پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۰۶
|
کد خبر: ۳۷۷۰
مدرس گردشگری و کارشناس مدیریت بحران با اشاره به این‌که جهان پس از کرونا فرهیخته‌تر از قبل از آن می‌شود، گفت: اگر گردشگری با کرونا همراه شود، گردشگران به‌دنبال اثرپذیری از سفرشان می‌روند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

جهان گردشگری پسا کرونا فرهیخته‌تر می‌شود

به گزارش بسنا و به نقل از مهر، علی شادلو مدرس گردشگری و کارشناس مدیریت بحران درباره وضعیت گردشگری پس از کرونا گفت: بحران‌ها همیشه آموزنده بوده‌اند، حتی در حوزه روانشناسی تربیت این‌بحث وجود دارد که می‌گویند عیار انسان‌ها را میزان بحران‌هایی که در زندگی تجربه کرده‌اند؛ تعیین می‌کند.

وی افزود: در زبان علم مدیریت بحران آمده جوامعی که با بحران‌های مختلف برخورد داشته‌اند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند. مثلاً ژاپن کشور کوچکی است که چون در کنار اقیانوس قرار دارد و دائم درگیر زلزله است، امن‌ترین کشور مقابل زلزله قلمداد می‌شود. آنها علوم زیستی را طوری تنظیم کرده‌اند که آسیب زیادی از زلزله نمی‌بینند. این نشان می‌دهد آنها چه‌قدر بحران دیده‌اند.

این راهنمای گردشگری در ادامه گفت: برخی از جوامع، اعتقادی به مدیریت بحران ندارند و این‌منطق را که «بالاخره از پس آن بر می‌آییم» دارند. به آنها باید کمک خارجی شود چون تدارکاتی برای حل بحران ندارند. برخی جوامع هم نمی‌دانند چه‌طور به بحران فکر کنند و علاج واقعه بعد از وقوع می‌کنند.

شادلو درباره این‌که چه‌قدر وسواس گریبان گردشگران را می‌گیرد، گفت: وسواس یک‌نوع بیماری و یا اختلال مغز به شمار می‌آید. برخی از افراد گرفتار وسواس نیستند و بیمارگونه آن را ندارند و در چنین مواقعی منطقی عمل کرده و در هنگام سفر، مقصد را بررسی می‌کنند. در افرادی دیگر وسواس خفته است آنها اگر درمان نشوند بدتر خواهند شد. حالا چه سفر کنند یا نه. من معتقدم که به جمع افراد دارای وسواس پس از این بیماری اضافه می‌شود چه در حوزه سفر و چه در حوزه زندگی عادی.

وی در ادامه گفت: نمی‌دانم چه‌طور برخی افراد در این‌شرایط هنوز اصرار به سفر دارند. آنها چه‌طور به قیمت جان خودشان و بقیه در ایام عید به سفر رفتند ولی از یک‌چیز مطمئن هستم و آن هم اینکه بعد از کرونا جمعیت متقاضی سفر در زیرتیتر گردشگری سبز و پایدار به شدت تغییر می‌کند. علاقمندان و فعالان گردشگری پایدار افزایش می‌یابد پس از این بحران جامعه گردشگری عیارمندتر و پخته‌تر می‌شود چه میزبان و چه میهمان. حتی شاید استفاده از اقامتگاه‌ها کمتر شود.

این‌راهنمای گردشگری گفت: الان جهان تولید محتواست مهم است که حین و بعد از بحران چه محتوایی تولید می‌کنیم. باید بدانیم مشتری چقدر سبک کار ما را می‌پسندد. شاید از هتل ۴ ستاره بیشتر از بوم گردی‌ها استقبال شود. ولی باید دید کدام هتل ۴ ستاره. چون برخی از هتل‌های پرستاره از هتل‌های کم‌ستاره ضعیف‌تر عمل می‌کنند. جهان پس از کرونا فرهیخته‌تر از قبل از آن می‌شود همه آنچه جامعه دانش محور به گردشگری و بخش خصوصی تحمیل می‌کند؛ در پساکرونا اتفاق می‌افتد و ما را وادار به گونه دیگر رفتار کردن وا می‌دارد.

شادلو در پایان با اشاره به اینکه عصر پس از کرونا عصر مقاصد خلاق و مقاصد دانش محور از جنس گردشگری پایدار می‌شود، گفت: اگر گردشگری با کرونا همراه شود آدم‌ها به دنبال اثرگذاری شأن از سفر در جهان می‌روند. یعنی می‌خواهند بدانند چه اثری از سفر می‌پذیرند اثرگذاری و اثرپذیری یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های گردشگران پس از کرونا خواهد بود. دیگر دوره سفر تفریحی گذشته و حالا دوره‌ای است که افراد می‌خواهند سفر روی آنها تأثیر بگذارد. بنابراین جایگاه سفر در ذهن افراد تغییر می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر