پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۱۹
|
کد خبر: ۳۷۷۸
در همکاری پژوهشگران اتریشی و انگلیسی محقق شد؛

تولید پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست با استفاده از آب

پژوهشگران اتریشی و انگلیسی با همکاری یکدیگر، روش جدیدی برای تولید پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست ابداع کرده‌اند که در آن به جای مواد سمی از آب استفاده می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

تولید پلاستیک‌های سازگار با محیط زیست با استفاده از آب

به گزارش بسنا و به نقل از ادونسد ساینس نیوز، پایداری و تلاش برای کنترل بحران‌های اقلیمی باید هدفی بیش از کاهش انتشار کربن داشته باشد. ابداع مواد سازگار با محیط زیست و فرآیندهای ساخت که در آنها از مواد شیمیایی سمی استفاده نمی‌شود، گام مهمی در کاهش پیامدهای زیان‌آور جامعه انسانی در این سیاره به شمار می‌رود.

پژوهشگران "دانشگاه فنی وین" (TU Wien) و "امپریال کالج لندن" (Imperial College London)، یک روش جدید و غیرسمی ارائه داده‌اند که می‌تواند به ابداع مواد آلی سازگار با محیط زیست که کارآیی بالایی دارند، کمک کند.

پروفسور "میریام آنترلاس" (Miriam Unterlass)، استاد دانشگاه فنی وین و سرپرست این پژوهش گفت: مواد آلی که کارآیی بالایی دارند، ویژگی‌های قابل توجهی مانند مقاومت در برابر مواد شیمیایی تهاجمی و فشار مکانیکی را شامل می‌شوند. این ویژگی‌ها، مواد آلی را به مواد مناسبی برای استفاده در حوزه‌های گوناگون از جمله مکانیک پرواز، هوافضا، خودروسازی و صنایع مربوط به تجهیزات ورزشی تبدیل می‌کنند.

مواد آلی در مقایسه با دیگر مواد پایدار مانند فلزات و سرامیک، تراکم پایینی دارند که موجب می‌شود وزن سبکی داشته باشند و بتوان از آنها در حوزه‌های گوناگون استفاده کرد. همچنین آلی بودن این مواد موجب می‌شود که عناصر فراوانی باشند.

این گروه از مواد، تاکنون فقط با کمک راهبردهایی تولید شده‌اند که در آنها از مواد شیمیایی مضر استفاده می‌شود.

آنترلاس افزود: بسیاری از مواد حلال یا کاتالیزورها می‌توانند مشکلاتی را برای محیط زیست و سلامت انسان به همراه داشته باشند. حتی برخی از آنها به عنوان مواد سرطان‌زا شناخته می‌شوند. هدف ما از این پژوهش، غلبه کردن بر چنین مشکلاتی است.

پژوهشگران توانستند در این پروژه، تولید دو گروه مهم از پلیمرها را نشان دهند. آنترلاس ادامه داد: ویژگی‌های آب می‌توانند تحت فشار و دمای بالا، به صورت قابل توجهی تغییر کنند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند آبی که تحت فشار و دمای بالا تولید می‌شود، با بهبود انحلال ترکیبات آلی در آب، انتقال مواد شیمیایی را به صورت ساده‌تری انجام می‌دهد و دمای لازم برای واکنش را پایین می‌آورد.

آنترلاس اضافه کرد: ما امیدواریم که بتوانیم پژوهشگران بیشتری را به تولید این نوع مواد آلی ترغیب کنیم.

این پژوهش، در مجله "Angewandte Chemie" به چاپ رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری