پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۲۳۵
|
کد خبر: ۳۸۴۹
متخصص روانشناسی تربیتی در روزهای کرونایی تشریح کرد:

۵ مرحله در پذیرش واقعیت/ باید بدانیم دنیا و شرایط آن ثابت نیستند

دکتر غفوری گفت: باید بدانیم که کرونا ماندگار نیست و از بین می‌رود و این شرایط «در خانه بمانیم» دائمی نیست و دوره‌ای است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر غفوری متخصص روانشناسی تربیتی پیرامون پذیرش واقعیت گفت: ما در پذیرش واقعیت با ۵ مرحله روبه‌رو هستیم تا به پذیرش برسیم. مرحله اول انکار است؛ معمولا افراد وقتی با یک واقعیت روبه‌ر‌و می‌شوند، در مرحله اول آن را انکار می‌کنند. در پذیرش ویروس کرونا هم همین طور است و در مرحله اول افراد می‌گویند دروغ است یا به این شدت نیست.

غفوری خاطرنشان کرد: مرحله بعدی خشم است؛ وقتی افراد می‌فهمند آمارها در رابطه با کرونا واقعی است، خشم خود را بروز می‌دهند.

وی متذکر شد: بعد از مرحله خشم، افراد وارد مرحله چانه‌زنی می‌شوند؛ بنده به یاد دارم که در همین داستان کرونا یکی از دوستانم می‌گفت ما به مسافرت می‌رویم اما تمام موارد بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

این متخصص روانشناسی تربیتی تبیین کرد: افسردگی مرحله بعدی در پذیرش واقعیت است؛ این افسردگی به معنای نشان دادن غم و‌ ناراحتی است و افراد در اوایل ممکن است بیشتر زمان خود را صرف خوابیدن کنند و هیچ فعالیتی انجام ندهند.

وی عنوان کرد: مرحله آخر پذیرش است؛ در این مرحله افراد به این باور می‌رسند که شرایطی به وجود آمده است و کاری از ما ساخته نیست. در این مرحله تفاوت‌های فردی بسیار مهم است.

غفوری بیان داشت: بعضی افراد این مراحل را به خوبی پشت سر می‌گذارند و بعضی دیگر در یکی از این مراحل باقی می‌مانند. اصل این است که ما بدانیم دنیا ثابت نیست؛ این‌که بدانیم دنیا و شرایط آن ثابت نیست، به پذیرش واقعیت کمک می‌کند.

وی در پایان ابراز کرد: باید بدانیم که کرونا ماندگار نیست و از بین می‌رود و این شرایط «در خانه بمانیم» دائمی نیست و دوره‌ای است.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر