پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۰۷
|
کد خبر: ۲۱۴۱
عضو هيات اصلي انجمن عرفان اسلامي و رئيس كميته تشكيلات شوراي راهبردي زنان فرهيخته دانشگاه آزاد اسلامي بيان كرد: راه طي كردن سلوك با ریاضت، خلوت، تسنیم، پیروی امر مرشد امكان پذير است اما كافي نيست.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، فروغ احراري عضو هيات اصلي انجمن عرفان اسلامي و رئيس كميته تشكيلات شوراي راهبردي زنان فرهيخته دانشگاه آزاد اسلامي در نشست تخصصي بررسي عشق و محبت از ديدگاه عارفان مسلمان كه در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد، بيان كرد: زماني كه در یک محفل عرفانی آیه "انا لله وانا الیه راجعون" تلاوت می شود، حتما به معنای مجلس ختم نیست، چرا که انسان دارای یک قوس نزولی از عرش به فرش و یک قوس صعودی از فرش به ملکوت است.

وی بیان کرد: سلوک دو جنبه دارد، سلوک خائض یا همان سلوک در سقر و یا سلوک فائضان؛ ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سالکیم، این سلوک با شرط و شروط خود یا الی الله است یا الی الشیطان.

احراری افزود: این انسان خاکی که پا در این دنیا نهاده تا صحنه ای را اجراکند، در طول این صحنه خواه و ناخواه دچار کثرت می شود، چرا که این دنیا دار امتحان است و باید در این دار از کثرت ها جدا شده تا به وحدت حقیقی رسيد.

وی در ادامه گفت: چگونه باید این سلوک را طی کنیم که بتوانیم جز فائضین باشیم؟ و در پاسخ بيان كرد: ریاضت، خلوت، تسنیم، پیروی امر مرشد و... اگرچه همه اینها برای رسیدن به سلوک، زمینه را تا حدودی فراهم میکند اما در حقیقت ثبات نفس ما را ادا نمی کنند، چرا که افرادي بودند که همه این خصوصيات را داشتند اما خضوع نکردند.

احراری افزود: آنچه که برای ابزار سلوک واجب و خود رأی است "هدایت" است، هرچه هست، جلوه اوست و تمام اسما و صفات الهی را خدا به انسان آموخت و او را خلیفه خود در زمین قرار داد؛ اگر انسان آفریده نشده بود، خدا نیز شناخته نمیشد، و این انسان است که بر دنیا سیطره دارد و همه در تسلط خداست.

رئيس كميته تشكيلات شوراي راهبردي زنان فرهيخته دانشگاه آزاد اسلامي اضافه كرد: دومین ابزار برای رسیدن به سلوک شکر است، سلوکی که می خواهد در سقر نباشد، باید با شکر همراه باشد، نه فقط شکر زبانی بلکه شکر با تمام وجود؛ مصداق شکر این است که بدانیم چه کاری را چگونه و در جای خود قرار دهیم و به معنا حقیقی عبد باشیم.

وي بيان كرد: سومین مرکب بعد از هدایت و شکر"بلا" است، بلا رکن رکین تمامی مراحل سلوک است.

احراري خاطرنشان كرد: مصیبت یعنی رسیدن و برخورد با مشکلات، انسان در بلاهاست که نقاط ضعفش مشخص می شود و باعث تخلیص او می شود، چرا که بلا موجب پاکی شده و غرور را از بین می برد.

وي در پایان گفت: به امید آنکه زندگی ما به گونه ای باشد که دیگران در باغ زندگی ما بارور شوند.

خبرنگار: ياري

عكس: امامي


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر