پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۵۵
|
کد خبر: ۱۰۳۵
دکتر محمدی فر در اجلاس معاونین آموزشی سراسر کشور:

ما برای دانشگاه بستر سازی نکرده ایم که مشکلات جامعه را حل کند

دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در اجلاس معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی سراسر کشور گفت: ما در اغلب دانشگاه ها دیوار هایی داریم که دانشگاه را از جامعه دور می کند. ما برای دانشگاه بستر سازی نکرده ایم که مشکلات جامعه را حل کند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در افتتاحیه پنجاه و یکمین اجلاس معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های سراسر کشور گفت: شناخت شناسی از جایگاه خودمان باعث می شود بهتر قدم در راه بگذاریم.

وی به موقعیت تاریخی همدان و مرکزیت استان همدان پرداخته محمدی فر و اظهار کرد: وقتی از تاریخ صحبت می کنیم. در واقع از خط صحبت می کنیم که 500 هزار سال پیش از این الواح گلی بودا که در فلات ایران کشف شده و در شوش به عنوان کهن ترین پایتخت ایران، محلی پیدا شده که محل ایجاد الواح گلی بوده و محلی دیگری نیز کشف شده که محل آموزش بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره ساسانیان نخستین دانشگاه های منسجم را داشتیم که موفق شده اند، دانشمندان زیادی را به خود جذب کنند؛ در دوره عباسیان نیز نخستین مامونی ها را داریم که باعث سیر تحول در ترجمه می شوند و دانشمندان را گرد هم می آورند؛ در دوره سلجوقی ها دانشگاه های نظامی ایجاد می شوند و در دوره اسلامی مدارس اسلامی را داریم که نفش دانشگاه ها را ایفا می کردند.

دکتر محمدی فر یادآور شد: در دوره مغول توانستیم آنها را در خود حل کنیم و شهرهای دانشگاهی را ایجاد کنیم که این افتخار نیز نصیب همدان شده و توسط خواجه رشید اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: در دوران امروزی دانشگاه های مختلف در سراسر ایران مثلا دانشگاه تهران به عنوان سر آغاز دانشگاه مدرن در ایران می باشد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه افزود: آنچه که نظام دانشگاهی به دنبال آن بوده، هم بحث آگاهی است و هم بحث علم؛ در تاریخ تفکر بشر این مسله مهم است که ما به خود آگاهی منتقدانه برسیم، که به نظر می رسد ما به این آگاهی منتقدانه رسیده ایم.

وی بیان داشت: ما مشکلاتی در اعزام دانشجویانمان داشته ایم و به نوعی کپی برداری از نظام آموزشی فرانسه داشته ایم که یکی از نتایج این موضوع این است که بسیاری از فارغ التحصیلان ما با آن نظام آموزش دیده بودند و زمینه خروج آنها و رفتن به غرب را فراهم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: عدم تطابق آموزش با نیاز های بومی و پیوند ناصحیح و رشد ناصحیح آموزش عالی نیروهای را پرورش داده که با بازار کار تطابق ندارند. ما در اغلب دانشگاه ها دیوار هایی داریم که دانشگاه را از جامعه دور می کند. ما برای دانشگاه بستر سازی نکرده ایم که مشکلات جامعه را حل کند.

وی افزود: دولت، جامعه و دانشگاه در سه ضلع مثلث هستند، که باید در ارتباط باهم باشند. امیدواریم در نهایت این سمینار به این نتیجه برسد.

دکتر محمدی فر در پایان گفت: ما نیازمند ساختار های لازم برای ارتباط دانشگاه با جامعه، ایجاد اکوسیستم آموزشی و پژوهشی و اشتغال و ارتباط با صنعت و جامعه، استقلال بخشی به دانشگاه و سپردن تدریجی امور به دانشگاه، ایجاد نگاه مهارت افزایی در دانشگاه در سطحی که شایسته دانشگاه باشد و مراقبت از این موضوع به جهت جلو گیری از تنزل سطح مهارت، توجه به موضوع ترویج به عنوان حلقه واسطه بین علوم تخصصی وجامعه هدف و توجه به ظرفیت های داخلی بومی و منطقه ای، ایجاد بانک ملی ایده و رصد نمودن حوزه های مختلف جهت سپردن به پژوهشگران هستیم و امیدواریم این برنامه ها در مدت زمان ممکن اتفاق بیافتد.

خبرنگار: قیاسی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست