پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۰۴
|
کد خبر: ۳۴۰۵
عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: با ایجاد ترانشه‌های متفاوت سازه‌های خشتی و گلی زیادی کشف شد؛ کوره سفالگری،‌ آتشگاه، نیکمت‌های خشتی و ۵ سری بنا‌ی گنبدی شکل برای ساخت سفال از جمله آنها بود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر اسماعیل همتی ازندریانی عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا، در نشست تخصصی باستان شناسی با محوریت ایرانی اسلامی که در آمفی تئاتر دانشکده هنر و معماری برگزار شد، گفت: معبد نو یافته از دوره ی ماد در محوطه حاجی خان فامنین قرار دارد؛ این تپه در سال ۱۳۸۷ توسط دکتر عباس مترجم کشف شده بود اما پس از آن با بی‌توجهی اداره میراث فرهنگی، به دلیل ساخت پتروشیمی در آن منطقه در حال تخریب بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: ما یک فصل در آن منطقه کاوش کردیم؛ به دلیل اینکه در زمستان این کاوش انجام می‌شد ابتدا بستر مناسب را آماده ‌کردیم.

اسماعیل همتی ازندریانی افزود: با ایجاد ترانشه‌های متفاوت سازه‌های خشتی و گلی زیادی کشف شد؛ کوره سفالگری، آتشگاه، نیکمت‌های خشتی و ۵ سری بنا‌ی گنبدی شکل برای ساخت سفال از جمله آنها بود.

همچنین قطعات متعدد سفالی، یک قطعه سنگ که از جنس سنگ‌های کوه الوند است و یک مهر سیلندری که نقش شیر بالدار روی آن حکاکی شده بود یافت شد.

وی تشریح کرد: این معبد یک معبد تک دوره‌ای مربوط به عصر آهن III بوده و اثر انگشت معماران بر روی تمام این بنای خشتی عظیم دیده می‌شود.

دکتر اسماعیل همتی ازندریانی افزود: آثار گندم های سوخته نشان دهنده این است که احتمالا گندم به عنوان هدیه به معبد آورده شده است؛ از این بنا برای آزمایشات کربن ۱۴ نمونه برداری شده تا قدمت آن را بدست بیاوریم.

خبرنگار: نظری
عکس: زند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست