به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدیفر رئیس دانشگاه بوعلیسینا در افتتاحیه همایش منطقهای کانون همیاران سلامت روان با عنوان "یاریگران زندگی" که با حضور مسئولین، کارشناسان مراکز مشاوره و سلامت، دانشجویان و موسسات آموزش عالی منطقه چهار برگزار شد، گفت: انسان یکی از پیچیدهترین موجودات عالم است؛ از همان آغاز آفرینش پی بردند که هوش و استعداد و توانمندیهای نهفته درون هر فرد، در فرآیند زندگی اجتماعی و ارتباط میان افراد شکوفا شده و شکل میگیرد.
وی ادامه داد: رشد، کمال و شکوفایی ابعاد وجودی انسان، تنها در پرتو زندگی اجتماعی و پذیرش مسئولیتهای اجتماعی امکانپذیر است؛ با توجه به سودمندی زندگی اجتماعی، مسیر سعادت فرد از اجتماع میگذرد.
محمدیفر اظهار داشت: در روانشناسی، جنبه اجتماعی هر فرد، اساس زندگی وی را تشکیل میدهد؛ از نگاه این دانش، مهمترین بُعد شخصیت آدمی، بُعد اجتماعی اوست و از دیدگاه روانشناسان یکی از نیازهای روانی انسان پیوندجویی یا داشتن ارتباط با سایر افراد است.
وی با بیان اینکه نقش روانشناسی در تحول جامعه بسیار مهم است، گفت: طبق چهار نظریه علمی مطرح دنیا یعنی نظریه مارکس و مارکسیسم، نظریه انیشتن، نظریه آلفرد و نظریه فروید، دو نظریه آخر به نقش روانشناسی، روانکاوی در توسعه یافتگی اشاره می کند.
رئیس دانشگاه بوعلیسینا با بیان اینکه علت اساسی ناپایداری فرآیندهای توسعه، نادانی و بیخردی نوع بشر در مورد چگونگی زندگی سعادتمندانه است، تبیین کرد: توسعه پایدار و همهجانبه، الزاماً باید از بستر نیروی انسانی عبور کند؛ پیششرط توفیق، تثبیت و تداوم هرگونه توسعه، تحول و سرمایهگذاری به منزله رکن اصلی آن است.
وی عنوان کرد: اثرات مستقیم آموزش و پرورش بر توسعه، تغییر دادن رابطه انسان با طبیعت، انسان با انسان و انسان با خود، رشد و شکوفایی شخصیت، پرورش خلاقیت و سازندگی افراد است، که یکی از مهمترین مقولههای آن تلقی می شود.
یعقوب محمدیفر یادآور شد: آموزش و پژوهش با تربیت نیروی انسانی خلاق میتواند کمک شایانی برای پایداری توسعه باشد، زیرا انسانها محور توسعهیافتگی هستند و محور توسعه پایدار، انسان خلاق است؛ علم، دانایی و خرد انسان خلاق میتواند به رسیدن به توسعه پایدار کمک کند.
خبرنگار: یاری
عکس: اصلانی