پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۶۵۵
|
کد خبر: ۱۲۲۳
بنابر اعلام فدراسیون سرآمدان علمی؛

دکتر محمد ملک جانی یکی از سرآمدان علمی کشور شد

بنابر اعلام فدراسیون سرآمدان علمی، دکتر محمد ملک جانی دانشیار گروه فیزیک دانشگاه بوعلی سینا در گرایش کیهان شناسی، به عنوان یکی از سرآمدان علمی کشور معرفی شد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷

دکتر محمد ملک جانی دانشیار گروه فیزیک دانشگاه بوعلی سینا در گرایش کیهان شناسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا اظهار داشت: در سال 95 فدراسیون سرآمدان علمی کشور زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاسیس و آغاز به کار کرد و هدف آن دستیابی به مرجعیت علمی بر مبنای کارکردهای پژوهش در حوزه علوم است . این فدراسیون در واقع با انتخاب شصت و دو مجله برتر که عموما مجلات معتبر رشته های شیمی٬ فیزیک ٬پزشکی ٬داروسازی٬ علوم زیستی٬ علم مواد و حوزه های مرتبط با این علوم می‌باشند شروع به تشویق اساتید برای انتشار مقالات در این مجلات کرد.

وی افزود: طی دو سال گذشته هر بار صد نفر از محققین و پژوهشگران برتر کشور که در این مجلات مقالات خود را به چاپ می رساندند از طریق این فدراسیون معرفی می‌شدند که از دانشگاه بوعلی سینا افرادی مانند دکتر زلفی گل٬ دکتر نعمت اللهی٬ دکتر عزیزیان و دکتر مهرابی انتخاب شدند. در سال جاری برای سومین بار هفتاد نفر از محققین و پژوهشگران برتر کشور از طریق این فدراسیون معرفی شدند که اینجانب و دکتر نعمت اللهی نیز جزو این هفتاد نفر هستیم. این دومین بار است که بنده به عنوان یکی از این پژوهشگران برتر از طریق فدراسیون معرفی میشوم.

دکتر ملک جانی ادامه داد: برای کسانی که به عنوان سرآمدان علمی توسط این فدراسیون معرفی می‌شوند مبلغی به عنوان گرنت نقدی به خود شخص داده می شود و مقداری هم به عنوان گرنت آزمایشگاهی در اختیار وی قرار داده می‌شود و همچنین ظرفیت پذیرش یک محقق پسا دکترا توسط پژوهشگر به دانشگاه محل خدمت او داده میشود.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر تعداد افراد سرامد یک دانشگاه بیشتر باشد در رتبه های دانشگاه محل حضور این افراد موثر خواهد بود. البته دانشگاه بوعلی سینا وضعیت خوبی از این لحاظ دارد. به طوری که در دوره اول سه نفر(دکتر زلفی گل، دکتر نعمت الهی و دکتر عزیزیان)٬ در دوره دوم سه نفر(اینجانب، دکتر زلفی گل و دکتر مهرابی) و در دوره سوم دو نفر(اینجانب و دکتر نعمت اللهی) به عنوان سرآمدان علمی از دانشگاه بوعلی سینا انتخاب شده اند.

عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه بوعلی سینا اضافه کرد: علت کاهش تعداد سرآمدان علمی دانشگاه بوعلی سینا در سال 97 کشور٬ کاهش 30 درصدی تعداد سرآمدان کشور از 100 نفر به 70 نفر است.

وی تصریح کرد: ملاک انتخاب فدراسیون سرآمدان علمی٬ انتشار مقاله در مجلاتی است که از طرف فدراسیون انتخاب شده اند . این مجلات همگی از جمله معتبرترین مجلات بین المللی هستند که پیشرو در گسترش علوم مذکور می‌باشند.

دکتر ملک‌جانی ادامه داد: حمایت هایی که فدراسیون از افراد سرامد علمی می کند علاوه بر گرنت نقدی و آزمایشگاهی ٬ حمایت مالی جهت شرکت در همایش های بین المللی و فرصت مطالعاتی می باشد.

وی اظهار کرد: به زعم اینجانب٬ مجلات معتبر دیگری هم میتوانستند در لیست معرفی شده توسط این نهاد باشند، اما اینکه چرا فقط این 62 مجله مورد انتخاب فدراسیون علمی واقع شده تصمیمی است که در شورای تخصصی فدراسیون اتخاذ شده است.

وی افزود : تعداد زیادی از این شصت و دو مجله مربوط به رشته های پزشکی و علوم زیستی است و متاسفانه تعداد کمی در حوزه علوم پایه است.

دکتر ملک جانی بیان کرد: این مجلات تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال دو مجله نیچر و ساینس که مجلات بسیار معتبر برای تمام علوم هستند از امتیاز ویژه ای برخوردارند. به طوری که اگر فردی حتی یک مقاله به عنوان نویسنده مسؤول یا نویسنده اول در یکی از این مجلات منتشر نماید به تنهایی با همان یک مقاله می تواند به عنوان یکی از سرآمدان علمی معرفی شود. 60 مجله مابقی بر اساس حاصل ضرب ضریب تاثیر و ضریب ویژه مرتب شده اند. امتیاز محققی که به عنوان سرآمد علمی معرفی می شود بر اساس تعداد مقالاتی که در یک سال گذشته در این مجلات منتشر کرده است محاسبه می شود. علاوه بر این نسبت اندیس اچ به سن علمی محقق و تعداد ارجاعات وی نیز در محاسبه امتیاز مهم است.

وی بیان کرد: ملاک انتخاب سرآمدان علمی فعالیت‌های پژوهشی محقق در یک سال گذشته می باشد، مثلا اگر در سال 97 شخصی به عنوان سرآمد علمی معرفی شود٬ ملاک انتخاب وی فعالیت های پژوهشی از سال 96 تا 97 بوده است. بنابراین اعضای هیأت علمی جوان هم می توانند در لیست این فدراسیون قرار گیرند.

عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه بوعلی سینا در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۷، تعداد چهار مقاله در مجلات فیزیک معرفی شده توسط این فدراسیون منتشر کرده است. از این بین٬ سه مقاله در مجله سلطنتی نجوم انتشارات رویال ساینس بریتانیاو یک مقاله در مجله اختر فیزیک انتشارات انجمن نجوم آمریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین هدف این فدراسیون ارتقای کیفیت پژوهش در سطح دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور است؛ امیدوارم دانشگاه ها هم این مهم را مد نظر قرار دهند و اعضای هیأت علمی جوان را به سمت پژوهش های بهتر و با کیفیت تر تشویق نمایند.

از نظر این عضو هیات علمی دانشگاه٬ قوانین فعلی ارتقاء اعضای هیأت علمی، اندکی دست و پاگیر و مبتنی بر کمیت مقالات بوده و همین موضوع باعث شده اعضای هیأت علمی جوان فرصت انجام پژوهش دقیق که اصولا زمان بر هستند را نداشته باشند.

وی پیشنهاد کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند در ارتقای کیفی پژوهش ها مؤثر باشد ارتباط با مراکز پژوهشی بین المللی است.

ملک جانی همچنین اشاره کرد: مقالات وی در این مجلات حاصل همکاری های بین المللی با پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان٬ نروژ٬ ایتالیا و یونان بوده است.

عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه بوعلی سینا در نهایت گفت: لازم است تشکر ویژه ای از همکاران خود در گروه فیزیک و هیأت رئیسه دانشکده علوم پایه به خاطر تمامی زحمات و همکاری هایشان داشته باشم. همچنین صمیمانه از آقای دکتر محمدی فر رئیس محترم دانشگاه٬ آقای دکتر ختن لو معاون سابق و آقایدکتر مجذوبی معاون فعلی پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا بابت تمامی حمایت ها و زحماتشان تشکر می کنم.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فدراسیون سرآمدان علمی ایران می توانند به آدرس اینترنتی isef.ir مراجعه نمایند.

خبرنگار : معتمد

عکس: محمدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی ذوقی حقگو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
سلام استاد، اینجانب این موفقیت کسب شده را تبریک عرض می کنم و توفیقات روز افزون را برای حضرت عالی آرزو می کنم.
علی ذوقی حقگو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
سلام استاد، اینجانب این موفقیت کسب شده را تبریک عرض می کنم و توفیقات روز افزون را برای حضرت عالی آرزو می کنم.
صفحه نخست