پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۴۹
|
کد خبر: ۳۲۶۴
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا در گردهمایی شورای مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی گفت: انجمن‌های علمی یکی از اجزای اساسی علم جدید هستند و در کنار شکل‌گیری علوم جدید، انجمن‌های علمی هم شکل گرفتند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر اکبر عروتی موفق معاون فرهنگی و ‌اجتماعی دانشگاه در گردهمایی اعضای شورای مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا که در سالن شهید چمران دانشکده علوم‌پایه برگزار شد، گفت: انجمن‌های علمی یکی از اجزای اساسی علم جدید هستند و در کنار شکل‌گیری علوم جدید، انجمن‌های علمی هم شکل گرفتند؛ اولین بار در سال ۱۳۴۰ با وجود متخصصان اندک انجمن‌های علمی شکل گرفت، اما ما به آهستگی شاهد تجمعات علمی در رشته گرایش‌های خاص بودیم.

وی تشریح کرد: بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ دوره طلایی انجمن‌های علمی قبل از انقلاب است، که ما رشد فزاینده‌ای در متخصصین در رشته‌های مختلف می‌بینیم که فعالیت‌های علمی پژوهشی انجام می‌دهند و همین کار باعث شد که به صورت حلقه در کنار یکدیگر قرار گیرند.

عروتی موفق اضافه کرد: شاید یکی از مهم‌ترین حلقه‌هایی که قبل از انقلاب شکل گرفت، حلقه انجمن حکمت و فلسفه بود که مباحث ارزشمند در حوزه حکمت مطرح کردند.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ ما شاهد رکود انجمن‌ها بودیم اما از سال ۱۳۶۲ به بعد انجمن‌ها جان جدیدی پیدا کرده و اوج حرکت و بالندگی آن‌ها از سال ۱۳۷۷ است که با تمهیدات دولت وقت بود و ‌مصوبه و آیین‌نامه‌ای شورای انقلاب فرهنگی انجمن‌ها سامان پیدا کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه افزود: قبل از سال ۱۳۷۷، ۱۴۰ انجمن علمی داشتیم که عمدتا در رشته‌های برق و عمران بودند؛ از سال ۱۳۷۷ تعداد انجمن‌ها به ۷۵ انجمن ارتقا پیدا کرد و تا سال ۱۳۸۰ حدود ۴۳۰ انجمن در دانشگاه‌های مادر در رشته‌های علوم پایه و‌ فنی و مهندسی شکل گرفتند.

عروتی عنوان کرد: در سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ تعداد ۸۰۰ انجمن به ۱۴۰۰ انجمن رسید؛ در حال حاضر نیز بیش از ۳۰۰۰ انجمن علمی دانشجویی فعال داریم.

وی یادآور شد: در کنار انجمن‌ها، اتحادیه‌های متمرکزی هم شکل گرفت و اکنون قریب به ۲۰ اتحادیه داریم که به جهت ارتقای سطح فعالیت‌های انجمن‌ها ساخته شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اذعان کرد: اکنون انجمن‌ها کاملا به رسمیت شناخته شده‌اند و بخشی از استعدادها به فعلیت رسیده‌اند؛ انجمن‌ها دارای قابلیت‌ها و استعدادهایی هستند که می‌تواند باعث اثر در کشور شود.

وی تصریح کرد: انجمن‌ها عموماً بدون حاشیه هستند. خانواده انجمن‌ها خانواده گسترده‌ای است؛ ما ۵۸ انجمن داریم که ۶ مورد از آن‌ها بین رشته‌ای و مابقی در رشته خاص متمرکز هستند. ما به ‌‌عنوان یک ظرفیت به انجمن نگاه می‌کنیم.

وی در رابطه با کارکردهای انجمن نیز گفت: یکی از کارکردهای انجمن این است که بتوانند یک ارتباط و پیوستگی بین دانشجویان و اساتید برقرار کنند. انجمن‌ها بازوهای دانشگاه و متعلق به دانشکده‌ها هستند؛ مسئولان باید فضا را برای فعالیت فراهم کنند.

دکتر عروتی اذعان کرد: دومین کارکرد انجمن ارتقای سطح علمی دانشجویان و به تبع سطح علمی دانشگاه با برگزاری جلسات، میزگردهای پرسش و پاسخ، همایش‌ها و نشست‌های علمی است.

وی بیان کرد: سومین کارکرد انجمن‌ها شناسایی فرصت‌های شغلی مناسب با شغل‌ها است؛ ما انجمن علمی کارآفرینی را طرح‌ریزی کردیم که در کشور کم‌نظیر بود. اگر دغدغه شغل را در دانشجو ایجاد کنیم، این که از طریق درس چطور می‌تواند با بازار کار ارتباط برقرار کند و در زمینه درسی خلاقیتی داشته باشد، درس کسل کننده نخواهد بود و به عنوان یک نیاز در نظر گرفته‌ خواهد شد. همچنین دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی طرح و ایده خواهند داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در رابطه با بهبود مهارت‌ها که چهارمین کارکرد انجمن‌ها است تبیین کرد: دوره‌های برگزار شده تا مهارت‌ها آموزش داده شود و در زمینه مسائل حرفه‌ای کمک کند. همچنین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان در برگزاری کارگاه‌ها و همکاری با انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا اعلام آمادگی کرده است.

وی تشریح کرد: ایجاد انگیزه برای تداوم تحصیل، ایجاد تفکرهای واگرا که در آن خلاقیت ظهور و بروز پیدا می‌کند، افزایش اعتماد به نفس دانشجویان و افزایش روحیه همکاری از دیگر کارکردهای انجمن‌های علمی دانشجویی است؛ یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در جامعه وجود دارد نبودن روحیه همکاری است. ما نمی‌توانیم کار جمعی انجام دهیم و همین عامل عقل‌افتادگی ما می‌شود. انجمن‌ها فرصتی برای تقویت روحیه همکاری و‌ کارگروهی هستند.

اکبر عروتی موفق خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی میدانی را فراهم می‌کند تا تعهدات اجتماعی را افزایش دهیم؛ امیدوارم بتوانید منشا اثرات خوب باشید.

وی در پایان تاکید کرد: انجمن‌های علمی نباید وارد بحث‌های سیاسی شوند؛ در دانشگاه مجموعه‌هایی وجود دارد که متولی بحث‌های سیاسی هستند و همه می‌توانند در آن‌ها عضو شوند اما در انجمن‌های علمی باید فقط کار علمی انجام شود. گرایش‌های سیاسی شما باید پشت در اتاق انجمن‌های علمی قرار بگیرد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: قنبریان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست