پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۵۷
|
کد خبر: ۲۵
با حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزارشد؛

دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران در دانشگاه شیراز

دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده «گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی» را یکی از مؤثرترین رویکردهای دولت دوازدهم دانست و گفت: با توجه به افزایش جمعیت شهرنشین، اجرای این طرح می‌تواند زمینه بهبود وضعیت خانواده را فراهم کند و از کانون‌های دانشجویی می‌خواهیم که در این زمینه فعالیت و مطالعه کنند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶
به گزارش بسنا و به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر ابتکار، در آیین دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران با رویکرد «اجتماعی‌شدن امر پیشگیری»، با تشویق دانشجویان برای مشارکت هر چه بیشتر در فعالیت‌های اجتماعی اظهار داشت: بخش مهمی از دوران دانشجویی، دوران خودشکوفایی است و فعالیت داوطلبانه دانشجویان در کانون‌هایی مانند کانون همیاران در پیشرفت زندگی شخصی آنها نیز مؤثر است.
وی افزود: هم اکنون بسیاری از کشورها با گرفتاری‌ها و بحران‌های اجتماعی مواجه هستند و در کشور ما با تکیه بر فرهنگ و هویت و تقویت بخش خانواده می‌شود با این چالش‌ها مقابله کرد.
دکتر ابتکار تصریح کرد: موضوع امید و نشاط در برنامه‌های کلان دولت یازدهم و دوازدهم مورد تأکید قرار گرفته و از جنبه‌های مختلف از جمله محور اشتغال، توجه به فرهنگ و هنر و ایجاد زمینه لازم برای بروز خلاقیت‌ها، اقدامات مؤثری انجام شده است.
وی، حقوق شهروندی، آموزش حقوق برای کودکان، کاهش آسیب‌ها برای مقابله با خشونت، لایحه امنیت اجتماعی زنان و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را از دیگر مواردی برشمرد که دولت برای آنها برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام داده است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تأکید کرد: قانون خوب هم جنبه فرهنگ‌سازی دارد و هم جنبه بازدارندگی و می‌تواند فضای کشور را به سمت یک محیط امن و آزاد پیش ببرد.
وی اظهار داشت: افزایش اعتماد به نفس در جوانان باعث افزایش تاب‌آوری و تشخیص درست می‌شود و کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.
دکترسید ابوالحسن ریاضی، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران نیز در این مراسم اظهار داشت: حضور افزون بر ۴۰۰ دانشجو به نمایندگی از ۱۰۱ دانشگاه در این همایش، نشانگر گسترش فعالیت کانون‌های دانشجویی همیاران در سراسر کشور است.
وی افزود: هم اکنون با آسیب‌های جدی درگیر هستیم که اگر چه در ظاهر در سطح فردی ظهور و بروز دارد، اما ریشه‌های عمیق آن به اجتماع برمی‌گردد.
دکتر ریاضی، با اشاره به برخی از این آسیب‌ها از جمله احساس عدم اجرای عدالت در جامعه، فرصت‌های شغلی برابر، تناسب استعداد و پاداش، رابطه پست و مقام با شایستگی، اعتماد به سازمان‌ها و مشارکت های اجتماعی، خاطر نشان کرد: مطالعات و آمار نشان می‌دهد که وضعیت این آسیب‌ها در جامعه قابل تأمل بوده و ضروری است که در خصوص این مسائل مهم اجتماعی راهکارهای مناسب اندیشیده شود.
رئیس دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران، نخستین هدف این کانون‌ها را افزایش مشارکت و انگیزه‌های دانشجویی برای مقابله و پیشگیری آسیب‌ها دانست و گفت: افزایش امید و مداخله در برخی از این آسیب‌ها برای جلوگیری و کاهش آثار آنها از دیگر اهداف کانون‌های همیاران به شمار می‌رود.
معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، خاطرنشان کرد: آموزش کارگروهی، فعالیت تیمی برای پیش بردن هدف‌های بزرگ، افزایش مهارت‌های کلامی و نقد کردن فعالیت‌های فعلی از جمله انتظاراتی است که از کانون‌های دانشجویی همیاران می‌رود و امید است که با ارتباط دانشجویان با سایر دستگاه‌ها، یک پویش اجتماعی برای کاهش آسیب‌ها ایجاد شود.
دکتر حمید نادگران، سرپرست دانشگاه شیراز نیز در آیین دومین همایش کشوری کانون‌های دانشجویی همیاران، این کانون ها را بسیار مؤثر توصیف کرد و گفت: ضروری است سازوکار مناسبی برای جلوگیری و کاهش آسیب‌ها در نظر گرفته شود و بهترین کسانی که می‌توانند این وظیفه خطیر را در دانشگاه اجرا کنند، دانشجویان هستند.
وی، با تأکید بر مشارکت پویا و همه جانبه کانون‌های دانشجویی همیاران، خاطرنشان کرد: فعالیت این کانون ها در دانشگاه شیراز بسیار جدی است و این دانشگاه جزو دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه به شمار می‌رود.
سرپرست دانشگاه شیراز، بیان کرد: ارتباط پیوسته و مؤثر کانون‌های همیاران با مراکز مشاوره می‌تواند زمینه بهبود و ارتقای فعالیت‌ها را فراهم کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر