پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۵۹
|
کد خبر: ۱۵۸۳
مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان؛

ایجاد ظرفیت ۲۵۰ هزار تنی، برای سردخانه‌های استان در دست اقدام است

غلامحسین تقوی بیان کرد: یکی از ساختارهایی که در سطح استان ایجاد شده است، سردخانه‌هایی است که بسیار در بخش ضایعات مؤثر است؛ خوشبختانه با سرمایه‌گذاری و زیرسازی که در این بخش ایجاد شده است، حدود ۱۶۰ هزار تن ظرفیت سردخانه در استان ایجاد کردیم و همچنین ۲۵۰ هزار تن نیز ظرفیت در دست اقدام داریم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، مهندس غلامحسین تقوی مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان، در نشست خبری و در حضور خبرنگاران، در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: صنایع کشاورزی به عنوان یکی از مدیریت‌های ستادی سازمان است و به طور مستقل زیر نظر رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حال فعالیت است؛ علاوه ‌بر صنایع کشاورزی و غذایی صنایع تبدیلی نیز تحت پوشش است.

وی افزود: ابتدا صنایع کشاورزی تحت عنوان صنایع روستایی در زمان جهاد سازندگی سابق بوده است، سازمان جهاد کشاورزی از ابتدا با بخش صنایع در ارتباط بوده است و بعدها به صورت تخصصی تر پس از ادغام، فعالیت‌هایی را به سازمان جهاد کشاورزی واگذار می کنند.

تقوی ادامه داد: مطابق مصوبه هیأت وزیران، مسؤولیت ایجاد و توسعه صنایع کوچک زیر ۵۰ نفر را برای فرآوری محصولات فساد پذیر کشاورزی براساس کدهای آی فیک به جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۹۲ طرح انتظار بعضی از فعالیت‌ها از وزارت صنعت معدن تجارت در مجلس شورای اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود، که براساس آن بخشی از فعالیت صنایع تبدیلی به جهاد کشاورزی منتقل می‌گردد.

مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به اینکه تولید محصولات کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌شود، لذا ضروری است به منظور آینده نگری و برنامه‌ریزی برای صادرات، نیازهای داخلی کشور، تنظیم بازار و مصرف داخلی وزارت صنعت معدن تجارت وظایفی را که مربوط به بخش کشاورزی است، در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

وی در ادامه گفت: به طور کلی استان همدان علاوه بر بخش صنعت و خدمات، بخش کشاورزی استان در یک شاخص ویژه قرار دارد و می‌تواند برای اقتصاد و پیشرفت استان همدان مهم باشد؛ چون استان با وسعت ۹۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی قابلیت تولید حدود ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی متنوعی را داراست، که این امر یک مزیت برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و ایحاد ارزش افزوده برای مردم منطقه می‌باشد‌.

مهندس تقوی بیان کرد: به طور کلی محصولات کشاورزی براساس سه شاخص عمده تعریف می‌شوند، تولیدات زراعی، تولیدات باغی و گلخانه‌ای و تولیدات دام طیور و شیلات استان؛ یکی از ویژگی‌های استان همدان، تولید محصولات متنوع است همچنین دارای جایگاهی ویژه در بخش حمل و نقل و ترانزیت و تولید و فرآوری محصولات کشاورزی و صادرات دارد.

وی مطرح کرد: نزدیکی استان همدان به مرزهای غربی کشور می‌تواند یک مزیت به‌شمار آید، راه‌های ارتباطی که در استان وجود دارد به خوبی می تواند محصولات کشاورزی را بین استان‌های دیگر جابه‌جا کند و به دست مصرف کننده برساند.

مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: استان دارای نیروی کار تحصیل کرده است، شهرک‌هایی که ایجاد شده و زیربناهایی که برای این شهرک‌ها فراهم شده می‌تواند مزیتی برای سرمایه‌گذاری باشد.

وی ادامه داد: در مجموع هدف صنایع کشاورزی، تأمین امنیت غذایی است، امنیت غذایی موضوعی است که از ابتدا تولید یک محصول تا رساندن آن به دست مصرف کننده حائز اهمیت بوده و نظارت بر آن بر عهده جهاد کشاورزی است.

تقوی گفت: امسال شاهد توسعه و فناوری بخش کشاورزی بودیم، هم در تولید محصولات و هم در بخش سرمایه‌گذاری شاهد رشد بودیم؛ امسال علاوه ‌براینکه هیچ واحدی تعطیل نشد بلکه ۶ واحد غیر فعال نیز راه‌اندازی شد؛ حدود ۱۲ واحد طرح توسعه از ابتدای سال و ۲۹ هزار تن به مواد اولیه استان افزوده شده است.

وی ادامه داد: از بین تمامی واحدهای مرتبط با صنایع تبدیلی و غذایی، ۲۷۶ واحد توسط وزارت جهاد کشاورزی پروانه بهره‌برداری صادر شده است؛ جمع کل ظرفیت تولید در استان ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است، توسط وزارت جهاد کشاورزی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن با ۲۷۶ واحد ظرفیت صنعتی ایحاد شده در استان است.

مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کل استان همدان تولیداتی که واحدهای انجام می دهند برابر با یک میلیون و ۸۴ هزار تن، میزان جذب مواد اولیه نیز یک میلیون ۳۷۵ هزار تن است و اشتغال ایجاد شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان ۳ هزار و ۵۶۳ نفر بوده است.

وی مطرح کرد: بیشترین آمار در حوزه شهرستانی مربوط به شهرستان ملایر با ۹۷ واحد و شهرستان فامنین با ۵ واحد کمترین آمار را در استان دارا هستند؛ همچنین شهرستان های بهار ۷۵ واحد، نهاوند ۳۱ واحد و همدان ۲۴ واحد تعداد واحدهایی هستند که برای آنها پروانه صادر شده است.

تقوی بیان کرد: چند محصول عمده و شاخص وجود دارد، مانند سیب زمینی که استان بیش از یک میلیون تن این محصول را تولید می کند و همچنین از استان‌های مجاور حدود ۴۰۰ هزار تن نیز وارد استان شده و در سردخانه‌ها نگهداری و توزیع می‌شود؛ همچنین انگور استان نیز دارای رتبه کشوری و ملی است تولید سالانه آن در استان ۳۶۴ هزار تن است.

وی ادامه داد: از دیگر محصولات شاخص استان میتوان به موارد زیر اشاره کرد، سیر با تولید سالانه حدود ۵۰ هزار تن سیر، لبنیات به‌ویژه شیر با تولید سالانه ۴۸۰ هزار تن، گوشت قرمز و سفید با تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن، عسل با تواید حدود ۲ هزار تن و حبوبات با تولید سالانه ۱۸ هزار تن در استان.

مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: اهداف صنایع تبدیلی و تکمیلی کمک به بهبود سطح زندگی کشاورزان به خصوص روستائیان از طریق افزایش درآمد سرانه، حرکت در جهت استفاده بهینه از امکانات موجود به ویژه در مناطق روستایی تولید برخی از کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد غذایی و تأمین امنیت غذایی است.

وی افزود: یکی از ایده‌هایی که در گسترش صنایع تبدیلی مد نظر ما است، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده برای این محصولات است؛ اگر در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم و بتوانیم با تکنولوژی جدید و فراوری حاصل از این تکنولوژی تولید محصولات را مدیریت کنیم، میتوانیم برای جمعیتی معادل با جمعیت کنونی غذای سالم فراهم کنیم.

تقوی ادامه داد: بخش زیادی از محصولات کشاورزی در هنگام تولید به ضایعات تبدیل می‌شوند، در تلاشیم تا تکنولوژی جدیدی در این راستا ایجاد کنیم و به وسیله آن بتوانیم ضایعات را کاهش دهیم؛ بخشی از ضایعات نیز توسط مصرف کننده ایجاد می‌شود؛ پیش‌بینی شده است که حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد افت محصولات کشاورزی اتفاق خواهد افتاد؛ که در بخش صنایع ۵ تا ۱۰ درصد را پیش بینی کردیم که خوشبختانه با تکنولوژی جدیدی که در حال وارد شدن است مانند سورت لیزری و دستگاه‌های پیشرفته ضایعات در حال کاهش است.

مدیر صنایع تبدیلی و کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از ساختارهایی که در سطح استان ایجاد شده است، سردخانه‌هایی است که بسیار در بخش ضایعات مؤثر است؛ خوشبختانه با سرمایه‌گذاری و زیرسازی که در این بخش ایجاد شده است، حدود ۱۶۰ هزار تن ظرفیت سردخانه در استان ایجاد کردیم و همچنین ۲۵۰ هزار تن نیز ظرفیت در دست اقدام داریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر از کشورهای مختلف سرمایه‌گذار برای تولید سیب‌زمینی در استان وارد شده است، دو واحد در حال پیگیری و مجوز برای آنها صادر شده است تا در بخش فرآورده‌های سیب زمینی سرمایه گذاری کنند؛ یکی از نگاه‌هایی که این دو کارخانه برای این سرمایه‌گذاری به استان داشتند، تولید و سردخانه‌های استان بود.

تقوی گفت: یکی از اهداف مد نظر ما برای صنایع تبدیلی و تکمیلی، تکمیل زنجیره بازاریابی و مواد غذایی است؛ هدف ما در استان و در سطح کشور این است که فرآوری محصولات کشاورزی استان به صورت یک زنجیره مرتبط باهم باشد و حتی بازاریابی محصولات نیز به صورت زنجیره قرار بگیرد و محصولاتی تولید شود که برای استان مفید باشد.

وی افزود: در زنجیره تولید یکی از اهدافی که باید به آن توجه شود صادرات و بسته بندی محصولات است؛ یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد فله فروشی است، تلاش ما بر این است که محصولاتمان را در بسته بندی شکیل تحویل مصرف کننده دهیم.

خبرنگار: معتمد


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی