پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۸۳
|
کد خبر: ۲۷۵۷
محققان ایرانی موفق به ساخت محصولی شده‌اند که میزان مصرف آب در مزارع را ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸

صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آب در بخش کشاورزی با محصول ایرانی

به گزارش بسنا، شیر کنترل جریان در صرفه‌جویی مصرف آب عنوان محصولی ایرانی است که به همت محققان جوان و توانمند دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ساخته شده است. این محصول کاربردی با موفقیت تست‌های خود را پشت سر گذاشت و صرفه‌جویی ۲۰ تا ۵۰ درصدی در مصرف آب کشاورزی را نشان داد.

در روش‌های نوین آبیاری مزارع ممکن است فشار آب به صورت یکنواخت منتقل نشود و همین موضوع خود باعث هدر رفت آب می‌شود، اما با استفاده از این محصول می‌توان فشار آب را در سطح مزرعه یکنواخت کرد.

محمد بی جن خان، مجری طرح پژوهشی که آن را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام داده، درباره آن اظهار کرد: با توجه به اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی قابل توجه است، بنابراین درصد کوچکی از صرفه‌جویی نیز در این زمینه دارای اهمیت است. با انجام این طرح پژوهشی موفق به ساخت این محصول شدیم که بسیار کاربردی است و مراحل ساخت نمونه اولیه و تست‌های آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده است. همچنین هم‌اکنون در مزرعه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و بوستان باراجین استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این محصول در فشارهای پایین کاربرد دارد و هر میزان توزیع فشار نامتقارن‌تر باشد، شاهد صرفه‌جویی بیشتری با کاربرد این محصول می‌شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تاکید کرد: همچنین توسط کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زه کشی، این طرح در بخش محققان جوان برگزیده شد. این کمیسیون مرجعی در حوزه آبیاری و کشاورزی است و بیش از یکصد کشور عضو آن هستند. این موفقیتی برای ما است، اما نکته مهم‌تر این است که در داخل کشور نیز مسئولان به این توانمندی نیروی جوان توجه بیشتری داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری