پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۰۱
|
کد خبر: ۴۳۰
معاون آموزشي وزير علوم در برنامه "روي خط خبر" تشريح كرد؛

زمينه ها، جنبه ها و هدف هاي طرح مهارت آموزي به دانشجويان

دكتر مجتبي شريعتي نياسر، معاون آموزشي وزارت علوم امروز سه شنبه با حضور در برنامه "روي خط خبر" شبكه خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران به تشريح زمينه ها، ابعاد و هدف هاي طرح مهارت آموزي به دانشجويان پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
به گزارش بسنا، دكتر شريعتي در آغاز اين گفت‌ و گو با اينكه ايجاد شغل براي دانشجويان در حيطه ماموريت هاي دستگاه آموزش عالي نيست، گفت: هدف از طرح مهارت آموزي، آموزش مهارتي هايي به دانشجويان است كه آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي آشنا مي كند.

وي افزود: دانشگاههاي جامع علمي كاربردي و فني و حرفه اي نيز دانشجويان را براي اشتغال در بازار كار آماده مي كنند كه اين نوع آموزش ها از نوع تكنيكي و فني است و با طرح مهارت آموزي به دانشجويان متفاوت است.

معاون آموزشي وزارت علوم اظهار داشت: اقدامات جدي در خصوص مهارت آموزي در دانشگاهها در حال انجام است و ستاد وزارت علوم ، پشتيباني حقوقي و نهادينه كردن اين امر را برعهده دارد.

وي، اصلاح محتوايي برنامه هاي درسي را بخش اول كار دانست كه از 2 سال پيش آغاز شده و از ميان ۳۰۰۰ برنامه درسي، ۸۰۰ برنامه مورد بازنگري قرار گرفته است .

دكتر شريعتي، شيوه هاي آموزشي و تدريس را عامل موثر ديگر بر مهارت آموزي به دانشجويان دانست و گفت: در تلاش هستيم از شيوه هاي نوين و جهاني در امر تدريس استفاده كنيم.

وي تاكيد كرد: طرح مهارت آموزي به دانشجويان يك طرح متمركز  و واحد نيست و از آغاز سال جاري حركتي فراگير در آموزش عالي در راستاي طرح مهارت آموزي به دانشجويان آغاز شده است .

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۵ نيز به دانشگاهها ابلاغ شد كه دانشگاهها مي توانند دو درس ۲ واحدي  را در سقف سنوات مجاز تحصيلي در زمينه مهارت آموزي به صورت رايگان به دانشجويان ارائه كنند و در اين راستا دروسي نيز به دانشگاهها پيشنهاد شده است.

وي تصريح كرد: البته در دانشگاهها طرح هاي متفاوتي در زمينه مهارت آموزي به دانشجويان آغاز شده است و وزارت علوم از آنها حمايت مي كند.

دكتر شريعتي اظهار داشت: از جمله طرح هاي مهارت آموزي به دانشجويان، يكي طرح "كهاد" است كه در راستاي آموزش مهارت جانبي در كنار آموزش هاي دانشگاهي متعارف است كه در دانشگاههاي تهران، صنعتي خواجه نصير و صنعتي شريف اجرا مي شود.

وي افزود: همچنين طرح «من» به معني مهارت هاي نوين كه در زمينه ايجاد فروشگاههاي مجازي و شبيه سازي محيط كار است در دانشگاه جامع علمي كاربردي اجرا مي شود.

معاون آموزشي وزارت علوم در پاسخ به پرسشي در خصوص افزايش اختيارات دانشگاهها در برنامه ريزي هاي آموزشي اظهار داشت: گام اول تفويض اختيار به دانشگاهها، در خصوص دانشگاههاي سطح يك و دو نظام سطح بندي اجرايي شد كه اين دانشگاهها داراي قدمت و ظرفيت بالاتري هستند.

وي تاكيد كرد: از سال ۹۷، بخش عمده مقررات آينن نامه در چهار مقطع به دانشگاهها واگذار مي شود  تا در جهت كيفي سازي و مهارت افزايي اقدام كنند.

دكتر شريعتي در خصوص ابلاغ آيين نامه ممنوعيت ايجاد دوره هاي جديد دكترا گفت: هم اكنون بيش از ۱۰۰ هزار دانشجوي دوره دكترا داريم كه بيشتر آنان با هدف تدريس و فعاليت به عنوان عضو هيات علمي وارد اين دوره شده اند ولي در بهترين حالت، سالانه ۲۵۰۰ فارغ التحصيل دكترا مي توانند به عنوان عضو هيات علمي جذب شوند، لذا در راستاي توقف رشد بي رويه دوره دكترا، در سال ۹۷ ايجاد دوره هاي جديد دكترا ممنوع شد.

دكتر شريعتي در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این اقدام وزارت علوم آیا منجر به مهاجرت دانشجویان برای دریافت مدرک دکتری نمی شود، تصريح كرد: اینگونه نیست، زمینه تحصیل برای همه دانشجویان دانشگاه ها فراهم است. ظرفیت دانشگاه های ما برای رشته های موجود، به خوبی جوابگوی نیاز بازار است.

معاون آموزشي وزارت علوم تاكيد كرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دانش آموخته های کارشناسی ارشد ما احساس نیاز به این نداشته باشند که بخواهند وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر بازار کار برای فارغ التحصیلان مقاطع پایین تر، بهتر فراهم شود، دیگر این فارغ التحصیلان نیازی ندارند که وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند. 

دكتر شريعتي در بخش پاياني برنامه روي خط خبر گفت: مسئوليت فرا سازماني نهاد آموزش عالي اين است كه بايد سازمان هاي ديگر را ترغيب كنيم از دانش آموختگان دانشگاهي براي اشتغال بيشتر استفاده كنند؛ مثلا در بخش كشاورزي فقط ۳ درصد نيروهاي انساني بخش كشاورزي ، تحصيل كرده هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش