پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۸۵۵
|
کد خبر: ۳۲۵۲
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در جلسه بنیاد خیرین حامی دانشگاه عنوان کرد: امروز برنامه‌ریزان شهر همدان به این نتیجه رسیده‌اند که راه برون‌رفت از مشکلات همدان گردشگری و آموزش عالی است. هدف ما این است که دانشگاه بوعلی‌سینا مولد باشد و دانشگاه‌های دیگری را تاسیس کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، در جلسه بنیاد خیرین حامی دانشگاه بوعلی سینا با حضور دکتر اکبر اعتماد برگزار شد، گفت: ما باید دانشگاه را مستند می‌کردیم؛ در بسیاری از مواقع اطلاعات ما پراکنده شده یود که نیاز به جمع‌آوری آن‌ها بود. ما به تاربخ و روش‌ها نیاز داریم.

وی افزود: اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ فیلم، رسانه، اسناد و مدارک، مهر دانشگاه و مواردی از این قبیل در حال جمع‌آوری است. ان شاء الله با تأسیس موزه دانشگاه که جزو دستور کار ما است، بتوانیم این اسناد را جزو افتخارات دانشگاه ثبت کنیم.

محمدی فر خاطرنشان کرد: دانشگاه بوعلی سینا نه جدید است و نه قدیمی، بلکه جزو دانشگاه‌های میانی است؛ امروز خوشبختانه در خیلی از رنکینک‌های بین‌المللی صاحب جایگاه‌های خیلی خوبی شده‌ایم. در رتبه‌های اعلام شده توسط تایمز رتبه دوم کشور علوم زیستی، رتبه ششم کشور علوم فیزیک و شیمی و علوم وابسته به زمین‌شناسی و فیزیک، رتبه سیزدهم در حوزه مهندسی را کسب کردیم. خوشحالیم که دانشگاه در رنکینک‌های جهانی جایگاه خود را پیدا کرده است و نهالی که مدیران قبلی سال ها پیش با خلوص نیت کاشته بودند، امروز آهسته آهسته به بار نشسته است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تشریح کرد: در حال حاضر، این دانشگاه متشکل از حدود ۱۲ هزار دانشجو در بیش از ۳۰۰ رشته گرایش، ۵۸ گروه آموزشی و ۱۳ دانشکده، ۴۵۰ عضو هیات علمی که در حال افزایش بوده و حدود ۶۷۰ کارمند نیز در آن مشغول به فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: دانشگاه بوعلی سینا در اغلب رشته‌ها گرایش و تخصص دارد، بنابراین دانشگاه جزو دانشگاه‌های جامع کشور است. که معیار سنجش داخل کشور و جهان اسلام است؛ ما از رتبه‌های خیلی کم شروع کردیم و امروز رتبه هشتم ISC را داریم و ‌می‌توانیم بگوییم با زحماتی که دوستان در سال‌های قبل کشیده‌اند، امروز دانشگاه مسیر ترقی خود را طی می‌کند.

دکتر محمدی فر در ادامه اظهار داشت: این دانشگاه شروع به جذب دانشجوی خارجی کردیه است و امروز نزدیک به ۲۵۰ دانشجوی خارجی در آن در حال تحصیل هستند. در همین راستا مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه در سال ۹۶ افتتاح شد و تعداد زیادی دانشجو از کشورهای دیگر در دانشگاه بوعلی سینا فارسی آموخته‌اند.

وی تصریح کرد: نگاه ما در سال‌های اخیر به دانشگاه بین‌المللی کردن آن است. حدود سه سال پیش، مجمع اختصاصی D8 تشکیل شد، که متشکل از ۸ کشور بزرگ اسلامی است و مقر آن در ترکیه می‌باشد، که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و اکنون یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، دانشگاه خود را به همدان داده‌اند.

محمدی فر افزود: اکنون در حال طی کردن مراحل D8 و جذب دانشجو برای این دانشگاه هستیم؛ این کار به دلیل این‌که از ۸ کشور تشکیل می‌شد کار سختی بود. چندین جلسه از هیات امنای این کشورها در دانشگاه حضور پیدا کردند و اساس‌نامه‌ای تصویب شد و امروز در کنار دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه بین‌المللی D8 را برای جذب دانشجوی خارجی با اولویت گروه ۸ داریم.

وی بیان داشت: دانشجویان غیراایرانی از ۲۷ کشور از جمله کشورهای همسایه، روسیه، آفریقا، چین، کره و ... در دانشگاه بوعلی سینا حضور دارند و اکنون در تلاشیم تا از کشورهای اروپایی نیز دانشجو داشته باشیم. اعتقاد ما این است که دانشگاه محل برخورد تمدن‌ها، تفکرها و اقوام است و همدان باید نقش خود را ایفا کند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همچنین عنوان کرد: امروز برنامه‌ریزان شهر همدان به این نتیجه رسیده‌اند که راه برون‌رفت از مشکلات همدان گردشگری و آموزش عالی است. هدف ما این است که دانشگاه بوعلی سینا مولد باشد و دانشگاه‌های دیگری را تاسیس کند؛ دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی که جزو دانشگاه‌های خوب کشور است از دل دانشگاه بوعلی سینا بیرون آمد. در شهرستان‌ها ۴ دانشکده داریم که از برکت نگاه خوب کسانی است که بوعلی سینا را با نیت خوبی تاسیس کردند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر کارهایی در رابطه با تاسیس بنیادهای خیرین حامی دانشگاه انجام شد و خوشبختانه اکنون مجوز آن را اخذ کرده‌ایم؛ نام این بنیاد، بنیاد خیرین حامی دانشگاه بوعلی سینا و دایره کار این بنیاد‌ صرفا بحث کار خیر و کمک به افراد بی بضاعت نیست، بلکه در زمینه ساخت و ساز، بورسیه دانشجو، کمک به تحقیق علمی، تجهیز آزمایشگاه و ... وارد خواهد شد.
یعقوب محمدی فر یادآور شد: دانشکده فنی و منابع طبیعی تویسرکان از جمله همین امور مربوط به خیرین و هدیه خیریه مرحوم حاج ناصر بحری اصفهانی است؛ همچنین دکتر حاج اکبر یعقوبی روشن ۱۴/۵ هکتار زمین در رزن به دانشکده مدیریت و حسابداری هدیه کردند. خانم گیلک‌پور نیز ۶هکتار را به این مجموعه در رزن افزودند. دکتر شیخ‌لر ۲/۵ هکتار زمین در رزن هدیه کردند. در تویسرکان آقای ذوالفقاری را داریم که یک دانشکده ده هزار متری را هدیه کرد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست