پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۷۵
|
کد خبر: ۱۵۳۴
دکتر مجید یوسفی نوید گفت: کمک به ارتقاء سطح دانش شهرسازی در حوزه های مختلف، هماهنگی رشته های مختلف علمی، هماهنگ سازی برنامه های پیشنهادی، ایجاد زمینه های مشترک جهت اتخاذ رویکرد مناسب، تقدیر از پیشکسوت ها، ایجاد زمینه تقویت ارتباط های شهرسازی در محافل مختلف، گسترش ارتباط های بین الملی و در آخر، ارتقاء سطح آگاهی مدیران شهری از الزامات و نیازهای حرفه ای شهرسازی است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر مجید یوسفی نوید معاون شهرسازی شهرداری همدان، در هشتمین نشست شهرسازی که به همت دانشجویان انجمن علمی طراحی شهری و در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: بهتر شدن حال شهرهایمان یک مسأله فراگیر است که به خیلی از جنبه های مختلف برمی گردد.

وی افزود: در مرحله اول آنچه که ما خودمان به آن رسیدیم مسأله شهرهایمان است که اول باید بشناسیم و تحلیل کینم، بعد برای آن راه حل فراهم کنیم؛ اگر در گذشته نیروی انسانی می توانست به نوعی در حوزهای مختلف از یک نجار گرفته تا کارگر یا مسؤول در زندگی مردم حضور داشته باشد، با مردم مواجه بود و در زندگی مردم، با زندگی می کرد؛ این بود که می توانست راهکار پیدا کند و در آخر یک سری محلات پاسخگو نیازهای آنها بودند؛ ما باید توجه کنیم که چقدر براساس خواسته مردم تصمیم می گیریم؛ چرا بر اساس ابعاد مختلف فعالیتی که در حوزهای مختلف بررسی می شود، رضایت نداریم.

معاون شهرسازی شهرداری همدان خاطرنشان کرد: آیا ما امروز هزینه می کنیم در شهرهایمان، یا 40سال قبل؟ مردم کدام زمان راضی بودند؟؛ باید نیازهای مردم را بررسی کنیم و براساس آن نیاز ها تصمیم بگیریم، آیا پارک ها یا پیادرو ها نیاز مردم بوده است؟ اینها مبناهایی هستند براساس مطالعات کتابخانه ای که براساس آن برای مردم تصمیم میگیریم.

وی تشریح کرد: زمانی امثال شیخ بهایی در شهرهایمان که اکثرا آثار ماندگاری دارند یک هنرمند واقعی بودند، در جای خودشان طراحی و تحلیل می کردند و به عنوان یک مهندس خلاق کار می کردند؛ ما امروز توازن بین منافع و سلیقه نداریم، عدالت باید ایجاد شود، شهرها یا به سمت سلیقه یا منافع هدایت می شود.

وی بیان کرد: عملا توجیه جای خیلی چیزها را گرفته، دلسوزی کم شده و تمام ضوابط و حوزهای شهرسازی که به کار می گیریم اکثرا به صورت کمی است؛ به جای اینکه به کار بپردازیم به کار یکدیگر می پردازیم؛ ما صرفا در مسائل شهرسازی تخصص نداریم، شهرسازی یک بین رشته ای است که باید به مسائل اجتماعی و اقتصادی اشرافیت داشته باشد که بتواند شهرسازی کند؛ اگر بتوانیم این فعالیت هارا کنارهم داشته باشیم می بینم که حال شهرهایمان خوب می شود.

معاون شهرسازی شهرداری همدان در ادامه با اشاره به اهداف تشکیل و نام گذاری روز شهرسازی، گفت: کمک به ارتقاء سطح دانش شهرسازی در حوزه های مختلف، هماهنگی رشته های مختلف علمی، هماهنگ سازی برنامه های پیشنهادی، ایجاد زمینه های مشترک جهت اتخاذ رویکرد مناسب، تقدیر از پیشکسوت ها، ایجاد زمینه تقویت ارتباط های شهرسازی در محافل مختلف، گسترش ارتباط های بین الملی و در آخر، ارتقاء سطح آگاهی مدیران شهری از الزامات و نیازهای حرفه ای شهرسازی است.

دکتر یوسفی نوید در پایان ضمن اشاره به ضوابط شهرسازی که باید منافع و عدالت ایجاد کند، تأکید کرد: در شهرها متأسفانه مبنای های حقوقی ملاک نمی باشد؛ کسانی که این ضوابط را می نویسند هیچ آشنایی با این ضوابط ندارند، مصوبه های موجود دارای چارچوب حقوقی نیست و بحث های کمی و کیفی در محتوا وجود ندارد؛ سازندگان و مهندسان ما ارتباطی با مالک ندارند؛ دفاتری که مردم بتوانند مراجعه کنند و براساس نیازهای خود طراحی کنند وجود ندارد؛ ما در خیلی از شهرها به جای ایجاد سهمیه، رقابت را از بین برده ایم و مردم به ما مراجعه می کنند که مهندس عملا نمی تواند نظارت کند؛ امیدوارم که شهر ما و محیطی که در آن هستیم، در آینده بهتر بشود.

خبرنگار: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی