پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

به گزارش خبرنگار بسنا، نشست زنده خبری اختصاصی خبرگزاری بسنا با حضور دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی و دکتر حسن ساریخانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

در این نشست پرسیده شد "تعدادی از دانشجویان از شهرهای دیگر به همدان مراجعه می‌کنند و بحث حضورشان در خوابگاه مطرح می‌شود و با توجه به شرایط بعضی از دروس، حضور بعضی از دانشجویان را در خوابگاه و سلف خواهیم داشت. تمهیدات حوزه معاونت دانشجویی در این رابطه چیست؟" دکتر اسدالله نقدی در پاسخ بیان داشت: در طول طرح موضوع شیوع بیماری کرونا، دانشگاه بوعلی‌سینا جزو دانشگاه‌های پیشگامی بود که تصمیم به تعطیلی با هدف حفظ سلامت دانشجویان کرد و از سوم اسفند کلاس‌ها تعطیل و خوابگاه‌ها بسته شد البته به دانشجویان اجازه داده شد با همکاری خودِ دانشجویان تخلیه خوابگاه‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: حتی با ترمینال مسافربری همدان برای ایاب و ذهاب، مذاکراتی داشتیم. شورای صنفی هم بررسی کردند تا دانشجویان مشکلی برای عزیمت و ایاب و ذهاب نداشته باشند و تمام سلف و مکان‌های غذاخوری ضدعفونی شدند؛ زمان زیادی از بستن خوابگاه‌ها سپری شده اما فضاها یک بار دیگر رصد شده و ضدعفونی شدند و اگر قرار باشد خوابگاه باز شود برای بار سوم ضدعفونی انجام خواهد شد.

نقدی تصریح کرد: حتی در شرایط استاندارد صندوق رفاه هم، تعداد افراد در خوابگاه زیاد است و ناقلینِ بدون علامت هم قابل شناسایی نیستند؛ برخلاف سایر اجتماعات، ما بیش از ۴۲۰۰ نفر دانشجوی خوابگاهی داریم. امکان بیتوته کردن دانشجویان برای دوره کارشناسی به طور مطلق وجود ندارد حتی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی هم اسکان به ضرورت و تشخیص است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه سازمان امور دانشجویان به عدم حضور و در صورت ضرورت حضور حداقلی است اما اگر وزارت علوم تشخیص دهد، دانشگاه بوعلی‌سینا مقدماتی را فراهم خواهد کرد؛ در حال حاضر تعداد محدودی دانشجوی دکتری و ارشد که به تایید رسیده در سراهای دانشجویی حضور دارند. تاکید این است که بیش از ۲نفر در اتاق‌های دانشجویی وجود نداشته باشد و در صورت برگزاری حضوری امتحانات امکان حضور بیش از ۲نفر وجود ندارد.

در پاسخ به اینکه "آیا برای حضور دانشجویان تمهیداتی پیش بینی کردید؟" دکتر نقدی بیان کرد: وظیفه دانشگاه است که شرایط ایمن و براساس پروتکل‌های ایمن برای اساتید، کارمندان و دانشجویان را فراهم کند که این کار انجام خواهد شد.

نقدی خاطرنشان کرد: هم اکنون از دانشگاهیان تب‌سنجی می‌شود و الزام به استفاده از ماسک و دستکش وجود دارد.

وی ابراز کرد: اکنون وظیفه همه ما است که به بهبود این پروسه کمک کنیم؛ این پروسه یک بلای ملی و جهانی است و وظیفه دو طرفه برای مراعات وجود دارد کمااینکه شوراهای صنفی در ۳ماه گذشته کمک کردند. الان هم چنین انتظاری داریم که شوراها، ما و دانشجو همه باهم برای رفع مشکلات تلاش کنیم. حتی اگر یک نفر هم آسیب ببیند خسارت بزرگی است.

اسدالله نقدی خاطرنشان کرد: حضور دانشجویان استان همدان در اولویت نیست و انتظار ما این است که آن‌ها به عنوان مسؤولیت اجتماعی درخواست حضور نکنند.

وی پیرامون تمهیدات لازم برای خوابگاه برای کسانی که علائم عمومی بیماری را ممکن است داشته باشند گفت: در نامه‌ای که معاون آموزشی وزیر علوم داده بودند، به گواهی سلامت اشاره کرده بودند که ملاک ما خوداظهاری صحیح دانشجو است، چون عملا امکان آزمایش کرونایی برای همه وجود ندارد.

معاون دانشجویی ادامه داد: تست کرونا هزینه زیادی دارد. تب‌سنجی و بررسی علائم ظاهری کرونا در ورودی خوابگاه‌ها یا دانشکده‌ها برای همه ممکن نیست اما در ورودی خوابگاه‌ها اگر مراجعه و حضور حداقلی باشد ممکن است مقدور باشد؛ توجه کنید که ما ۱۸ مجموعه سرا دانشجویی داریم و این امکان در زمان امتحان وجود ندارد ولی استفاده از ماسک در دوران امتحانات الزامی خواهد بود.

وی گفت: اگر موردی مشکوک وجود داشته باشد، مرکز بهداشت دانشگاه در طول امتحانات برای هر مساله‌ای نه تنه ا کرونا در دانشگاه حضور خواهد داشت؛ دانشجویانی که مبتلا به کرونا حتی در آشنایان دور خود داشته باشند، باید به شکل قرنظینه و ایزوله امتحان بدهند که این اطلاعات را باید خودشان به شکل خوداظهاری به مسوول خوابگاه بدهند تا مراقبت‌های بهداشتی بیشتری انجام شود.

نقدی تاکید کرد: چون کرونا یک مسأله ملی و جهانی است کمیسیون موارد خاص فهرست بلندبالایی برای کمک به دانشجو دارد اما صرف یک درخواست فردی کفایت نمی‌کند و مستندات قابل قبول پزشکی یا بیمارستانی می‌خواهد. اگر خود فرد و یا یکی از بستگان درجه یک فرد مبتلا به کرونا باشد و مستندات ارائه شود، بررسی خواهد شد.

اسدالله نقدی تاکید کرد: توصیه نشده که صرفا به علت نگرانی از مجازی شدن دانشگاه‌ها و ... دانشجویان به سمت حذف ترم بروند و نباید خیلی جای نگرانی وجود داشته باشد اما اگر دانشجویی به دلیل کرونا برایش مشکلی پیش آمده و نتوانسته مطالعه کند می‌تواند درخواست دهد.

نقدی در پاسخ به سوال دانشجویان با این عنوان که "افرادی هستند که می‌خواهند وسایل را بردارند و تخلیه کنند. بازه زمانی مجددی برای آن‌ها را در نظر خواهید گرفت؟" اظهار داشت: در بازه اواخر فروردین تعدادی از دانشجویان درخواست کردند ما هم شرایط را فراهم کردیم و خواهش کردیم که دانشجویان فقط برای بردن وسایل ضروری اقدام کنند؛ اگر لازم باشد و دانشجویان درخواست دهند، بدون هیچ مشکلی مجددا در خردادماه موعدی را برای برداشتن وسایل مقرر خواهیم کرد.

وی پیرامون سوال مطرح شده در رابطه با توزیع غذا در سلف غذاخوری بیان کرد: ما براساس پروتکلی که برای فضاهای و مکان‌های غذاخوری قبلا اعلام شده، عمل کردیم؛ به طور کلی چیزی به عنوان سرو غذا در سلف وجود نخواهد داشت و توزیع غذا فقط در قالب بسته‌بندی در ظروف یک‌بارمصرف خواهد بود.

دکتر نقدی در پاسخ به "تمهیدات برای استخر یا سالن‌های ورزشی دیگر چیست؟ آیا پروتکلی از جانب وزارت علوم یا بهداشت به دست شما رسیده است؟" اظهار داشت: استخر دو استفاده داشت یکی از آن‌ها استفاده قبل از ظهرها که در اختیار دانشجویان تربیت بدنی و درس تخصصی شنا و شیرجه و سایر دروس برای دانشجویان تربیت بدنی بود که دانشکده تربیت بدنی باید تشخیص دهد.

وی افزود: اینکه استخر باز شود یا نه در صلاحیت ما نیست و ما تابع وزارت بهداشت هستیم؛ ما مجاز به بازگشایی استخر بدون تعیین تکلیف از جانب ستاد ملی کرونا نخواهیم بود.

اسدالله نقدی عنوان کرد: بازگشایی سالن‌های ورزشی براساس پروتکل‌های اعلام شده هم برای دانشجویان تربیت بدنی و نیز سایر دانشجویان در حال پیگیری است و نتیجه را از منابع دانشگاه اعلام خواهیم کرد‌.

وی در رابطه با بازبودن بوفه‌ها و بازارچه دانشگاه و‌ امکان خرید دانشجویان در داخل دانشگاه تشریح کرد: برای بوفه‌های داخل سرا فعلا تصمیمی گرفته نشده است؛ اما برای بازارچه دانشجویی خارج از خوابگاه اگر متقاضی وجود داشته باشد قابل بازگشائی است. اکنون قراردادهای بازارچه به حالت تعلیق درآمده اگر نیاز جدی دانشجویی وجود داشته باشد با اولویت بازارچه قابل بررسی است.

پرسیده شد "سرویس‌های بهداشتی، حمام‌ها و آشپزخانه‌ها که مشترک هستند چه طور مدام ضدعفونی می‌شوند؟" و دکتر اسدالله نقدی تصریح کرد: به طور طبیعی در شرایط عادی تمهیداتی وجود داشت و در حال حاضر باید تشدید شود؛ به محض حضور دانشجویان هر روز دو نوبت در دو زمان مختلف فضاهای مورد اشاره را ضدعفونی خواهیم کرد. همچنین دانشجویان باید در ورود به خوابگاه هم از ماسک استفاد کنند و دست‌ها را بشویند.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت هوشمند رویکرد ستاد مقابله با کرونا است و ما به عنوان دانشگاه وظیفه داریم فضاهای عمومی را گندزدایی و ضدعفونی کنیم.

سوال شد "با توجه به اینکه توزیع غذا به صورت بیرون‌بر و در قالب ظرف‌های یک بار مصرف خواهد بود. جنس این ظروف غذاخوری نباید طوری باشد که به سلامتی ما ضربه بزند و آیا نظارت روی بسته‌بندی وجود دارد؟" دکتر اسدالله نقدی در پاسخ ابراز کرد: بعضی توصیه به استفاده از ظروف شخصی کردند. ظروف یکبار مصرف بررسی خواهد شد که کیفیت ظروف قابل قبول باشد؛ پرسنل هم قبل از فعالیت مجددا چک خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال "برای حضور دانشجو در خوابگاه شهرهای سفید را در نظر می‌گیرید؟" بیان کرد: ما پرسشنامه غربالگری داریم که بیشتر وجدانی و اخلاقی است و اگر نیاز باشد، به مراکز بهداشتی معرفی می‌کنیم. صرف اینکه چون شهری سفید اعلام نشده، پذیرش نکنیم وجود ندارد.

سوال شد "تمهیدات خاص مرکز مشاوره برای ایام امتحانات چیست؟" و دکتر نقدی عنوان کرد: از هفته‌ها قبل، مشاوره تلفنی و مجازی داشتیم. یکی از پیامدهای کرونا احتمال اختلالات خلقی یا افسردگی و اضطراب است؛ حتما در آن زمان برنامه‌ریزی بیشتری می‌کنیم که مشاورین خدمات مشاوره ارائه دهند و خدمات افزایش بیشتری خواهند داشت.

پرسیده شد "مواد ضدعفونی در خوابگاه‌ها را حوزه معاونت و دانشگاه تامین خواهد کرد یا دانشجو؟"و نقدی پاسخ داد: در غذاخوری‌ها در حد مراجعه حضوری تدارک خواهیم دید اما لوازم شخصی مثل ماسک و ... را باید خود دانشجویان تهیه کنند.

وی در پاسخ به سوال "با توجه به اینکه دانشجو نمی‌تواند تردد داشته باشد، تغییری در منوهای غذایی برای مقوی‌تر شدن و مغزی‌تر شدن دارید؟" گفت: فعلا برنامه غذایی دوره امتحانات بسته نشده است؛ ما همیشه ملاحظات کمیت و کیفیت غذایی داشتیم که این ترم هم خواهیم داشت توصیه شده بود که غذاهایی که مداخله آشپز زیاد بود، کمتر باشد.

نقدی پیرامون تمهیدات دانشگاه در سرویس‌های ایاب و ذهاب اظهار داشت: در سازمان‌های اتوبوسرانی هم به صورت کامل تمهیدات رعایت نمی‌شود اما قاعدتا نباید سرویس‌های ما مثل شرایط روتین ایاب و ذهاب کنند؛ اگر نیاز به سرویس‌های بیشتر باشد فراهم می‌کنیم.

پرسیده شد "اگر بعد از پایان امتحانات وسایلی برای ترم بعد بگذاریم مشکلی پیش خواهد آمد؟" دکتر اسدالله نقدی متذکر شد: از دو سال پیش این امکان را فراهم کردیم که دانشجویان نیازی به جابه جایی وسائل نداشته باشند؛ وسائل دانشجویان به وسیله خودشان در کیسه‌هایی بسته‌بندی می‌شود و در سراها به عنوان امانت خواهد بود.

وی پیرامون سوال مطرح شده پیرامون لزوم حضور کار دانشجویی‌ها پاسخ داد: با توجه به شرایط حداقلی حضور در بازه امتحانات نیاز به کار دانشجویی به شکل سابق نخواهیم داشت.

نقدی درباره شهریه خوابگاه در ترم ۹۸۲ تصریح کرد: این امر مربوط به صندوق رفاه است و دانشجویان سه ماه بخشودگی برای این ترم خواهند داشت؛ دانشجویانی که ترم بعد شاغل به تحصیل خواهند بود، هزینه پرداخت‌شده، از ترم بعد کسر می‌شود و دانشجویان فارغ‌التحصیل هم احتمالا در موقع فارغ‌التحصیلی هزینه، عودت داده خواهد.

وی متذکر شد: در رابطه با خوابگاه‌های غیردولتی هم جلسه با نماینده خوابگاه‌های غیردولتی داشتیم؛ اگر چه اکثرا اجاره‌ای هستند اما تخفیفاتی برای دانشجویان در نظر می‌گیرند که هنوز عدد بخشودگی اعلام نشده است.

دکتر اسدالله نقدی در ادامه خبر داد: باز پرداخت وام‌های دانشجویی هم با سه ما تاخیر و‌ تنفس همراه خواهند بود.

وی پیرامون زمان رزرو خوابگاه برای ترم بعد نیز عنوان کرد: در سال‌های گذشته در ماه‌های خرداد و تیر بود؛ امسال هم به زودی اعلام می‌کنیم.

نقدی در جواب این سوال که "در این مدتی که دانشجویان در خوابگاه نبودند وسایلشان در خوابگاه در امان بوده، کسی وارد اتاق نشده و بحث نظافت و ضدعفونی مشکلی پیش نیاورده است؟" تاکید کرد: این‌ها جزو حریم شخصی و خصوصی افراد است؛ ما بعد از ترک دانشجویان تمام خوابگاه‌ها را ضدعفونی کردیم و وسایل در امنیت کامل در خوابگاه محفوظ است.

وی افزود: مجددا اتاق‌ها باز خواهد شد و برای حفظ سلامت دانشجویان باز هم ضدعفونی خواهد شد؛ در کل سه مرتبه برای ضدعفونی خوابگاه‌ها باز شده است.

دکتر نقدی پیرامون مبلغ شهریه ترم ۹۹۱ اظهار داشت: مبلغ شهریه برای ترم آینده را صندوق رفاه باید اعلام کند که هنوز اعلام نکرده است.

وی گفت: دانشجویان دختر در تایم حضور در ترم‌های بهار تا ساعت ۲۱:۳۰ اجازه داشتند در بیرون از خوابگاه بمانند که در ترم ۹۸۲ هم به همین روال خواهد بود.

نقدی در رابطه با تعلق خوابگاه به افرادی که به دلیل کرونا اضافه سنوات گرفتند تشریح کرد: خوابگاه تابع ورودی است؛ فعلا تصمیمی گرفته نشده اما با توجه به واقعیت‌های موجود و اینکه قبلا هم مشکل کمبود فضا داشتیم و بعضی اتاق‌ها ظرفیت اضافه داشتیم، بعید می‌دانم این امر میسر شود.

وی متذکر شد: حضور دانشجویان شهر همدان در زمان امتحانات در اولویت نیست و ممنوع است و اولویت این است که هم ساعت و هم فاصله امتحانات به گونه‌ای باشد که بتوانند به شهرهای خود برگردند؛ برای دانشجویان غیرایرانی اولویت، بازگشت نیست و امکان برگزاری غیرحضوری وجود دارد.

گفته شد "با توجه به وضع کرونا برای بعضی دانشجویان امکان رفت و آمد به لحاظ هزینه‌ها نیست" و اسدالله نقدی اظهار داشت: هدف همه این مقررات سلامت دانشجویان است؛ اگر دانشجویی شرایط اقتصادی امکان تردد نداشت، امکان مساعدت وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است که همه دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا می‌توانند سوالات خود را به ادمین‌های کانال تلگرامی بسنا ارسال کنند تا از مسوولین پرسیده شده و جواب به صورت مکتوب منتشر شود.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست