پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۱۵
|
کد خبر: ۲۶۱۸
بر اساس جدیدترین گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹، ایران در دو دهه اخیر در تولید علم تحولی چشمگیر داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
ایران در
به گزارش بسنا، گزارش سالانه شاخص جهانی نوآوری، وضعیت نوآوری در یک حوزه موضوعی را در کنار رتبه‌بندی کشورها مورد بررسی می‌کند و چشم‌اندازها و چالش‌های نوآوری در آن حوزه را مورد بحث و تحلیل قرار می‌دهد.

گزارش سال 2019 شاخص جهانی نوآوری که حوزه سلامت را مورد بررسی قرار داده، برای نخستین بار و در فصلی مستقل به بررسی نوآوری‌های پزشکی در جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

زیست بوم نوآوری سلامت کشورمان، یکی از محورهای مورد توجه این فصل از گزارش شاخص جهانی نوآوری بوده است.

این گزارش با اشاره به  زیست‌بوم  نوآوری در حال گسترش بخش سلامت در ایران، توسط مجموعه‌ای پویا از سیاست‌ها، مشوق‌ها و نهادهای تنظیم‌گر پشتیبانی می‌شود، بیان می‌کند: در زیست‌بوم نوآوری سلامت ایران، هم‌افزایی مناسبی بین سیاست‌ها و تنظیم‌گری شگل گرفته و به صورت هم‌زمان از طرف عرضه و تقاضا نوآوری سلامت پشیبانی به عمل آمده است.

بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2019، نوآوری در طرف عرضه نوآوری، زمینه را برای نوآوری‌های درون‌زا در بخش سلامت فراهم آورده در شرایطی که راه‌حل‌های متداول (واردات دارو و تجهیزات پزشکی) گران قیمت و بعضاً به دلیل تحریم‌ها دشوار بوده است.

این گزارش، به جایگاه ایران بر اساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل (HDI) اشاره کرده و آورده است: متوسط طول عمر در ایران از 51.1 سال در دهه 1360 شمسی به 76.2 در سال 1397 رسیده که افزایش قابل توجه 25 ساله در سه دهه گذشته را نشان می‌دهد.

ظرفیت بالای ایران در تولید علم حوزه سلامت

بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2019، ایران در تولید علم نیز به رتبه‌های برتر دنیا در حوزه‌های پیچیده‌ای نظیر فناوری نانو رتبه 4، مهندسی پزشکی رتبه 12، زیست مهندسی رتبه 9 و رتبه هشتم زیست مواد در سال 2017 رسیده است.

بر اساس این گزارش، تلاش‌های توسعه علم، فناوری و نوآوری برای تحول در بخش سلامت به هم‌افزایی میان عرضه سرمایه انسانی، ارتقاء رژیم فناورانه و اکوسیستم نوآوری منجر شده است.نوآوری‌های پیشرفته پزشکی از طریق آموزش پزشکی در حال گسترش، حمایت از تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها و بنگاه‌ها و خلق سیاست‌ها و اکوسیستم حامی نوآوری در حال تکثیر است.

اکوسیستم نوآوری سلامت در ایران توسط 19300 عضو هیأت علمی 65 دانشگاه علوم پزشکی، 37450 منتشرات علمی و 1859 درخواست ثبت اختراع در سال 2018 پشتیبانی شده و از ظرفیت بالایی برای میزبانی پژوهش‌های پیچیده در حوزه سلامت برخوردار است.

شبکه توزیع یافته و کارآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور مسئول آموزش پزشکی و نیز پژوهش‌ در خصوص مسائل سلامت و بیماری‌های منطقه‌ای هستند. این شبکه در 100 درصد مناطق شهری و 98 درصد مناطق روستایی، خدمات اولیه سلامت را در اختیار ایرانیان قرار داده‌اند.

افزایش تنوع نقش آفرینان زیست‌بوم نوآوری حوزه سلامت در ایران

طیف گسترده‌ و متنوعی از بازیگران در اکوسیستم نوآوری سلامت ایران نقش آفرینی می‌نمایند که در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

از جمله این نقش‌آفرینان به سازمان‌های سیاست‌گذار و تنظیم‌گر مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان غذا و دارو، اداره کل تجهیزات پزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران، هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ستاد توسعه زیست فناوری اشاره شده است.

همچنین بیش از 1100 شرکت دانش بنیان، 739 مرکز پژوهشی، از جمله انسیتو پاستور، موسسه رازی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، 4 پارک علم و فناوری و 78 مرکز رشد کسب و کار اختصاصی حوزه سلامت (به علاوه 27 پارک و 68 مرکز رشد وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در حوزه‌های مرتبط با سلامت فعال هستند از بخش‌های دیگری است که گزارش شاخص جهانی نوآوری در زیست‌بوم نوآوری سلامت ایران مورد توجه قرار داده است.

بر اساس این گزارش، دفاتر مالکیت فکری ملی، استانی و دانشگاهی، 79 مرکز نوآوری و 29 شتاب‌دهنده فعال در حوزه‌های مرتبط با سلامت در سراسر کشورسرمایه‌گذاری خطر پذیر شرکتی (نظیر پرسیس ژن) از دیگر نقش آفرینان این زیست بوم پویا هستند.

ملاحظاتی در راستای تدام روند مثبت فعلی توسعه زیست‌بوم نوآوری سلامت در ایران

گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری در سال 2019، راه‌کارهایی را برای تداوم روند توسعه و ارتقاء زیست‌بوم نوآوری حوزه سلامت در ایران پیشنهاد داده است.

این گزارش به نیاز به تغییر تدریجی نگاه جایگزینی واردات به توسعه صادرات که تضمین کننده استمرار و موفقیت فعالیت‌های نوآورانه سلامت و نیز پوشش دهنده هزینه‌های تحقیقاتی توسعه داروها و تجهیزات پزشکی ساخت داخل و کسب درآمد ارزی خواهد بود اشاره کرده است.

بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2019، این روند در سال‌های اخیر از طریق سخت‌گیرانه‌تر الزامات مرتبط با تولید، آزمون، استاندارد و ... در ایران شدت گرفته که نیازمند حمایت و تسریع بیشتر توسط دولت است.

گزارش یاد شده همچنین بر لزوم تداوم اعتماد دولت به بنگاه‌های داخلی درگیر در نوآوری‌های پزشکی تأکید کرده و معتقد است این روند همان‌طور که در گذشته جواب داده، باید حفظ و به صورت گسترده‌‌تری تقویت شود.

این گزارش شاخص جهانی نوآوری حمایت دولت از شرکت بزرگ و با فروش بالا در حوزه سلامت باید به صورتی ویژ‌ه و خارج از تشریفات اداری معمول را مورد اشاره قرار داده است. مجمع پیشگامان اقتصاد دانش بنیان که اخیراً توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت ویژه از شرکت‌های برتر دانش بنیان طراحی و در حال پیاده‌سازی می‌باشد، گامی اثرگذار در این حوزه ارزیابی شده است.

متنوع شدن سازوکارهای تأمین مالی نوآوری‌های پزشکی فراتر از مکانیزم‌های معمول و ریسک گریز وام، لیزنیگ و تسهیلات بانکی به مکانیزم‌های ریسک پذیر مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی جزو راه‌کارهایی می‌باشد که گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2019 برای ایران پیشنهاد کرده است.

گفتنی است، گزارش شاخص جهانی نوآوری هرساله به صورت موضوعی وضعیت کشورها را در یک حوزه خاص بررسی می‌کند. گزارش سال 2019 شاخص جهانی نوآوری در سال 2019 به حوزه سلامت پرداخته و برای نخستین بار در فصلی جداگانه وضعیت جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پرداخته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری