرکت نکنند، فرض کنیم که مخالف وضع موجود هستند، اما با شرکت نکردن در انتخابات رای به ادامه وضع موجود داده اند، اما که اگر خواهان تغییر هستیم باید نظر خود را در انتخابات اعلام کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست