پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۷۱
|
کد خبر: ۲۲۱۳
دکتر باقر لاریجانی با اشاره به تغییرات سیمای نظام سلامت و چالش‌های سلامت جامعه گفت: این تغییرات باید در طراحی برنامه‌های آموزشی دانشجویان علوم پزشکی مورد نظر قرار گیرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور هدف این بسته را ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی حوزه سلامت برای تأمین نیازهای جامعه ذکر کرد و گفت: برای آموزش پاسخگو دانشگاه‌ها تلاش زیادی کردهاندو باید بررسی کنیم برای پاسخگو کردن دانشگاه‌ها به نیازهای جامعه باید با چه الگویی پیش برویم.

وی به اقداماتی که در زمینه بیماری‌های غیر واگیر صورت گرفته اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها اثر خیلی زیادی در سلامت و مرگ ومیردر جامعه ما دارند و لازم است با اطلاعاتی که در دسترس است تغییراتی متناسب با نیاز جامعه در آموزش ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که متناسب با وضعیت استان‌ها درصدی از برنامه‌های آموزشی خود را تغییر دهند، گفت: پاسخگویی به این معنا است که ما وضعیت نظام سلامت را درک کنیم و متناسب با نیازها دانش آموخته خود را تربیت کنیم.

وی عنوان کرد: ۲ سال است در زمینه محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در حال کار هستیم و تمام مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته بررسی شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: گرچه نمی‌توان گفت این محاسبات صد در صد دقیق هستند چون شرایط در آینده ممکن است متفاوت باشد، ولی وزارت بهداشت از ابتدا حساب شده عمل کرده و نیروی فارغالتحصیلبدون شغل کمتر از سایر حوزه‌ها دارد.

لاریجانی گفت: ما در سطح ملی محاسبه کردهایمکه چه وضعیتی داریم و چه تعداد نیرو نیاز داریم. این محاسبات انعطاف پذیر است و متناسب با تغییراتی که در نظام ارائه خدمات رخ خواهد داد مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر محاسبات نیروی انسانی در بسیاری از رشته‌ها برای سطح ملی روشن است و قدم بعدی این است که بر اساس اطلاعات ملی محاسبه کنیم که در مناطق چه نیروهایی نیاز داریم.

لاریجانی با عنوان اینکه مرکز آموزش‌های مهارتی یکی از مراکز مهمی است که تأسیس شده و می‌تواند به همه حوزه‌ها کمک کند، گفت: این مرکز آموزش‌های مهارتی را ارائه می‌کند و لازم است دانشگاه‌ها از بستر این مرکز استفاده بیشتری برای تأمین نیازهای استانی داشته باشند.

وی به بازنگری برنامه پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت: ۲ سال جلسات و کارگاه‌های متعدد گذاشته شد تا مشخص شود چطور توانمندی‌های دانشجویان پزشکی عمومی کشور را با نیازهای جدید نظام سلامت تطابق دهیم و دانشجویان با دسترسی سریع‌تر به محیط‌های ارائه خدمت مهارت‌های خود را تطبیق دهد، با مباحث اخلاق پزشکی به صورت عملی آشنا شود و مسائل جامعه را درک کند. همچنین در عین حال دوره پزشکی عمومی کوتاه‌تر شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه آموزشی جدید پزشکی عمومی ابلاغ شده و اکنون مرحله اجرای این برنامه است. این شیوه به‌روزرسانی برنامه کار بسیار سنگینی بود که با اجماع نظرات تمامی ذی‌نفعان این حوزه انجام شد.

وی اضافه کرد: برای اولین بار بعد از ۳۲ سال برنامه پزشکی عمومی بازنگری شد، بعد از سال‌ها استانداردهای آموزش پزشکی عمومی اخیراً اعلام شد و استانداردهای کالبدی نیز ابلاغ شد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه آزمون صلاحیت بالینی برای اولین بار از چند سال پیش در وزارت بهداشت اجرا شد، اظهار داشت: این آزمون ارزیابی مهارت‌های دانشجو را برعهده دارند و دانشگاه‌ها باید از نتایج این آزمون برای ارزیابی نحوه آموزش خود نیز استفاده کنند و در جاهایی که مورد نیاز است به سمت تغییر پیش بروند.

وی به آغاز فرایند اعتباربخشی دانشکده‌های متولی آموزش پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت: در حال تلاش هستیم تا الگوی اعتباربخشی پزشکی عمومی ما مورد ارزیابی بینالمللیقرار گیرد و با این کار در صورتی که وزارت بهداشت دانشکده‌ای در اعتباربخشی تأیید کند فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی نیز این نتیجه را خواهد پذیرفت.

لاریجانی به دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور اشاره و عنوان کرد: تفاهم‌نامهایبا معاونت بهداشتی منعقد شده تا آموزش‌های مرتبط با سلامت عمومی در جامعه ساماندهی شود.‌

وی خاطرنشان کرد: دوره پودمانی مجازی پزشکی خانواده طراحی شده که توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی اجرایی خواهد شد. این دوره ۶ ماهه است و برنامهریزیهایلازم برای برگزاری آن با حوزه بهداشت صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه آموزشی دندانپزشکی عمومی هم بازنگری شده و انتظار این است که برای انطباق این برنامه‌ها در دانشگاه‌ها تلاش شود اظهار داشت: در راستای توسعه هدفمند آموزش عالی اختیاراتی به مناطق برای بازنگری برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای سلامت بومی داده شده و انتظار این است که دانشگاه‌ها این امر را پیگیری کنند.‌


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست