پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۲۱
|
کد خبر: ۱۴۶۰
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان بیان کرد: اگر بخواهیم برای صنعت گردشگری نقشی تعریف کنیم باید صنعت گردشگری ما حداقل به میزان میانگین جهانی یعنی همان سهم ۱۰ درصدی در سطح اشتغال و تولید ناخالص داخلی دارای جایگاه در اقتصاد کلان باشد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا(بسنا)، علی مالمیر مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان همدان در نوزدهمین رویداد ملی ایده پارک همدان ۲۰۱۸، که در سالن سینمای دانشکده علوم پایه دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد اظهار داشت: امروزه در دنیا حدود ۱۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی به حوزه گردشگری و همین مقدار از سطح اشتغال دنیا نیز به این حوزه اختصاص دارد.

وی افزود: کشور ما به دلیل وجود ظرفیت‌های باالقوه‌ای که از نظر جاذبه‌ها در حوزه طبیعی و تاریخی دارد، عضو 10 کشور برتر دنیا است.

مالمیر ادامه داد: اگر بخواهیم برای صنعت گردشگری نقشی تعریف کنیم باید صنعت گردشگری ما حداقل به میزان میانگین جهانی یعنی همان سهم ۱۰ درصدی در سطح اشتغال و تولید ناخالص داخلی دارای جایگاه در اقتصاد کلان باشد.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان بیان کرد: در حال حاضر بین جایگاه کشور ما و میانگین جهانی در سطح اشتغال و تولید ناخالص داخلی فاصله زیادی است، بنابراین این حوزه از جمله حوزه‌هایی است که نیازمند ایده‌پردازان، کارآفرینان و افراد خلاق است تا بتوانیم از ظرفیت‌های بالقوه خود استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در استان همدان با توجه به تعریفی که براساس مزیت‌های نسبی بین بخش‌های مختلف ارائه شده است، مبنا و محور توسعه را صنعت گردشگری تعریف کرده اند؛ گردشگری که در داخل کشور مد نظر ما است به‌طور خاص میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری و گردشگری فرابخشی است که بخش‌های مختلف را شامل می شود.

مالمیر ادامه داد: بنابراین بکر بودن این حوزه نیز یکی از ویژگی‌هایی است که زمینه را برای کارهای خلاقانه، استارتاپ‌ها، ایده‌پردازان و کارآفرینان فراهم می کند. این حوزه که برخی اسم صنعت و برخی دیگر اسم خدمات روی آن می گذارند، حوزه گسترده‌ای است.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان همدان افزود: شناخت جاذبه‌ها از مسائل مهم است که در حال حاضر برخی افراد با استفاده از تکنولوژی و ایده‌های دیگر به این حوزه توجه می کنند؛ در حفاظت از این حوزه، معرفی و تبلیغ آنها، ارائه خدمات و ارتباطی که با بازار دارند به ایده‌پردازی و کارهای خلاقانه نیاز داریم؛ بنابراین حوزه گردشگری از حوزه‌های مهم در کشور است.

وی مطرح کرد: در حوزه استان به منظور ایجاد هم‌افزایی بین افراد مؤثر و فعال در صنعت گردشگری و جامعه استان و همچنین برای اینکه بتوانیم توجه آنان و چه بسا دولتمردان را به این موضوع جلب نماییم؛ باید برگزاری رویدادهای بین المللی را در راهبردهای توسعه گردشگری به عنوان یک هدف در نظر بگیریم.

مالمیر خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین تجربه، همدان توسط مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی به عنوان پایتخت گردشگری آسیایی انتخاب شد که در این جریان رویدادهای مهمی نیز رخ داد، همچون چهلمین نشست اعضای وابسته گردشگری که به میزبانی همدان برگزار خواهد شد که پروژه اجرایی آن تقریبا آغاز شده و در تاریخ ۲۱ لغایت ۲۳ آبان ماه میزبان اساتید برتر حوزه گردشگری و مهمانان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: هدف ما از برگزاری این رویدادها علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن، تحت تاثیر قرار دادن جامعه استانی و استفاده از این ظرفیت‌ها که به مراتب پردرآمدتر، پربازده‌تر و کم هزینه‌تر هستند برای معرفی استان بوده است.

مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان گفت: اگر بتوانیم صنعت گردشگری را ارتقاء دهیم می توانیم صنعت را در مقیاس بزرگتری داشته باشیم، از نقطه سر به سر بگذریم و میزان سوددهی صنعت را بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خاص صنعت گردشگری این است که بیشتر از رقابت القای مثبتی را بر توسعه یکدیگر دارند؛ به طور مثال اگر فرودگاه ما رشد کند تحت تأثیر آن هتل، بخش‌های حمل و نقل و خدمات گردشگری نیز رشد خواهد کرد؛ بنابراین رشد هرکدام تأثیرگذار بر رشد دیگر ابعاد است.

مالمیر بیان کرد: امیدواریم شاهد فعالیت ایده‌پردازان و کارآفرینان به اندازه ظرفیت‌های موجود و توسعه صنعت گردشگری باشیم.

خبرنگار: معتمد

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی