پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۷۸۶
|
کد خبر: ۳۰۷۱
دبیر دفتر وحدت حوزه و دانشگاه استان همدان در نشست آموزشی کارگروه زن و خانواده جامعه اسلامی بیان کرد: اولین گام برای تشکیل خانواده، همان خودشناسی یا خودآگاهی است، چراکه خودشناسی پیش نیاز یک ازدواج موفق است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر وحید پاشایی، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و دبیر دفتر وحدت حوزه و دانشگاه استان همدان، در نشست آموزشی کارگروه زن و خانواده جامعه اسلامی که با همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه برگزارشد، گفت: آنچه در عصر حاضر کمتر به آن پرداخته می شود، مسائل مربوط به خانواده است؛ خانواده به عنوان مهم ترین کانون بشری، عنصر اساسی پیشرفت و موفقیت یک ملت است.
وی افزود: لذا اولین شرط داشتن جامعه سالم و پویا، دستیابی به دستاورد های علمی و هنری است؛ لازم به ذکر است که سعادت هر جامعه منوط به نیک بختی خانواده های آن جامعه است.
پاشایی اظهارداشت: اولین گام برای تشکیل خانواده، همان خودشناسی یا خودآگاهی است، چراکه خودشناسی پیش نیاز یک ازدواج موفق است.
وی درادامه با بیان اینکه اصلی ترین مشکل امروز از لحاظ فرهنگی، نگاه ما به زندگی و کاراکتر درونی خود ماست گفت: دربحث تواتمندی های شناختی افراد درباره خود، ۴ تصور وجود دارد.
وی با ذکر اینکه این تصور ها شامل تصور مقصر، تصور مظلوم، تصور قربانی و تصور مسئول است به تشریح آنها پرداخت.
پاشایی در ادامه تصریح کرد: یکی از تصوراتی که انسان ها درمورد خود دارند، "تصور مقصر" است؛ در این تصور، احساسات غالب بر فرد، ترس، گناه و پشیمانی است‌ و واکنش درونی این افراد سرزنش، واکنش بیرونی آنها طلب بخشش و انتظار آنها مجازات است.
دبیر دفتر وحدت حوزه و دانشگاه استان همدان اضافه کرد: تصور غالب دیگر در افراد "تصور مظلوم" است، که دراین حالت فرد احساس غم، تنهایی، رنجیدگی و بی لیاقتی می کند؛ واکنش درونی آنها سوگواری، واکنش بیرونی شکایت و انتظار آنها نیز پاداش و تقدیر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: تصور سوم "تصور قربانی" است که در آن افراد، مدام احساس درماندگی، انزجار، بی حالی، بدبختی و بدبینی می کنند؛ واکنش درونی این افراد بی تفاوتی، واکنش بیرونی آنها خودستیزی یا جامعه ستیزی و انتظار آنها پایان نابودی است.
وی خاطرنشان کرد: آخرین نوع تصور همان"تصور مسئول" است که در این تصور، افراد لبریز از حس آرامش، شادابی، رضایت، قدرت و خوشبختی هستند؛ واکنش درونی این افراد، نقدعمل و تآیید وجود، واکنش بیرونی آنها جبران و پرداخت بهای اشتباهاتشان می باشد و انتظار آنها رشد و بالندگی است.
پاشایی در پایان متذکر شد: تصور مسئولانه، درست ترین نوع تصوری است که یک فرد می تواند داشته باشد، چراکه با این دید، می توان مشکلات را مدیریت، تعامل بادیگران راتقویت و درآخر رابطه خود باخدا را بهبود بخشید.

خبرنگار: یاری
عکس: بختیاری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر