پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۶۶۰
|
کد خبر: ۳۳۸۰
حجت‌الاسلام حسینی یمین گفت: ما باید بتوانیم دیگران را قانع کنیم؛ ۵۰ درصد جمعیت ما کسانی هستند که اگر شبهات خانم‌ها به صورت جدی به آن‌ها گفته شود ممکن است از دین برگردند‌.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی یمین در مراسم اختتامیه کلاس‌های حوزه علوم اسلامی که در اردوگاه ابوذر همدان برگزار شد، گفت: ما باید بتوانیم دیگران را قانع کنیم؛ ۵۰ درصد جمعیت ما کسانی هستند که اگر شبهات خانم‌ها به صورت جدی به آن‌ها گفته شود ممکن است از دین برگردند‌.
وی بیان داشت: یکی از شبهاتی که در رابطه با زن وجود دارد این است که امیرالمومنین در نهج‌البلاغه می‌فرمایند زن‌ها ناقص‌العقل هستند؛ هر روایتی باید از این سه دهلیز سند جهت متن بگذرد.

وی ابراز کرد: در سند رجال به معنای سلسه سند و عدم مخالفت با قرآن سنجیده می‌شود؛ رجال این روایت مشکلی ندارد. هیچ جایی در قرآن گفته نشده که زن‌ها ناقص‌العقل هستند. البته جایی هم نیست که گفته باشد کامل‌العقل هستند.

حسینی یمین ادامه داد: از مجموع آیات قرآن برمی‌آید که خدا زن‌ها را پایین‌تر از مردها نمی‌داند و‌ می‌گوید هر دوی شما را از نفس واحد آفریدیم؛ بعضی جاها می‌گوید زن بالاتر است مثل حضرت مریم که بالاتر از حضرت زکریا بود و ملکه بالقیس که بالاتر از مردهای اطرافش بود. پس از جهت سند تقریبا می‌پذیریم.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: روایت ممکن است از زمان خاص، موضوع خاص، مکان خاص یا برای افراد خاص باشد که به آن جهت می‌گویند؛ این روایت ممکن است تنها در رابطه با زنان زمان امام علی باشد که در آن زمان زن‌ها دارای فرهیختگی زیادی نبودند و ممکن است خطاب به فرد خاصی باشد یا در مسأله خاصی باشد مثل جنگ. پس لزوما برای تمام خانم‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: متن روایت می‌گوید نقص نه عیب؛ عیب یعنی کارکرد خود را ندارد اما نقص یعنی کارکرد دیگری -مردها- را ندارد.

مجتبی حسینی یمین در ادامه اذعان کرد: هم مرد ناقص است و ‌هم زن؛ مردها کارکرد خانم ها را ندارند و بالعکس.

وی دررابطه با اجازه دادن زن‌ها از طرف مردها تبیین کرد: در ازدواج برای هر دو طرف تعهد وجود دارد؛ تعهد مرد، مهریه، نفقه و اجرة‌المثل است که زن در صورت مشاهده عملی خلاف مقررات اسلام، می‌تواند به قاضی شکایت کند و حق خود را بگیرد.

حسینی یمین بیان داشت: تعهد زن، تمکین خاص و عدم خروج از منزل است. در زمان عدم تمکین؛ مسائل مربوط به زندگی زناشویی بهتر است در همان محیط حل شود زیرا قابلیت طرح در دادگاه را ندارد.

وی تصریح کرد: طبق آمار مرکز سلامت سال ۹۷ پنجاه درصد طلاق‌ها به دلیل عدم تمکین خاص است.

حجت‌الاسلام مجتبی حسینی یمین تبیین کرد: خداوند زن و مرد را متفاوت آفریده است و به دلیل این تفاوت، خانم‌ها و آقایان از شرایط جسمی متفاوتی برخوردارند؛ مردها در صورت نیاز جنسی یا به همسر خود فشار می‌آورند یا دچار انحراف می‌شوند که متاسفانه این انحرافات به شدت جدی است.

وی تشریح کرد: دستور دین این است که اگر خانم تمکین نکرد اول با گفتگو با خانم و به عبارتی نازکشیدن است. اگر جواب نداد، جدا کردن رختخواب به عنوان تحریم عاطفی خانم است. اگر این مسأله نیز پاسخ نداد زدن با چوب مسواک است که امام صادق می‌گوید زدن به معنای عرف منظور نیست و با چوی مسواک زدن منظور است که این نشان دهنده اوج ناراحتی است. البته دستور این است که اگر با این روش پاسخ نداد، این کار را نکن.

مدرس حوزه و دانشگاه شرح داد: برای جلوگیری از انحرافات جنسی خداوند این مراحل را قرار داده است که این کار به نفع خانم‌ها است و تمام سعی اسلام این بوده که این مسأله در محیط زندگی زناشویی حل شود.

وی در ادامه متذکر شد: البته تمام این شرایط برای زمانی است که زن از نظر روحی، جسمی و ... در شرایطی باشد که بتواند تمکین کند.

وی در رابطه با حق طلاق اذعان کرد: استعداد و ظرفیت زن و‌مرد متفاوت است؛ زن ها هم زود تصمیم می‌گیرند و هم زود از تصمیم خود برمی‌گردند اما مردان بر عکس هستند. خداوند متعال به مردها می‌گوید هر زمان که به نتیجه طلاق رسیدی انجام‌بده، چون دیر انجام می‌دهی اما زن‌ها نه. زن‌ها‌ زود به نتیجه‌ی طلاق می‌رسند.

حسینی یمین افزود: مردها اهل منت‌کشی هستند اما زن‌ها نه؛ قاعده اسلام با روان زن‌ها و‌ مردها سازگار است. شهید مطهری می‌گوید خانواده یک موجود زنده است و ‌اگر مرد سرد شود خانواده مرده است چون زن‌ها عکس‌العملی هستند اما زن‌ها اگر سرد شوند، مرد‌ها می‌توانند او را برگردانند.

وی عنوان کرد: زندگی باید با اخلاق شروع شود ‌نه حقوق؛ به‌ همین دلیل است که می‌گوییم مهریه را به بزرگترها بسپارید چون قرار نیست ما با حقوق زندگی کنیم. همچنین حق طلاق نیز بهتر است به حکم خدا سپرده شود.

سیدمجتبی حسینی یمین متذکر شد: مهریه بالا خود به خود زن را به طلاق تشویق می‌کند؛ یکی از دلایلی که می‌گوییم مهریه زیاد نباشد هم همین است. مهریه زیاد و ‌حق طلاق زن را به طلاق تشویق می‌کند.

وی اعلام کرد: متاسفانه کارهای زن علیه زن در جامعه رخ می‌دهد یکی از این کارها حق طلاق است و باعث می‌شود مردها به ناشزه کردن زن‌ها تشویق شوند تا زن خودش طلاق بگیرد، از مرد مهریه را طلب نکند و مهر را ‌ببخشد.

حسینی یمین تاکید کرد: مهریه زیاد به شدت خطرناک است؛ پیغمبر می‌فرماید «از بدشگونی زن این است که مهریه او بالا است.»

وی در رابطه با چند همسری تصریح کرد: آقا می‌تواند تعدد زوجات داشته باشد؛ تعدد زوجات مباح است و‌ توصیه نمی‌شود زیرا آشیانه‌ای ساخته و در کنار آن آشیانه دیگری خراب می‌شود و اسلام موافق آن نیست زیرا اسلام حاضر به آزار کوچکترین موجود هم نیست‌.

مجتبی حسینی یمین خاطرنشان کرد: ازدواج مجدد باید با رضایت زن همسر اول باشد و عدالت رعایت شود؛ ضمن این‌که اسلام گفته است نمی‌توانید عدالت را رعایت کنید.

وی تصریح کرد: آمار مرگ و‌ میر و سقط ‌جنین در مردها بیشتر است و‌ تعداد تولد، میزان مقاومت به بیمای دختران آماده به ازدواج در زن‌ها بیشتر است در نتیجه آمار زن‌ها بیشتر از مردها است. اسلام برای جلوگیری از مجرد ماندن زن‌ها این حکم را داده است.

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: ما یک میلیون و دویست هزار دختر بالای ۳۰ سال و سیصد و هشتاد هزار دختر بالای ۳۵ سال داریم. همچنین سه و‌نیم میلیون مطلقه داریم. هنوز هم‌ معتقدم که تعدد زوجات نباید باشد اما متاسفانه مردها به دنبال این افراد نیستند و به دنبال کسانی هستند که اگر مرد با آن‌ها ازدواج نمی‌کرد، می‌توانستند با افراد دیگری ازدواج کنند. حکم خدا مشکلی ندارد و ‌هر عیب که هست از مسلمانی ماست.

وی تبیین کرد: مشکل دیگر این است که زن‌ها باز هم علیه زن‌ها برخورد می‌کنند و زندگی زن‌های دیگر را خراب می‌کنند. بعضی زن‌ها اجازه نمی‌دهند که دیگر زن‌ها زندگی کنند. معمولا زمانی که تعدد زوجات صورت می‌گیرد مشکل از طرف خانم است؛ اگر زنی نباشد که بخواهد زن دوم بشود، هیچ مردی زن دوم ندارد. در تعدد روجات گردن خدا و آقایان را می‌گیریم اما باید یقه خانم‌ها را بگیریم.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی یمین اظهار داشت: پیغمبر تا فوت حضرت خدیجه تنها یک زن داشت؛ پیامبر در جایی تعدد همسر نداشت که این امر یک امر عادی بود ضمن این‌که حضرت خدیجه از نظر سنی بالاتر بود و پیامبر در اوج جوانی خود بود اما باز هم ازدواج مجدد نکرد. بقیه ازدواج‌های پیامبر امر خدا بود و‌ اگر امر خدا نبود پیامبر با آن‌ها ازدواج نمی‌کرد.

وی مطرح کرد: هیچ امامی دو ‌زن آزاد به صورت همزمان نداشت و یکی آزاد و‌ بقیه کنیز بودند که این یک امر استراتژیک بود؛ در اصل این امر سیستمی برای آموزش دیگران بوده تا بدانند چگونه با کنیزان خود برخورد کنند. نیاز جنسی کنیز نیز در این امر دخیل بود ضمن این‌که آن‌ها با ام‌ولد شدن، آزاد می‌شدند و به این امر افتخار می‌کردند.

حسینی یمین اشاره کرد: البته این امر تنها متعلق به یک زمان خاص بود. ضمن این‌که امام با تمام کنیزان ازدواج نمی‌کرد بلکه این امر متعلق به افراد خاصی بود. اسلام مخالف برده‌داری است چون موافق کرامت انسان‌ها است.

وی درباره چند همسری خانم‌ها گفت: روانِ خانم‌ها با چند شوهری سازگاری ندارد؛ خانم‌ها دنبال قلب و‌ مردها دنبال جسم هستند.

حجت‌الاسلام حسینی یمین در رابطه با عدم اجازه زن برای خروج از منزل متذکر شد: خانم‌ها از نظر روحیه، تکیه‌خواه هستند اما مردها روحیه مستقل دارند؛ اسلام می‌گوید اگر می‌خواهی اقتدار همسرت را حفظ کنی این کار را بکن با حفظ اقتدار مردها، خدمات بیشتری به زن‌ها ارائه می‌دهند.

وی شرح داد: مردها دوست دارند خانم‌ها به آن‌ها تکیه کنند و خود زن‌ها دوست دارند به آقایان تکیه کنند. هیچ زنی از گرفتن بازوی همسر خود احساس ناراحتی نمی‌کند. خداوند برای تایید مسأله تکیه‌کننده و مستقل بودن زن و مرد که یک مشأله جدی است این حکم را داد و این امر به ضرر خانم‌ها نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه درباره دلیل نصف بودن ارث خانم‌ها اظهار داشت: دلیل این امر کاملا اقتصادی است. خانم مهریه و نفقه می‌گیرد و خرج آن‌ها در زمان‌های مختلف زندگی خود با پدر، همسر یا بیت‌المال است اما خرج مرد‌ها تا زمان خاصی پدرشان است و مردها باید بعد از ازدواج مهریه، نفقه و ... بدهند؛ خدا برای تعادل بین این دو ارث بیشتری به مرد داده است. ارث خانم‌ها برای خودشان و ارث آقایان خرج خانه و خانواده می‌شود.

وی تبیین نمود: دیه ارزش نیست و مابه ازای خلا اقتصادی ناشی از جسم مردانه یا زنانه است؛ این لطف به آقایان نیست. خانواده‌ای که مرد را از دست می‌دهد دیه بیشتر می‌گیرد تا خانواده‌ای که زن از دست می‌دهد و این نوعی حمایت از زن‌ها است.

مجتبی حسینی یمین عنوان کرد: دلیل این‌که دو‌شاهد زن برابر با یک شاهد مرد است این است که آقایان کلی‌نگر و‌ خانم‌ها جزئی‌نگر هستند.

وی در رابطه با پرسشی مبنی بر دلیل خطاب‌های قرآن گفت: در زبان فرانسه هم خطاب مذکر است و ربطی به خدا، پیغمبر و دین ندارد و خاصیت زبان است. در خاصیت زبانی هنگام خطاب مردها را خطاب قرار می‌دهند.

حسینی یمین در بخش دیگری از پاسخ به شبهات گفت: حوری زن نیست؛ حوری جلوه جمال الهی است. روح، زن و مرد ندارد و مجرد است. انسان‌ها معاد جسمانی دارند اما معاد مادی ندارند پس جنسیت در دنیای دیگر معنا ندارد. دلیل این‌که گفته شده حوری برای آقایان است، حیای قرآن است.

وی تصریح کرد: آقایان مخالف حجاب هستند چون بی‌حجابی خانم‌ها به شدت به نفع آقایان است. ‌دو‌ دسته از آقایان با حجاب موافقند اول کسانی‌که مشکل اورولوژی داشته دارند و ‌دوم کسانی‌که از خدا می‌ترسند.

حجت‌الاسلام حسینی یمین در پایان خاطرنشان کرد: امروزه بعضی از خانم‌ها به دنبال آقایان هستند که دلیل برعکس شدن‌ این امر رایگان شدن و ارزان شدن خانم‌ها است؛ اگر خانم‌ها حجاب داشته باشند، این مشکلات کمتر رخ می‌دهد.


خبرنگار: میرزایی
عکس: سواری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر