پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۸۲۲
|
کد خبر: ۳۱۴۰
عضو هیات علمی دانشکده پیرادامپزشکی‌ دانشگاه بوعلی‌سینا در تشریح نتایج پژوهش مشترک خود گفت: انگل‌های عامل بیماری‌زای مشترک انسان و حیوان در دام‌های به ظاهر سالم مشاهده می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر علیرضا سازمند عضو هیات علمی دانشکده پیرادامپزشکی‌ دانشگاه بوعلی‌سینا با همکاری اساتیدی از دانشگاه علوم پزشکی یزد و دانشمندان استرالیایی به تازگی دریافتند: دام‌های بالغ به ظاهر سالم نیز می‌توانند به انگل‌های عامل بیماری مشترک بین انسان و حیوان آلوده باشند.

دکتر سازمند بیان کرد: این تحقیق بر روی‌ ۴۸۴ گاو، گوسفند و بز، که فاقد هرگونه نشانه‌ای از بیماری، از جمله اسهال‌بودن انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج بررسی‌های مولکولی و ژنوتایپینگ نشان داده است، هر ۳ نوع دام به انگل‌های تک‌یاخته‌ای میکروسکوپی‌ به نام کریپتوسپوریدیوم و ژیاردیا آلوده بوده‌اند.

سازمند تصریح کرد: این انگل‌ها می‌توانند در انسان موجب بیماری‌های گوارشی شوند؛ اگرچه نشانه‌های بیماری در کودکان، سالمندان و بیماران با سطح ایمنی پایین شدیدتر است.

وی افزود: این انگل‌های بسیار کوچک که با چشم نیز دیده نمی‌شوند، از طریق مدفوع حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

این پژوهشگر جوان عرصه دامپزشکی همچنین عنوان کرد: با تشخیص و درمان به موقع دام‌های آلوده و نیز رعایت بهداشت در دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها، می‌توان از بیماری افراد جامعه پیشگیری کرد.

وی اظهار داشت: نتایج این مطالعات در ۲ مجله معتبر علم انگل‌شناسی‌‌ در کشورهای هلند و انگلستان به چاپ رسیده است.

خبرنگار: اسماعیلی

https://parasitesandvectors.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13071-019-3759-2

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1567134819302485

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری