پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۱۰
|
کد خبر: ۳۲۰۷
محققان پوششی نانویی برای توالت‌ها ابداع کرده اند که ۵ دقیقه پس از اسپری شدن خشک می‌شود و سبب می‌شود توالت تمیز بماند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸

پوششی نانویی که توالت‌ها را تمیز نگه می‌دارد

به گزارش بسنا و به نقل از دیلی میل، پوششی برای توالت ها ابداع شده که خود را تمیز می کند و به این ترتیب از ایجاد لکه در آن اجتناب می شود. این پوشش می تواند روزانه ۷۰ میلیارد لیتر آب در سراسر جهان را نیز صرفه جویی کند.

نه تنها این پوشش نیاز به شستشوی بیش از حد توالت را از بین می برد بلکه چون از دولایه تشکیل شده مصرف آب را نیز نصف می کند. علاوه بر آن ضدباکتری است.

این پوشش روی توالت اسپری و پس از ۵ دقیقه خشک می شود. البته ماندگاری پوشش مذکور فقط تا ۵۰۰ بار کشیدن فلاش دستشویی ادامه دارد.

روزانه در سراسر جهان بیش از ۱۴۱ میلیارد لیتر آب برای فلاش توالت ها مصرف می شود.

در همین راستا تاک سینگ وونگ از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا این پوشش را طی تحقیقی ابداع کرده است.  او در این باره می گوید: تیم محققان ما با الهام از نوعی لجن مایع طبیعی و ضد باکتری قوی این پوشش را ابداع کرده تا توالت را تمیز کند. 

روش جدید که «سطح آغشته به مایع «LESS» نام گرفته شامل دو مرحله اسپری است که ماندگاری آن تا ۵۰۰ فلاش ادامه دارد. نخست کاسه سرامیکی توالت را با ماده ای که دافع مایع است می پوشاند و در مرحله بعد لایه ای از یک ماده روان کننده را اضافه می کند که سطح توالت را لغزنده تر می کند.

وونگ در این باره می افزاید: هنگامیکه این ماده نانویی خشک شود، اسپری نخست مولکول هایی را به وجود می آورد که شبیه مو هستند و قطر آن یک میلیون بار نازکتر از موی انسان است. با اسپری دوم لایه ای نازک از روان کننده روی این موهای ریز را می پوشاند تا سطحی بسیار لغزنده ایجاد کند.

 محققان این اسپری را با مدفوع مصنوعی آزمایش کردند و هر دفعه توالت بدون هیچ لکه ای تمیز شد.آنها امیدوارند این ماده به ایجاد توالت های بدون آب کمک کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری