پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۹۰۲
|
کد خبر: ۳۷۳۰
دکتر حسن ساری‌خانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در جلسه آنلاین اینستاگرامی نقد دانشگاه که با موضوع آموزش مجازی و چالش‌های آن برگزار شد، به سوالات دانشجویان پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حسن ساری‌خانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی آنلاین اینستاگرامی نقد دانشگاه با موضوع آموزش مجازی و چالش‌های آن که ‌با پیگیری جامعه اسلامی دانشجویان به صورت از صفحه اینستاگرام پایگاه خبری دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، خطاب به دانشجویان گفت: آموزش مجازی را به عنوان فرصت در نظر بگیرید و از آموزش از راه دور خوب استفاده کنید.

وی تبیین کرد: ما زیرساخت‌های آموزش مجازی را در غالب دانشگاه‌های کشور حتی در دانشگاه‌هایی که ادعا می‌کنند مجازی هستند، هم‌ نداریم؛ دلیل این امر به پایداری اینترنت، محتوای خوبی که بشود از طریق مجازی ارائه کرد، تسلط کافی کاربران، تجهیزات مناسب مانند لپ تاپ و غیره برمی‌گردد.

حسن ساری‌خانی اذعان کرد: در اسفند ماه شرایطی باعث شد که به سمت مجازی برویم که این امر یکباره بود؛ قبلا استفاده ما از سامانه به صورت محدود بود و زیرساخت ما در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد یعنی در حد اختیاری که وزارت علوم به ما داده بود، استفاده داشتیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یادآور شد: پیش‌بینی ما این بود که ۱۶ فروردین دانشگاه‌ها باز خواهد شد؛ حتی آمار سازمان بهداشت جهانی هم همین را می‌گفت اما در اواخر اسفندماه که با بررسی متوجه شدیم چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، شروع به ایجاد تغییراتی در برنامه‌ها کردیم.

وی در ادامه متذکر شد: در حال آماده‌سازی زیرساخت آموزش آنلاین هستیم؛ قبلا داشتیم اما به دلیل پهنای اینترنت و با توجه به تجربه‌های دانشگاه‌های دیگر پاسخگو ‌نبود. در دانشگاه‌هایی که آموزش آنلاین داشتند، مشاهده می‌شد که به عنوان مثال از کلاس ۴۵ نفریدر مواردی حداکثر ۵یا ۶ نفر حضور داشتند.

ساری‌خانی تبیین کرد: آموزش آفلاین برای کوتاه مدت خوب است. ما از سال ۹۵ درس‌افزار را فعال کردیم و به اساتید آموزش دادیم اما به دلایلی زیاد احساس نیاز نشده بود و تا به حال توسط بسیاری از افراد استفاده نشده بود؛ آموزش آفلاین را در کنار آموزش آنلاین توصیه می‌کنیم.

معاون آموزشی و‌ تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه گفت: ما هر دوی آموزش آنلاین و آفلاین را در کنار هم توصیه می‌کنیم؛ هر کدام از این روش‌ها به دلایلی خوب هستند مثلا آفلاین برای کسانی که از اینترنت مناسبی برخوردار نیستند، مناسب‌تر است.

وی اذعان کرد: اساتید باید محتوا آماده کنند که نیاز است بر نرم افزار‌های خاصی تسلط داشته باشند که بعضی تسلط داشتند که ما از آن‌ها کمک می‌گیریم و بعضی تسلط نداشتند و این فرصت باعث شد یاد بگیرند و تسلط بهتری پیدا کنند.

دکتر حسن ساری‌خانی خاطرنشان کرد: در مقایسه با هفته آخر اسفند وضعیت دانشگاه و دروس بسیار بهتر است؛ این مطلب نقطه قوت است و ما به سمت محتوای بهتر و استانداردتر پیش می‌رویم.

وی اعلام کرد: بنده ساعت‌هایی در شبانه روز را به پاسخ به سوالات دانشجویان و بررسی نظرات آن‌ها تخصیص می‌دهم. گاهی دروس مشکلاتی مانند عدم ارتباط با سرفصل، محتوای بیش از اندازه یا بی‌کیفیت و غیر مرتبط دارند که ما پیگیری می‌کنیم.

معاون آموزشی تصریح کرد: در آموزش مجازی ما انتظار این را نداریم که تمام موارد مانند آموزش حضوری اتفاق بیفتد؛ در مواردی ممکن است کیفیت پایین‌تر باشد و همانطور که بعضی می‌گویند، در مواردی کیفیت بالاتر است.

وی شرح داد: در این نیمسال حدود۳۰۰۰ عنوان کلاس درسی داریم که ۲۲۰۰ مورد نظری هستند و امکان بررسی همه آن‌ها وجود ندارد؛ دانشجویان عزیز لطفا بازخورد را ارسال کنید تا پیگیری کنیم. با پیام دانشجویان می‌توانیم پیگیری کنیم و مشکل را برطرف کنیم.

ساری‌خانی خبر داد: راه ارتباطی با من از طریق بسنا و ایمیل مستقیم به بنده است؛ بنده پاسخ پیام‌هایی که به ادمین‌های بسنا ارسال می‌شود، را می‌دهم و پاسخ برای سوال‌کنندگان ارسال می‌شود. پیگیری بخشی از وظیفه من است. دانشجویان مشکلات خود را ارسال کنند. ایمیل بنده sarikhani@basu.ac.ir است.

وی بیان داشت: فرصت دفاع دانشجویانی که در ترم جاری دفاع دارند، براساس برنامه قبلی تا شهریور بوده است اما با توجه به شرایط کنونی،احتمالا تا آبان ماه دانشجویان می‌توانند دفاع کند که در رابطه با این امر، در حال پیگیری هستیم و باید در کمیسیون موارد خاص مطرح شود.

وی در رابطه با مشکل دانشجویان پیرامون لوازم ضروری و کتاب‌هایی که در خوابگاه است، تصریح کرد: قرار است به محض این که اجازه تردد بین استان‌ها داده شد، خود شخص یا شخصی با وکالت وی کتاب‌ یا وسایل دیگر را از خوابگاه بردارد؛ موضوع در معاونت دانشجویی در حال بررسی است.

حسن ساری‌خانی در رابطه یا اظهار نظر دانشجویانیا این عنوان که "حجم مطالب تدریس شده زیاد است" بیان داشت: انتظار این است که اساتید سه جلسه قبل از عید را به تدریج جبرانی بگذارند و هفته به هفته و به صورت تدریجی در سامانه آپلود کنند.

 

وی پیرامون رسمیت آموزش در پیام‌رسان‌های دیگر اظهار داشت: به ما قبل از عید نامه‌ای رسیده است که آموزش در سامانه‌های خاصی باشد؛ استفاده از برنامه‌هایی مانند واتس‌آپ، تلگرام، اسکایپ و غیره می‌تواند به صورت کمکی باشد اما محتوا باید در سامانه درس افزار باشد. همچنین لینک محتوا هم می‌تواند در سیستم قرار بگیرد.

دکتر حسن ساری‌خانی افزود: بعضی از نرم‌افزارهایی که اجازه رسمی داده نشده و به عنوان مثال فیلتر هستند، توصیه نمی‌کنیم؛ اگر دانشجویان تمام کلاس به آموزش از طریق نرم‌افزار دیگری راضی باشند حساسیت و سختگیری نشان نمی‌دهیم.

وی تاکید کرد: در حال پیگیری بودیم و هستیم تا اینترنت را کم هزینه یا مجانی کنیم که بعضی اپراتورها قبول کردند؛ حجم اینترنت در پیام‌رسان‌ها مجانی نیست و ما توصیه نمی‌کنیم که اساتید از آنها برای تدریس اصلی استفاده کنند اما می‌تواند به صورت کمکی باشد.

حسن ساری‌خانی بیان کرد: گاهی نحوه ارسال تکلیف از طریق اساتید مشخص نمی شود و به همین دلیل جایی برای ارسال وجود ندارد که ما طی پیام‌ها و آموزش‌هایی به اساتید بیان کردیم که گزینه ارسال تکلیف را فعال کنند و برای ارسال آن مهلت هم باید مشخص شود.

وی اعلام کرد: در هر درس، باید یک قسمت صوتی تصویری باشد؛ هر درسی تقریبا ۳۰ دقیقه صوت یا تصویر باید داشته باشد که این امر به نوع درس بستگی دارد. لطفا اساتید مصوبه شورای آموزش مجازی پیروی کنند تا کیفیت آموزش مجازی تقویت شود.

دکتر ساری‌خانی تاکید کرد: آماده کردن محتوا برای یک جلسه درسی زمانبر است و بعضا بیش از ۶ یا ۷ ساعت طول می‌کشد. موارد ارائه بد، اندک است و نمی‌توان گفت همه‌ محتواها بد هستند. حتی در کلاس‌های حضوری هم همیشه خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش اساتید را می‌بینم و آموزش مجازی در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر خوب است.

ساری‌خانی یادآور شد: ما نمی‌دانیم وضعیت بعد از این چه خواهد شد؛ اگر بتوانیم کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم و یک یا دو جلسه حضوری یا آنلاین هم تشکیل دهیم، ترجیحا سعی می‌کنیم تقویم را جه به جا نکنیم.

وی گفت: در جهت افزایش سرعت سرور موازی را اضافه می‌کنیم تا سرعت افزایش پیدا کند؛ دوستان حوزه آی‌تی، دکتر سخایی‌نیا و دکتر منصوری‌زاده و حوزه ایشان در تلاشند تا سرعت را بالا ببرند.

دکتر ساری‌خانی در پاسخ به دانشجویی که درخواست کرده بود آموزش آنلاین شود تبیین کرد: ما بعد از عید تجهیزات مربوطه را فعال کردیم؛ درباره آنلاین‌شدن باید گفت یکباره برای تمام دروس نمی‌شود فعال کنیم و این کار برای تمام کلاس‌ها به تدریج خواهد بود.

وی پیرامون رفع اثر مشروطی در ترم جاری تشریح کرد: قوانین اجازه نمی‌دهد که مشروطی بی‌اثر شود؛ اما اگر دانشجویی در ترم ۹۸۲ مشروط شد و این مشروطی باعث اخراج شود، احتمالا مشروطی باعث اخراج دانشجو نخواهد شد و حکم بازگشت به تحصیل برای دانشجو داده خواهد شد. موضوع رفع اثر مشروطی باید حداقل در چهار شورای مختلف بررسی شود و درباره آن نظر بدهند و بعد در شورای نهایی دانشگاه تصمیم گیری شود. شورای برنامه ریزی آموزشی باید ببیند اختیار دارد چنین کاری را انجام دهد یا خیر.

معاون آموزشی اشاره کرد: یک نامه به عنوان نظرسنجی از متخصصان و روسای دانشگاه‌ها از طرف وزارت علوم صادر شد ‌که در برخی خبرگذاری‌ها به اشتباه با لفظ بخشنامه انتشار پیدا کرده است؛ یکی از بندهای آن پیرامون برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات است که متن آن‌ نامه نظرخواهی لازم‌الاجرا نیست و باید در شورای برنامه‌ریزی وزارت بررسی شود. اگر اعلام شود می‌توانیم از آن استفاده کنیم‌.

وی اضافه کرد: یکی از بندهای این نظرخواهی ارزشیابی در حین تحصیل است؛ متخصصان امور آموزشی و کتاب‌های مرتبط هم به بر یادگیری تاکید دارند تا نمره.

حسن ساری‌خانی اشاره کرد: تغییرات اساسی در نحوه امتحان پایان ترم می‌تواند چالش ایجاد کند؛ مثل دانشجویانی که بر اساس معدل در استعداد درخشان شرکت می‌کنند که باید درباره این موارد با دقت بررسی شود تا عدالت آموزشی زیر سوال نرود.

وی متذکر شد: گاهی اطلاعاتی که بین دانشجویان رد و بدل می‌شود اشتباه است. برای مثال اطلاعیه شماره ۵ برای اساتید و روسای دانشکده‌ها است و ما حدود اختیارات را مشخص کردیم.

دکتر ساری‌خانی ابراز کرد: ما امسال قصد برگزاری ترم تابستانه نداشته‌ایم و این تصمیم قبل از کرونا گرفته شده است. امسال قرار بود تغییراتی در مجموعه آموزش اجرا کنیم.

وی یادآور شد: مجموعه آموزشی دانشگاه وظایفی دارد و این وظایف را باید انجام دهد؛ اکنون تعداد زیادی دانشجو در دانشگاه هستند که در مقاطع مختلف در حال تحصیلند و ما نمی‌توانیم دستور حذف کلی ترم را صادر کنیم. حق دانشجویان نباید ضایع شود و این موضوع را باید در همیشه در تصمیم گیری‌ها در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: حذف ترم را توصیه نمی‌کنیم اما انتخاب با دانشجو است.

وی بیان داشت: ما ۶۰۰۰ عنوان درسی در سال ارائه می‌کنیم که اگر ۳۰۰۰ عنوان این ترم حذف شود، زیرساخت و استاد برای ارائه آن‌ها در ترم بعد نداریم و این موضوع ممکن نیست. لذا تقاضای ما اینست که دانشجویان با دقت در مورد گزینه حذف ترم تصمیم بگیرند.

ساری‌خانی ابراز کرد: بخشی از وظیفه آموزش نظارت بر فعالیت‌های آموزشی است. شورایی در دانشگاه تشکیل شده و اگر شرایط برگزاری امتحانات حتی با تاخیر باشد ما امتحانات را حضوری برگزار می‌کنیم اما اگر نشد، زمانی که به ما اجازه دادند، درباره آن تصمیم می‌گیریم.

وی گفت: بعضی به نفع خود یا برای اعتراض، اطلاعیه‌ها را تغییر می‌دهند و محتوای متفاوتی را باز نشر می کنند که توصیه ما این است که تنها از پایگاه رسمی دانشگاه، "سایت دانشگاه" یا خبرگزاری "بسنا" اخبار را پیگیری کنید.

دکتر ساری‌خانی پیرامون کُندی سامانه عنوان کرد: قبلا محتوای درسی اندکی روی سامانه بوده، اکنون خیلی بیشتر شده است؛ سامانه نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز تغییرات زیادی نیاز دارد.

وی توضیح داد: گاهی اساتید می‌گویند درس منتشر شده اما درس بالا نمی‌آید. استاد باید در انتشار محتوای یک درس، انتشار درس، انتشار ماژول (جلسه درس) و محتوای خاص آن را تیک بزند. گاهی اساتید همه این موارد را منتشر نمی‌کنند که باعث می‌شود محتوا دیده نشود.

دکتر حسن ساری‌خانی تشریح کرد: نظارت چند مرحله‌ای است؛ مدیر گروه بر اعضای گروه، مسوول دانشکده بر مدیر گروه و معاونت آموزشی بر دانشکده نظارت می‌کنند. البته افرادی هم هستند که روی کار ما یعنی معاونت آموزشی نظارت می‌کنند.

وی عنوان کرد: در رابطه با امتحان میانترم هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده که اگر تصویب شد لازم است دانشکده به دانشکده، گروه به گروه و درس به درس در این رابطه بررسی صورت گیرد.

ساری‌خانی ابراز کرد: سامانه درس افزار قابلیت برگزاری آزمون و کوئیز دارد که برگزاری آن به نفع دانشجو است؛ اگر ۲۰ نمره را تقسیم کنند به مراتب از جایی که فقط یکبار امتحان گرفته شود، نمره دانشجویان بالاتر خواهد بود.

وی تبیین کرد: دانشجویان وقتی به سامانه مراجعه می‌کنند استاد می‌تواند ببیند و مجموع وقت دانشجو در سامانه هم برای استاد قابل مشاهده است؛ توصیه کلی است است که افراد هم در کلاس مشارکت داشته باشند. تا اساتید با دلگرمی بیشتری محتوای آموزشی را ارایه نمایند.

معاون آموزشی تشریح کرد: کار معاونت رسیدگی به مشکلات دانشجو است؛ چون تکلیف زمان اتمام کرونا مشخص نیست مشخص نیست چه زمانی به دانشگاه برای کلاس حضوری برمیگردیم.

وی ادامه داد: حداقل تا پایان اردبیهشت آموزش به صوررت مجازی است؛ با توجه به شرایط پیش بینی من این است که شرایط آموزش حضوری را تا آخر اردبیهشت نداشته باشیم. دانشجویان روی آموزش غیرحضوری تمرکز و برنامه ریزی کنند.

دکتر ساری‌خانی اعلام کرد: مجموعه سوالاتی که دانشجویان دارند را دسته بندی می‌کنیم و از طریق بسنا پاسخ خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دکترا و ارشد به تعداد محدود، اگر خود دانشجو اصرار کند و کار او نیازمند حضور باشد، ما شرایط حضور فیزیکی برای ادامه فعالیت‌های پژوهشی را فراهم می‌کنیم که باید با درخواست دانشجو، تایید استاد، دانشکده و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه باشد. ما هیچ اصراری به حضور دانشجو در این شرایط نداریم و اولویت سلامت دانشجو و دانشگاهیان است.

ساری‌خانی بیان داشت: در مصوبات شورای آموزشی اگر کسی دو مورد معرفی به استاد می‌توانست بگیرد اکنون می‌تواند سه درس با حداکثر ۹ واحد دریافت کند؛ حذف دو درس اضطراری را هم شورای آموزشی پذیرفته است. برای ارشد حذف شرایط خاصی را داشت که اکنون یک درس بدون شرایط را اجازه می‌دهیم.

وی خبر داد: برای دانشجویان نیمسال آخر ارشد و دکتری تا آبان ماه مهلت دفاع ادامه خواهند داشت؛ برای آقایان بحث نظام وظیفه وجود دارد که در این رابطه وزارت علوم به نظام وظیفه نامه زده ولی هنوز جوابی داده نشده است.

دکتر حسن ساری‌خانی اشاره کرد: کل تابستان سه ماه اما ترم چهار و نیم ماه است؛ به علاوه تعداد افراد ناراضی در تابستان بیشتر خواهد بود.

وی متذکر شد: برای کلاس‌های عملی به صورت فشرده شرایط را فراهم خواهیم کرد؛

حسن ساری‌خانی بیان داشت: کوئیز و مشابه این اکنون امکان‌پذیر است. همچنین در درس‌افزار درس‌های سه نیم سال گذشته را نشان می‌دهد که بعضی اساتید درس به اشتباه دروس گذشته را فعال کرده‌اند.

وی اذعان کرد: تمام درس‌ها در سامانه وجود دارد اما برای ۱۴ درصد از درس‌ها هنوز محتوا قرار داده نشده است؛ اساتید توجه کنند که تا انتشار درس را نزنند درس نشان داده نخواهد شد. البته اساتید می توانند محتوا را در سامانه قرار دهند و بعدا به مرور انتشار دهند.

دکتر حسن ساری‌خانی عنوان کرد: برای پروژه کارشناسی ترم قبل تا ۳۰ اردیبهشت مهلت داده شده تا آنلاین یا آفلاین صورت بگیرد؛ برای نیمسال جاری باید گفت هر زمان که برای ثبت نمره در نظر گرفته شود، یعنی احتمالا شهریور زمان هست.

وی پیرامون نحوه حذف ترم گفت: دانشجویان برای حذف ترم باید در سامانه گلستان درخواست دهند که در کمیسیون موارد خاص بررسی خواهیم کرد؛ در گذشته ۲۵ هزار تومان کمیسیون موارد خاص هزینه داشت که ما این مبلغ را حذف کردیم.

دکتر حسن ساری‌خانی در پایان خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم اما ممکن است کم و کاستی‌هایی وجود داشته باشد.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست