پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۱۳
|
کد خبر: ۹۷۰
دکتر برومند در هم‌اندیشی معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها:

الزام اعضای هیأت علمی جوان به گذراندن دوره‌های تخصصی از سال آینده

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت:‌ از سال ۱۳۹۸ اعضای هیأت علمی جوان کشور باید حداقل ۶ ماه دوره‌های تخصصی مربوط به دروسی که خوانده‌اند را بگذرانند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر برومند صبح امروز (شنبه) در نشست هم‌اندیشی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها که در محل این وزارتخانه برگزار شد، درخصوص اجرای طرح «ستاپ» اظهار داشت: در حال آماده‌سازی طرح پایلوت سازوکار تخصیص اعتبار بودجه‌های پژوهشی هستیم و امیدواریم که از اول مهرماه سال جاری اجرایی شود و طی چهار هفته آینده نخستین ویرایش این طرح به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارسال خواهد شد.
وی تصریح کرد: در چارچوب این طرح در تمامی حوزه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و هنر عمده نیازهای کشور را به صورت فراخوان اعلام می‌کنند و اعضای هیئت علمی برای رفع این نیازها گرنت علمی دریافت خواهند کرد.
دکتر برومند افزود: هدف نهایی این طرح آن است که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۸، یکی از ظرفیت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را به گرفتن گرنت از بیرون دانشگاه‌ها اختصاص دهند.
به گفته وی توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم است و در این راستا تمرکز بر کیفیت اجرای فعالیت‌های کارآفرینی امری مهم است و این کیفیت باید به شدت ارتقا یابد.
دکتر برومند عنوان کرد: هم اکنون دستاوردهای خوبی در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کسب شده؛ اما نیازمند یک جهش وسیع هستیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تمرکز بر چالش‌های ملی کشور به خصوص چالش‌های زیست محیطی را مهم توصیف کرد.
وی با اشاره به جایگاه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت عنوان کرد: باید بستری فراهم شود تا اعضای هیئت علمی در همه حوزه‌های تخصصی خود بتوانند ارتباط دقیق و مستمری با بخش ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه خود داشته باشند.
دکتر برومند درخصوص اجرای طرح‌های تحقیقاتی صنعتی عنوان کرد: در حال حاضر نیازمند ارتقای سطح کیفیت اجرا هستیم؛ به عبارتی پروژه‌های موفق باید افزایش یابد و با کیفیت بسیار بالا اجرا شود. در این راستا نیازمند مدیران تحقیقاتی هستیم که آموزش‌های لازم را دیده باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: تمرکز بر برنامه محور کردن فعالیت‌های پژوهشی از دیگر اولویت‌های وزارت علوم است چرا که نباید فعالیت‌های پژوهشی بر اساس وظایف روزمره دنبال شود.
وی افزود: در حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم باید عمده فعالیت‌ها بر اساس پروژه تعریف و تحت سیستم کنترل پروژه قرار گیرد.
دکتر برومند بر تمرکز دانشگاه‌ها بر مزیت‌های منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: هر دانشگاهی در منطقه خود مأموریت‌های خاص خود را دارد و موظف است که مزیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه خود را مشخص کرده و تمامی اولویت‌ها و برنامه‌های خود را در راستای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و از بین بردن ضعف‌ها و ارتقای قوت‌های خود بررسی کند.
وی «شکل‌گیری تیم‌های پژوهشی» را مهم ارزیابی کرد و افزود: چالش‌هایی که امروزه در کشور با آنها روبه‌رو هستیم، نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده و برای رفع آنها نیازمند بهره‌مندی از فناوری‌های گوناگون و تیم‌های تخصصی هستیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: یکی از نیازهای امروز وزارت علوم ایجاد نظام آماری متمرکز است که در حال حاضر با همکاری با سایر معاونت‌های وزارت علوم مقرر شده یک نظام آماری جامع طراحی شود تا بتوانیم اطلاعات خود را با استفاده از وب‌سرویس‌ها جمع‌آوری کنیم.
در این نشست که با حضور معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، موضوعاتی همچون "بهره برداری از ظرفیت های قانونی بودجه سال ۱۳۹۷ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی"، "مأموریت گرایی دانشگاهها و ایفای نقش در حل چالش های منطقه و کشور"، "آموزش عالی مهارتی و نظام صلاحیت حرفه ای"، "رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها و توسعه و تقویت نهادهای واسط توسعه فناوری (شتابدهنده ها، مراکز رشد و...) مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه