پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۱۸
|
کد خبر: ۲۱۱۸
مهران كريمي، پژوهشگر انقلاب اسلامي در برنامه تبيين تمدن سازي و تحليل عملياتي بيانيه گام دوم انقلاب تصریح كرد: چرایی صدور بیانیه، افق گشایی راهبردی رهبری برای نخبگان، جوانان و آحاد مردم است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، مهران كريمي، پژوهشگر انقلاب اسلامي در برنامه تبيين تمدن سازي و تحليل عملياتي بيانيه گام دوم انقلاب كه توسط پژوهشکده تمدن اسلامی دانشگاه بوعلی سینا و در سالن آمفي تئاتر دانشكده علوم پايه برگزارشد، بيان كرد: امروزه اين ديدگاه در كشور ما وجود دارد كه از لحاظ مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عدالت اجتماعی وضعیت کاملا مثبتی نداريم؛ که در این حیطه می توان به مثال ملموس جهش یک شبه دلار که دارایی مردم را به یک باره تا یک سوم کاهش داده و باعث پیدایش معضلاتی در سطح جامعه شده، اشاره كرد.

وی افزود: سوالی که در اذهان عمومی ايجاد مي شود، این است که چرا در چنین شرایطي که به عقیده بعضی ها دچار انواع بحران ها و معضلات هستیم، حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله)، بحث رسیدن به تمدن اسلامی را مطرح مي کنند و در راستای تحقق ولایت حضرت حجت و افق چهل ساله دوم انقلاب، در مورد آرمان گرایی سخنراني مي فرمايند؟ چرا رهبر جامعه در چنین شرایطی که باید نسبت به واقعیت های جامعه خود اظهار نظر کنند و در خصوص مباحث جاری روز با مردم صحبت کند، بیانیه ای در راستا افق آرماني جامعه اسلامي مطرح می کنند؟

کریمی در پاسخ به اين نوع ديدگاه بيان كرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از جانب رهبری مطرح شده است، باید منطق و کنش رهبری را به خوبی درک کنیم تا بتوانیم در اين راستا براي درك ديدگاه رهبري و تحقق اهداف گام دوم، گذری به تاریخ قبل از اسلام بزنيم.

وی براي تبيين اين مسأله توضيح داد: جنگ احزاب در زماني رخ داد که اسلام هنوز فراگیر نشده بود و از حیث اکثریت و اقلیت، اسلام در اقلیت قرار داشت، و قدرت و ثروت در اختیار کفر بود.

این پژوهشگر انقلاب اسلامي افزود: جنگ احزاب یا جنگ خندق به دلیل اینکه همه احزاب، با همه امکاناتی كه در اختیار داشتند، به لحاظ ثروت و قدرت و در مقابل پیامبر(ص) قرار گرفته بودند، و اتحاد براي از بين بردن جامعه اسلامي داشتند، اهمیت داشت.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم های اقتصادی و فشارهای سنگيني كه به مسلمانان وارد شد، پيامبر اكرم (ص) فرمودند: من در این جرقه جنگ فتح ایران و رم را دیدم، در شرایطی که احتمال نابودی حکومت اسلامی وجود داشت و در زمانی که احتمال کشته شدن افراد از فرط گرسنگی و یا کشته شدن افراد به واسطه دشمنان و متلاشی شدن تشکیلات وجود داشت.

كريمي اضافه كرد: سوالی که در اینجا مطرح می شود اين است كه چرا پیامبر(ص) در آن زمان این سخن را مطرح می کنند؟ با توجه به اتفاقات رخ داده و پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب، مقدمه دست آوردهای بزرگ تر و بعد ها فتح مکه و در انتها با پیروزی حکومت نبوی به پایان می رسد و همه اتفاقات به مرور رخ می دهد ولو اینکه حضرت پیامبر(ص) در حیات نبودند.

وي گفت: اسلام، رم و ایران را فتح می کند و چند قرن بعد تا قلب اروپا گسترش میابد و با تمدن حكومت بزرگ اسلامی رو به رو هستیم که ایران، بخشی از اروپا، و آفریقا و... در قلمرو حکومت اسلامی قرار می گیرد.

مهران كريمي تشريح كرد: 2 نکته برجسته در این مبحث تاریخی وجود دارد، اول، نقش عنصري رهبری در جامعه اسلامی كه مانند آن را در حکومت مادی نداریم و دیگری عنصر و نقش قدرت الهی است که از جامعه اسلامی حمایت و دفاع می کند.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: بحثی که پیرامون صحبت های حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان وعده های الهی می شناسیم، در طول تاریخ به کرات دیده شده که همیشه فشار بوده، تحریم بوده، ترور شخصیتی و فیزیکی بوده است، حال با این شرایط آیا ما باتوجه به مطالب ذکر شده با سختی های جنگ احزاب رو به رو هستیم؟ که پاسخ به طور قاطع نه است، چرا که ما در جامعه خود با این سوال رو به رو نیستیم که آیا شب را می بینیم؟ قوت غالبی برای خود داریم یا نه؟ و حتی در سخت ترین شرایطی که انقلاب اسلامی در زمان جنگ تحمیلی سپری کرد به شدتی که مسلمین در زمان جنگ احزاب آن را درک کردند نبوده.

كريمي تصريح كرد: پس با قاطعیت می توانیم بگوییم که به لحاظ بحث دشواری های مادی، معیشتی و امنیتی، زمان جنگ احزاب را نداریم اما از حیث دشمنی میتوانیم بگوییم که همان دشواری ها را داریم چرا که نمی توان در موضع حق بود و انتظار دشمنی را نداشت، پس می توان گفت که ما با دشمنی هایی رو به رو هستیم.

وي اظهار داشت: با توجه به مباحث ارائه شده، می توان گفت که وظيفه رهبری افق گشایی است، پس اگر رهبری فقط به شرایط موجود کنونی اکتفا کند و به مسائل روز بپردازد جامعه دچار رکود می شود و اگر نگاهي غير از اين غالب مي شد، اساسا انقلابي رخ نمیداد.

مهران كريمي در ادامه بیان داشت: در قدم اول اگر ما بتوانیم نگاه رهبری را در زمان خود شناسایی کنیم، به قطع و یقین می توان گفت که می توانیم منطق صدور بیانیه را ميفهميم. چرایی صدور بیانیه، افق گشایی راهبردی رهبری برای نخبگان، جوانان و آحاد مردم است.

این پژوهشگر انقلاب اسلامي ادامه داد: بیانیه ابلاغ شده 6هزار کلمه است و نمي توان با توجه به ساعت جلسه به تمامی فرازها و کلید واژه هاي آن پرداخت.

وي توضيح داد: با توجه به بیانیه حضرت آیت الله خامنه ای تاریخ حتما باید مطالعه و نگاهی تطبیقی و جمع بندی شده، پیدا شود؛ پس می توان اشاره کرد که یکی از بایدها نگاه تاریخی است، نگاه تاریخی، نگاه کلان، برایندی و فرایندی در مقابل نگاه نقطه ای، جزئی و روزمره اي قرار دارد؛ نگاه نقطه ای، به نگاهی گفته می شود که به حواشی مباحث روز می پردازد حتی اگر نقاط مثبت را ببیند باز هم دچار همان جمع بندی و تحلیل کلام می شود.

خبرنگار: صنيعي
عكس: اميني


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر