به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر غلامی پس از بازدید از پارک علم و فناوری استان همدان در نشستی با مسئولان دانشگاه‌های استان، که در محل این پارک برگزار شد، گفت: از اوایل دهه ۸۰ توجه به کاربردی کردن علوم و تحقیقات شروع شد و مراکز رشد زیادی تاسیس شدند. اکنون بیش از ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و‌فناوری در کشور مشغول فعالیت هستند؛ همچنین حدود ۵هزار شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است.

وی افزود: امسال در تهران شاهد برگزاری یکی از بهترین نمایشگاه‌ها در حوزه فناوری بودیم؛ در این نمایشگاه تجهیزات با فناوری‌های پیشرفته عرضه شد و علاوه بر آن تعداد زیادی شرکت‌های جوان نیز حضور داشتند.

وزیر علوم بیان کرد: از سال گذشته بحث عرضه و تقاضا را به صورت دو میز جدا از هم تعریف کردیم و به صورت ویژه بر روی تقاضا کار کردیم. امسال میز تقاضا گسترده‌تر شد و طبق آمار و اطلاعاتی که به تدریج می‌رسد حاکی از آن است که قراردادهای خوبی منعقد شده است.

وی تصریح کرد: تعداد ۳ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری هم حضور داشتند و توانستند قراردادهایی با ارقام ۵ میلیارد تا ۸۰۰ میلیون منعقد کنند؛ طبیعی است که این فرایند در حال گسترش و پیشرفت است و آینده خوبی در حوزه علم و فناوری پیش‌بینی می‌کنیم.

وی ابراز کرد: بحثی که من مدتی است مطرح می‌کنم این است که فضای علم و فناوری کشور را شفاف‌تر کنیم؛ دانشگاه‌های ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نوسازی و شروع به فعالیت کردند. عملاً اکثر چیزی که داریم -چه توسعه دانشگاه‌های قدیم و چه ایجاد دانشگاه‌های جوان- بعد از انقلاب شکل گرفته است.

دکتر غلامی تبیین کرد: قبل از انقلاب در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی و صنعتی کشور، از مشاوران خارجی استفاده می‌کردیم؛ دانشگاه‌های ما در یک دوره ۱۰ یا ۱۵ ساله کل پست‌ها از جمله مدیریت و برنامه‌ریزی را تأمین کردند.

وی با بیان اینکه بعد از دهه ۷۰ دانشگاه‌ها با توسعه بخش‌های تحقیقاتی و پژوهشی شروع به تولید علم کردند، افزود: در طول این دوره زمانی جایگاه علمی خوبی را به‌دست آوردیم که رهبری نیز تاکید بر حفظ آن دارد.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: باعث سربلندی نظام است که ما توانستیم بین کشورهای صاحب علم و فناوری حضور داشته باشیم.

وزیر علوم شرح داد: گاهی درباره تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی سوال می‌شود که باید گفت اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان چندین تحصیل‌کرده دانشگاهی را به عنوان شروع‌کننده و هسته اولیه دارند و توانمندی تحصیل‌کرده‌ها باید در این شرکت‌ها دیده شود.

وی اظهار کرد: نزدیک ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم که حتماً تعداد زیادی نخبه در بین آ‌ن‌ها است؛ شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی که در آن قرار داریم بهترین زمان برای توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است. همچنین باید مراقبت کنیم که گشایش فراهم‌شده توقف نشود.

دکتر غلامی گفت: اکنون در حوزه‌های پزشکی کارهای کلیدی انجام شده و در حوزه صنعت روز به روز مشکل‌گشایی شرکت‌ها را با نسل جوان می‌بینیم که نباید آن‌ها را فراموش کنیم.

وی یادآور شد: چین به جِد پشت شرکت‌های فناور خود ایستاد و شرکت‌ها بازار پیدا کردند؛ ما باید کمک و‌حمایت کنیم تا شرکت‌ها کار کنند.

دکتر غلامی با بیان اینکه یک روند طبیعی از شکل‌گیری مباحث علم و فناوری و کاربست نتایج تحقیقات و‌فناوری‌های به‌دست آمده است اظهار داشت: اکنون پارک‌های علم و فناوری در کشور جای خود را پیدا کرده و شناخته شده‌اند؛ تعاملات به حدی است که ما در بعضی پارک‌ها برای پذیرش شرکت‌ها جایی نداربم.

وی ادامه داد: استان‌ها به خوبی از استقرار پارک‌ها به دلیل اثرات آن‌ها در حل مسائل استان و ایجاد اشتغال پایدار و قابل توسعه استقبال کردند.

وزیر علوم تشریح کرد: در همدان، همکاران ما زحمت تشکیل پارک را متقبل شدند و این پارک دوره نسبتاً طولانی به دلیل عدم استقرار در محل مناسب طی کرد اما با مکان جدید آن این پارک می‌تواند جزو پارک‌های خوب کشور باشد.

وی تبیین کرد: همدان ظرفیت بالایی برای سرویس‌دهی به خدمات برتر و‌ فناوری‌های پیشرفته دارد؛ از گذشته هم همین‌گونه بود و همدان "محل خدمات برتر" بود.

دکتر غلامی تاکید کرد: ما مناطق ویژه علم و فناوری در همدان خواهیم داشت؛ یعنی حمایت‌هایی از قبیل حمایت‌هایی که از شرکت‌ها می‌شود -به شکل دیگر- از شرکت‌های صاحب فناور می‌شود تا در استان بمانند و حضورشان برای توسعه استان چاره ساز باشد.

وی اذعان کرد: درخواست مجوز صندوق پژوهش، فناوری و‌نوآوری داده شد و خوشبختانه مجوز آن نیز صادر شد؛ این صندوق می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر بکند یعنی خطرپذیر است و شرکت‌هایی که شک دارند که ایده‌هایشان سود دارد یا در شرایط محاسبات دقیق دچار شکست شوند، صندوق می‌تواند کمک کند. این صندوق باعث توسعه شرکت‌های جوان بالنده خواهد شد.

دکتر غلامی یادآور شد: تمام مسئولان استان پای کار توسعه دانش‌بنیان استان هستند؛ باید از آن‌چه که اکنون با فشارهای اقتصادی ناجوانمردانه تحمیل می‌شود، در این‌حوزه‌ها بهره بگیریم. باید به جوانان کمک کنیم تا بهره ببریم.

وی تصریح کرد: خواهش بنده این است که مسئولان، شرکت‌های موفق کشور را پیدا کنند تا گزارشی برای جوانان ارائه دهند؛ این‌ها نشان خواهد داد که بعد از چند بار شکست بالاخره موفق خواهند شد. همچنین متاسفانه ما در دانشگاه به دانشجوهایمان راه و چاه کاربست دانش را یاد نمی‌دهیم.

دکتر غلامی بیان کرد: امیدواریم در این استان و شهر همدان شاهد گسترش علم و فناوری و توسعه مبتنی بر دانش را شاهد باشیم که وظیفه ما است.

وی ابراز کرد: صحبت‌هایی در رابطه با منطقه ویژه علم و فناوری انجام شده است و ما شاهد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود؛ البته قصد تکلیف به شرکت‌ها نداریم و‌این مراحل باید طبیعی باشد و‌ خود شرکت‌ها به این منطقه بیایند.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: اکنون دو سال است که در دانشگاه دوره‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان را قرار دادیم که با استقبال رو به رو بوده است.
وی توضیح داد: رصد اشتغال دانش‌آموخته‌ها را انجام دادیم و۷۵ درصد دانش‌آموختگان تا سال ۹۴ مشغول به کار هستند؛ در مرحله بعد باید ببینیم در کجا کار می‌کنند و کارشان چقدر مرتبط با رشته آن‌ها است.

خبرنگار: میرزایی

عکس: قنبریان