پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۸۳
|
کد خبر: ۲۱۸۰
با تلاش انجمن اسلامی دانشجویان معتدل و کانون فرهنگی و هنری تئاتر دانشگاه بوعلی سینا، نخستین جشنواره ۳روزه نمایش‌نامه‌خوانی ملی دانشجویی پرسونا 26 تا 28 فروردین ماه در دانشگاه بوعلی سینا برگزار می‌گردد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، با تلاش انجمن اسلامی دانشجویان معتدل و کانون فرهنگی و هنری تئاتر دانشگاه بوعلی سینا، نخستین جشنواره ۳روزه نمایش‌نامه‌خوانی ملی دانشجویی پرسونا 26 تا 28 فروردین ماه در دانشگاه بوعلی سینا برگزار می‌گردد.

امین الوندی دبیر هنری جشنواره به خبرنگار بسنا گفت: عنوان نمایش‌نامه‌خوانی زیر مجموعه تخصصی تئاتر است که تاریخ مطرح شدن آن در ایران به 10 سال می رسد؛ در تعریفی ساده می‌توان گفت که در نمایش‌نامه‌خوانی یکسری عناصر تئاتر صحنه ای مانند گریم، آکساسوار، موسیقی و لباس های خاص حذف می شود و صرفا حالت صورت و لحن و صدا مهم است.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره مطرح شدن فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه در سطح کشور و پتانسیل‌هایی است که در دانشگاه و استان همدان گمنام مانده اند.

الوندی درباره اسم جشنواره اظهار کرد: واژه "پرسونا" را از ۲ بُعد روان‌شناسی و تئاتر می‌توان بررسی کرد؛ ما در زندگی هنگامی که با آدم‌های مختلف معاشرت می‌کنیم برخوردهای مختلفی صورت می‌گیرد و نقاب‌های متفاوتی به چهره می‌زنیم که در علم روان‌شناسی به هریک ازاین نقاب‌ها پرسونا گفته می شود.

وی افزود: در یونان باستان بازیگران برای اینکه بتوانند نقش های مختلف را اجرا کنند از نقاب هایی استفاده می کردند که در تئاتر به هریک از این نقاب ها پرسونا گفته می شد.

دبیر کانون تئاتر دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: یکی از اصول فراخوان منتشرشده ایرانی بودن متون ارسالی است که هدف اصلی ما این بود که ازاین طریق به نویسندگی دانشجویان و استان همدان کمک کنیم.

امین الوندی افزود: الویت با آثاری است که توسط دانشجویان نوشته شده است؛ ازاین طریق دانشجویان به نوشتن ترغیب می شوند و در طی روزهای جشنواره از راه تبادل اطلاعات و رفع کم و کاستی ها و نواقص می توانند شناخت خوبی نسبت به متن خود و دیگر متون به دست آورند.

وی درباره نحوه برگزاری جشنواره گفت: بعد از اتمام مهلت ثبت نام؛ فیلم هایی که به دبیرخانه ارسال شده است توسط تیم بازبینی مورد بررسی فنی قرار می گیرند و رتبه بندی می شوند؛ در نهایت 10اثر پذیرش می شود که در طول سه روز اجرا خواهند کرد.

الوندی بیان کرد: در بخش پوستر، خوانش‌گری مرد، خوانش‌گری زن، خوانش‌گردان، نویسندگی و اکت‌خوانی آثار مورد بررسی و جوایز اهدا خواهد شد.

در ادامه این گفتگو، علی شیخلو درباره علت همکاری با کانون تئاتر اظهار کرد: تشکل ها کمیسیون های گوناگونی دارند که به پیشنهاد و ایده دبیر کانون تئاتر؛ کمیسیون فرهنگی و هنری ما تصمیم گرفت که همکاری کند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: از مهرماه 97 برای این جشنواره برنامه‌ریزی کردیم که ابتدا مجوز استانی و سپس مجوز کشوری صادر شد؛ سعی بر این است که امسال جشنواره به نحو احسن برگزار شود و ما بتوانیم در سالهای آینده هم این جشنواره را برگزار کنیم.

شیخلو افزود: فراخوان 6 اسفندماه منتشر شد و مهلت ثبت نام تا 27 اسفند ماه تمدید شده است و امکان تمدید دوباره هم وجود ندارد؛ همچنین مهلت ارسال فیلم ها تا 18 فروردین خواهد بود.

وی گفت: تاکنون استقبال خیلی خوبی از این جشنواره شده است و 35 اثر دریافت شده است.

دبیراجرایی جشنواره در پایان خاطرنشان کرد: درخواست ما از مسئولین دانشگاه این است که در زمینه های اسکان شرکت کنندگان، تغذیه و تجهیزات مورد نیاز جشنواره مساعدت های لازم را مبذول نمایند.

در پایان هردو دبیر جشنواره از شرکت صنایع غذایی سحر که تنها حامی مالی جشنواره است و اقدامات فراوانی در حمایت از هنر و هنرمند داشته است تشکر فراوان کردند.

خبرنگار: حامدی
عکس: اصلانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست