پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۹۸۴
|
کد خبر: ۱۸۲۶
دکتر محمرضا یوسف زاده چوسری، مدیر گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی سینا، به برخی از ابهامات و چالش های مربوط به ارزشیابی پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۷











به گزارش خبرنگار بسنا، متن این موضوع به شرح زیر است:

پاسخ به برخی از ابهامات و چالش های مربوط به ارزشیابی

ارزشیابی یکی از مهم ترین رسالت های نظام های آموزشی است .فلسفه ارزشیابی افزایش میزان اثربخشی ، کارآیی و بهروه وری است.از طریق ارزشیابی می توان نقاط ضعف ، کاستی ها و نارسایی ها و نقاط قوت و توانمندی ها را شناسایی نمود وسازو کار های مناسب برای کاهش نا رسایی ها و افزایش توانمندی ها را فراهم ساخت .به طور کلی ارزشیابی غایتی تصمیم محور، رشد محور،سوق دهنده و بهبود گر ایانه دارد .منابع مختلفی برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد.بدون تردید دو منبع مهم ارزشیابی، اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان گرامی هستند که دارای اطلاعات بالینی و واقعی هستند وبا ارائه این اطلاعات می توانند طراحان و سیاست گزاران را در تصمیم سازی های مختلف یاری نمایند. یکی از دستاورد های ارزشیابی آموزشی مقایسه بازده با هدف و در نهایت بهبود فرایند یاددهی- یادگیری است. در زمینه ارزشیابی ابهامات و چالش هایی از سوی اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان گرامی مطرح می شود برخی از این ابهامات و پاسخ های مربوط عبارتند از :

1- آیا اساتید از نتایج ارزشیابی دانشجویان مطلع می شوند؟

*اساتید محترم فقط از میانگین نمره ارزشیابی درس یا دروس مورد تدریس مطلع می شوند و ار نتایج ارزشیابی انفرادی دانشجویان اطلاعی ندارند.بنابراین نتایج ارزشیابی فردی دانشجویان کاملاً محرمانه است. ضمن این که میانگین ارزشیابی دروس پس از ثبت نهایی نمرات توسط اساتید محترم قابل مشاهده است.

2-آیا دانشجویان خودشان اقدام به تکمیل فرم ارزشیابی اساتید می کنند یا این که نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار همکلاسی یا سایر دوستان جهت ارزشیابی قرار می دهند ؟

*ارزشیابی یک مسئولیت مدنی ، حرفه ای و مسئولیت آفرین و مستلزم پاسخگویی است.اگرچه در این زمینه مشاهدات و گزارش های محدود موثقی وجود دارد ولی فراگیر نیست.انتظار می رود در این زمینه دانشجویان گرامی حساسیت بیشتری داشته باشند

3-آیا از نتایج ارزشیابی می توان در تصمیم گیری های آموزشی استفاده نمود و یا به تعبیر دیگر آیا تاکنون از نتایج ارزشیابی در تصمیم گیری های آموزشی استفاده شده است؟

بله-از نتایج ارزشیابی برای تصمیم گیری در خصوص واگذاری یا عدم واگذاری دروس ، قطع یا ادامه همکاری با اساتید محترم مدعو وحق التدریس، ترفیع سالیانه ، تبدیل وضعیت ، ارتقاء مرتبه علمی،انتخاب اساتید برتر گروه های آموزشی و استاد نمونه کشوری استفاده می شود

4-آیا دانشجویانی که در درس یا دروس مربوطه نمره بالاتر گرفته اند به اساتید نمره بالاتری می دهند و بالعکس؟

*در این زمینه کار میدانی و پژوهشی انجام شده است .برا این اساس رابطه بین میانگین نمره کلاسی دانشجویا ن د ریک نیمسال با میانگین نمره ارزشیابی استاد در دروس مربوط مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان داد که بین دو متغیر رابطه معنی داری وجود ندارد.اگرچه ممکن است استثنائاتی نیز وجود داشته باشد که در صورت گزارش و تقاضا توسط این دفتر مورد بررسی قرار می گیرد.

5-آیا دانشجویان به دلیل عوامل بازدارنده برای مثال عدم اجازه انتخاب واحد در نیمسال بعدی اقدام به ارزشیابی می کنند یا به دلیل باور به ماهیت سازنده گرا بودن ارزشیابی به این کار مبادرت می ورزند؟

*پاسخ این سوال نیازمند بررسی ها و واکاوی های بیشتری است .به نظر می رسد که دانشجویانی که به موقع اقدام به ارزشیابی می نمایند،.به دلیل عوامل بازدارنده نباشد یعنی خود ارزشیابی فی نفسه برایشان مهم است.ضمن این که برخی از دانشجویان ممکن است به دلیل عدم آگاهی و یا عدم دسترسی به سامانه در این خصوص اقدام ننمایند

6-آیا بازه زمانی تعیین شده در تقویم آموزشی برای ارزشیابی مناسب است؟

*هرچه بازه زمانی ارزشیابی به پایان تشکیل کلاس ها نزدیک تر باشد به دلیل کسب اطلاعات بیشتر نتایج واقع بینانه تر خواهد بود به ویژه زمانی که دانشجو برای اولین بار با یک استاد درس داشته باشد.

7-آیا گویه های ارزشیابی و به تعبیر دیگر فرم ارزشیابی از شمول و جامعیت برخوردار است؟

*در طی یک سال و نیم گذشته تلاش های زیادی در زمینه باز نگری فرم های مختلف صورت گرفته است پیرامون.این فرم ها چندین باراز افراد ذینفع ، ذیربط و ذی صلاح بازخورد گرفته شده و فرم ها در حال نهایی شدن هستند و انتظار می رود از نیمسال 3972برای اجرا آماده شوند

8-آیا اساتید غیر از دانشجویان توسط افراد و یا منابع دیگری مورد ارزشیابی قرار می گیرند؟

*اساتید علاوه بر ارزشیابی توسط دانشجویان به وسیله معاونان محترم آموزشی دانشکده ها و مدیران محترم گروه ها نیز مورد ارزشیابی قرار می گیرند

9-آیا دانشجویانی که چندین درس با یک استاد دارند درانجام ارزشیابی دچار برخی ملاحظات می شوند؟

*تاکنون در این زمینه گزارش مکتوبی ارائه نشده است .خیلی از دانشگاه ها با ارائه هم زمان یک درس با چند استاد در این زمینه اقدامات پیش گیرانه انجام داده اند.

10-آیا دانشجویان اطلاعات کافی برای پاسخ به گویه های ارزشیابی را دارند؟

*همان گونه که قبلا نیز اشاره شد اساتید محترم علاوه بر دانشجویان توسط معاونین محترم آموزشی و مدیران محترم گروه ها مورد ارزشیابی قرار می گیرند ولی به دلیل تعامل آموزشی بیشتر دانشجویان با ا ساتید در داخل وخارج از کلاس درس و هم چنین ماهیت گویه های فرم ارزشیابی برای مثال(مشارکت دادن دانشجویان در کلاس درس ،داشتن طرح درس ،امکان تعامل آموزشی با استاد در خارج از کلاس درس ،رعایت نظم و زمان و .....به نظر می رسد که دانشجویان از اطلاعات عینی و واقعی برخوردار هستند.

خبرنگار: اسماعیلی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نازنین رفیعی
Canada
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
سلام عرض میکنم ،آیا اساتید از نمره های سایر دروس و کارنامه و معدل دانشجو مطلع می‌شوند ؟ممنون میشم پاسخ بدید
دانشجوی دانشگاه آزاد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
این درست است که اساتید می‌توانند نتایج ارزشیابی که ما از آنها می‌کنیم ببینند؟ مگه ارزشیابی محرمانه نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هزینه دانشگاه آزاد مخصوصا ارشد سربه فلک می‌زند حالا با خیانت دانشگاه چه کنیم؟؟؟؟؟
Hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
وای اگه محرمانه نباشه که من این ترم کلی انتقاد از اساتید کردم پوستمو میکنن
ح
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
اگه یک درصد استاد بفهمه که حسایمونو میرسه، من همرو عالی میزنم همیشه
صفحه نخست