پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۵۷
|
کد خبر: ۱۰۶۵
دکتر محمدی فر در کنفرانس بین المللی مصالح و سازه های عمرانی:

اخلاق، لازمه مهندسی است

دکتر یعقوب محمدی فر ئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت: اخلاق، لازمه مهندسی است و اگر اخلاق در کار مهندسان و متخصصان ما نهادینه شود، فجایع بزرگی همچون زلزله سال گذشته کرمانشاه را که نمونه هایی از سازه های جدید است را شاهد نخواهیم بود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا در سومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی مصالح و سازه های عمرانی که روز شنبه ۱۷شهریور در سالن سرو دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم به ریشه ها نگاهی کنیم، ما اعصار مختلف زندگی بشر را می بینیم که آخرین عصر طبقه بندی شده، عصر آهن است که از ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد تا ۱۹۷۰میلادی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: وقتی به زندگی بشر و غار نشینی برمی گردیم با کشف آتش روبه رو می شویم. وقتی از انسان و معماری آن صحبت می کنیم می بینیم که قدیمی ترین معماری بشر به ده هزار سال پیش برمی گردد که توانست نخستین فضاهای معماری را ایجاد کند.

دکتر محمدی فر در ادامه گفت: ما در روستاهای شیخی آباد و گنج تپه که در استان کرمانشاه هستند شاهد اولین مصالح خاکی هستیم که انسان در سازه های خود استفاده کرده است و مربوط به حدود ۱۱هزار سال پیش است.

وی خاطرنشان کرد: نخستین طاق های مقابر ایلامی مربوط به حدود چهارهزار سال پیش است که نمونه های آن را در هفت تپه که در حدود ۳۵۰۰ سال پیش است و شاهدیم که برای حفظ آن ها در لابه لای مصالح از قیر طبیعی استفاده شده است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا ضمن اشاره به اینکه یکی از جلوه های بزرگ معماری ایران و دستاورد بزرگ بشر در تشکیل نخستین امپراطوری در ایران که در حدود ۲۵۰۰ سال پیش و ایجاد نخستین پایتخت شاهی در دوره هخامنشیان است افزود: ما نخستین طرح جامع شهری را در اصفهان داشتیم که در دوره شاه عباس شروع و در دوره شاه سلطان حسین به پایان می رسد.

این استاد باستان شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: از جلوه های معماری شاخص ایران که ثبت جهانی هم شده اند را می توان به تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، ارگ خشتی بم و آرامگاه کوروش در پاسارگاد اشاره کرد؛ همچنین بناهایی دیگری در سرتاسر کشور با عنوان کلیسا مانند کلیسای زور زور دارای معماری درخشانی هستند که به ثبت ملی نیز رسیده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث هیدرولیک، شوشتر یکی از درخشان ترین سازه های مهندسی است، تصریح کرد: علاوه بر این ها بازارهایی نیز در شمال غرب، همانند اردبیل و تبریز و همچنین باغ های ایرانی جلوه های هنر، معماری و عمران ایرانی هستند که در بیرجند، بهشهر، باغ فین کاشان و... شاهد آن ها هستیم.

دکتر محمدی فر بیان کرد: تمامی این ها یادآور زنده یاد مهندس نادر خلیلی شد که یک مهندس ایرانی تبار و تحصیل کرده در آمریکا است که طرح ابر خشت ها را ارائه داد؛ این طرح مختص زمانی است که شاهد زلزله، سیل و... هستیم و همچنین مسکن برای فقرا را در آمریکای مرکزی پیشنهاد کرد که در همین مورد سازمان ناسا بسیاری از طرح های مهندسی ما را برای ساخت طرح های مهندسی خود در مریخ استفاده کرده است.

وی در نهایت با اشاره به مقوله مهم اخلاق در مهندسی، افزود: سبک های هنری در ادوار مختلف حکایت از اخلاق در مهندسی و خصوصا عمران و معماری دارد، به علاوه تاثیر معماری بر فرهنگ و اخلاق جوامع و لزوم توجه فرهنگ بومی و ملی را شاهد هستیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: اخلاق، لازمه مهندسی است و اگر اخلاق در کار مهندسان و متخصصان ما نهادینه شود، فجایع بزرگی همچون زلزله سال گذشته کرمانشاه را که نمونه هایی از سازه های جدید است را شاهد نخواهیم بود.

خبرنگار: انتصامی
عکس: موسوی ستوده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست