پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۰۳
|
کد خبر: ۳۵۵۰
عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه بوعلی سیناگفت: بر اساس گمانه‌زنی‌هایی که از متن معامله در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده، داشتن ارتش برای فلسطین جدید ممنوع است، افزون براین فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده صرف‌نظر کنند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر ستار عزیزی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه بوعلی‌سینا در ميزگرد تخصصی اساتيد با موضوع بررسی حقوقی و سياسی طرح معامله قرن که در سالن جلسات نهاد رهبری در برگزار شد، گفت: معامله قرن موسوم به طرح صلح ترامپ، پیشنهاد صلح بین اسرائیل و فلسطین به منظور حل و فصل منازعه فلسطین-اسرائیل است که توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا و به ابتکار جرد کوشنر مشاور ارشد وی تدوین شده‌است.

وی ادامه داد: طبق این طرح، اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطع‌نامه‌های شورای امنیت و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند.

عزیزی اظهار داشت: بر اساس این طرح باید بخش‌هایی از فلسطین که شامل نیمی از کرانه باختری و شهر قدس -که به فلسطین تعلق دارد- به اسرائیل واگذار شود؛ بر اساس گمانه‌زنی‌هایی که از متن معامله در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده، داشتن ارتش برای فلسطین جدید ممنوع است، افزون براین فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامهٔ ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده صرف‌نظر کنند.

وی ادامه داد: در عوض بر اساس مفاد این طرح، اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه دیگر کرانه باختری و تمام نوار غزه و چندین محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا تشریح کرد: فلسطینی‌ها این طرح رئیس جمهور ایالات متحده امریکارا "مطلقاً" رد می‌کنند؛ دلیل مخالفت فلسطینی‌ها با طرح ترامپ به دلیل بازگشت آوارگان، اختلافات ارضی و به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل بر اساس این طرح است.

عزیزی بیان کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد که به تفسیر منشور وظیفه آن برقراری صلح و امنیت ملی است با انتقاد طرح صلح دونالد ترامپ موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح شامل پیشنهادهایی است که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

وی افزود: طرح صلح با قطعنامه ۲۳۳۴ که در رابطه با شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده است، مغایرت دارد و آن را به صراحت محکوم می‌کند علاوه برآن براساس دیوان بین المللی دادگستری ساخت دیوار حائل به عنوان نقض مصادیق حقوق بین الملل از جمله حقوق بشر تلقی شده است

دکتر ستار عزیزی درپایان افزود: ایران، پاکستان و برخی از کشورهای عربی مانند اردن و مصر مخالفت خود با این طرح را نشان داده‌اند چراکه خاورمیانه این طرح را محکوم به شکست می‌داند؛ همچنین سیدعلی خامنه‌ای رهبر ایران در توییتی این طرح را یک «سیاست شیطانی و خبیث آمریکا» اعلام کرد و نوشت این معامله هرگز تحقق نخواهد یافت.

خبرنگار: یاری
عکس: اصلانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری