پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۴۰
|
کد خبر: ۳۴۳۳
نشست تخصصی "واکاوی زلزله‌های اخیر کشور" با رویکرد خطرپذیری ابنیه در مخاطرات طبیعی به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، نشست تخصصی "واکاوی زلزله‌های اخیر کشور" با رویکرد خطرپذیری ابنیه در مخاطرات طبیعی به مناسبت پنج دی، روز ملی ایمنی در برابر زلزله با تلاش اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و همکاری انجمن علمی دانشجویی عمران در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر جلال اکبری عضو هیات علمی گروه عمران در رابطه با "سلامت‌سنجی وضعیت زیربناهای مهندسی عمران"، انگیزه و‌ زمینه‌های شروع کار، فرمول‌بندی معادلات دینامیکی، کاربردهای عملی‌شدن، چالش‌ها و تحقیقات صحبت کرد و اظهار داشت: سوال اصلی این است که اگر زلزله‌ای در جایی رخ داد، وضعیت ساختمان از نظر سلامت، پایداری، سرویس‌دهی، تعمیرات و بهسازی چگونه است.

پس از آن مهندس احمدرضا جعفری عضو نظام مهندسی ساختمان استان همدان بیان داشت: اقداماتی که در رابطه با پیشگیری از زلزله باید انجام دهیم شامل مقاوم‌سازی، افزایش نظارت بر ساخت و سازها، برخورد قضایی با مقصرین، بیمه حوادث است.

وی افزود: یکی از مواردی که در زلزله اخیر کرمانشاه وجود داشت و باید از ان درس گرفت، عدم ‌وجود فرماندهی واحد در مدیریت بحران بود؛ بحث دوم حجم سنگین ترافیک اطراف محل زلزله است که باید مدیریت شود زیرا باعث می‌شود امدادگر دیرتر به مقصد برسد. توزیع اقلام نیز باعث بهم‌ریختگی می‌شود و باید مدیریت شود. اسکان اضطراری نیز بحث مهم‌ دیگر است که تقریبا در تمام شهرها تدارکات لازم دیده شده است.

جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه ما خبرنگار تخصصی بحران نداریم؛ یعنی خبرنگاری که در بحران کار کرده باشد و بتواند درست اخبار را درست انعکاس دهد تا افکار عمومی به نفع آسیب‌دیده یا مسؤولین تصمیم بگیرد.

وی اظهار داشت: ارزیابی واحدهای آسیب دیده از مشکلات دیگری است که در آن باید از تکنولوژی جدی مانند عکس‌های ماهواره‌ای به‌روز استفاده کرد؛ سرپل ذهابی که واحدهای مسکونی آن به طور متوسط یک و نیم طبقه بود بعد از زلزله به سه و‌ نیم افزایش یافت یعنی تعداد واحدهای ساخته‌شده تقرییا دو برابر شده است که این به دلیل عدم ارزیابی است.

در انتها نیز مهندس علی‌مردان طالبی مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان به بررسی زلزله استان کرمانشاه، پیش‌لرزه‌های آن و آمار آسیب‌دیدگی‌ها پرداخت و گفت: در این زلزله مشاهده می‌کنیم که برخی از نواحی که مجاور کوهستان بودند، آسیب کمتری دیده‌اند؛ این مطلب یعنی بستر آن مناطق بستر مناسبی بوده و تشدید اثر زلزله انجام نشده است. همچنین آسیب‌های زیاد مربوط به عدم داشتن بستر مناسب و مجاورت با رودخانه بود و زمین‌هایی که کشاورزی بودند نیز در این رده قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: رعایت وال‌پست و اتصال مناسب به سازه بین اجزای غیر سازه‌ای و‌ سازه نیز باعث خسارت کمتر شد.

مهندس طالبی در انتهای سخنان خود خرابی در اجزای سازه‌ای و غیر سازه‌ای را مورد بررسی قرار داد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: آقایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی