پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۶۸
|
کد خبر: ۳۴۲۳
رئیس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگو با بسنا اظهار داشت: اگر استاد وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، بسیاری از فرآیندهای آموزشی نتایج بهتری را رقم خواهد زد به همین دلیل لازم است فعالیت‌های اساتید مورد ارزیابی قرار بگیرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

دکتر افشین افضلی رئیس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: برای شناخت نقاط قوت و ضعف هر سیستم و همچنین رفع نقاط ضعف آن باید ارزیابی صورت بگیرد؛ در دانشگاه بوعلی سینا سیستم آموزش یکی از مهم‌ترین سیستم‌ها است و اصلی‌ترین متولی آن استاد است.

وی افزود: طبیعتا اگر استاد وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، بسیاری از فرایندهای آموزشی نتایج بهتری را رقم خواهند زد به همین دلیل، لازم است فعالیت‌های اساتید مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ اساتید در این ارزشیابی از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. طبق روال در آموزش عالی، یکی از مهم‌ترین عوامل در ارزشیابی اساتید، نظر دانشجویان است چرا که بیشترین ارتباط بین این دو قشر صورت می‌گیرد.

افضلی ادامه داد: طبق نظرات دانشجویان در این ارزشیابی، در مورد بعضی از اساتید به این نتیجه رسیده‌ایم که ارائه درس با استاد مربوطه موثر نخواهد بود؛ همچنین این نتایج ارزشیابی اساتید در انتخاب استاد نمونه تاثیرگذار است زیرا مراجعه به نظرات دانشجویان مهم است؛ دغدغه‌ای مبنی بر نگرانی دانشجویان از دسترسی اساتید به شخص نظر دهنده وجود دارد که با قطعیت می‌توانم بگویم که تنها میانگین نظرات به دست اساتید می‌رسد. همچنین طراحی این ارزیابی به صورت کاملا ناشناس صورت می‌گیرد که نقطه قوت این فرایند است زیرا در ابن صورت یک نظرسنجی امن انجام می‌شود.

عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر دانشجویان عدم تاثیرگذاری نظراتشان در انتخاب استاد است که با قطعیت می گویم نظر دانشجویان یکی از ارکان مهم برای انتخاب استاد است.

رئیس گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه در ادامه تبیین کرد: این دغدغه‌ها موجب شده است که بعضی از دانشجویان این نظرسنجی را جدی نگیرند و نظرات درستی ثبت نکنند که این امر یکی از معضلات ما در این نظر سنجی است؛ خواهش‌ بنده این است که دانشجویان روی این موضوع دقت کنند و بر مبنای واقعیت نظرات خود را ثبت کنند.

افشین افضلی اذعان کرد: می‌توان گفت ارزیابی اساتید یک تکلیف بر عهده دانشجو است؛ وقتی دانشجو در جایگاه قضاوت قرار گرفته، باید به درستی تصمیم بگیرد تا هر دو طرف از جریان پیش آمده راضی باشد.

افضلی توضیح داد: امسال تغییراتی در این فرایند صورت گرفته است؛ امسال ارزیابی دروس تئوری نسبت به دروس عملی متوجه تغییراتی شده است. کلاس‌های عملی زمینه را برای ورود به بازار کار فراهم می‌کند بنابراین ارزیابی آن باید با دقت‌تر انجام شود.

وی شرح داد: تغییر دیگر ارزیابی این است که امسال ارزیابی سطوح مختلف دانشگاه است نیز صورت می‌گیرد که این امر در کمتر دانشگاهی صورت می‌گیرد. مهم‌ترین جایگاه‌هایی که ارزیابی می‌شوند، مدیران گروه‌های آموزشی هستند؛ بسیاری از اتفاقات در سطح گروه نتیجه تصمیم‌گیری مدیران گروه‌ها است. در فاز بعدی این فرایند قرار است مدیران دانشکده و دانشگاه نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دکتر افضلی در ادامه صحبت‌های خود، تصریح کرد: برای دانشجویان ارزیابی مدیران گروه، فقط در حیطه سوالاتی است که با آن‌ها در ارتباط هستند؛ این فرایند اولین بار است که انجام می‌شود و صفحه آن بعد از ارزشیابی اساتید، در صفحه نظر سنجی با ۱۲ سوال، انجام خواهد شد.

وی در پایان بیان داشت: ارزشیابی مدیران گروه‌ها، در تمدید دوره مدیریت آن‌ها تاثیر گذار است؛ لازم به ذکر است عدم انجام این ارزشیابی موجب تاخیر در انتخاب واحد ترم بعد دانشجویان خواهد شد.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست