پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۶۰
|
کد خبر: ۳۹۶۹
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و مشاور طرح دامنه الوند در گفتگوی اختصاصی با بسنا گفت: مساله طرح دامنه الوند، عدم وجود ضوابط خاص در حوزه صنعت گردشگری در ۴۳۰۰۰ هکتار از زمین‌های جنوبی شهر همدان بود که براساس شرح خدمات مندرج در طرح ضوابط ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در این منطقه باید تدوین شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

کوهستان الوند از ۲۵۰۰ سال پیش محل اتصال دنیای شرق و غرب بوده است/ مساله طرح دامنه الوند، عدم وجود ضوابط خاص در حوزه صنعت گردشگری بود/ عدم ساخت و ساز بی‌رویه (توسعه پایدار)، توزیع متوازن گردشگری و تمرکززدایی از منطقه گنج‌نامه از جمله اهداف طرح الوند هستند

دکتر صاحب محمدیان‌منصور عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و مشاور طرح دامنه الوند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: قرارداد طرح ساماندهی دامنه شمالی الوند در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ از طرف سازمان میراث فرهنگی با دانشگاه بوعلی‌سینا بسته شد. مساله طرح، عدم وجود ضوابط خاص در حوزه صنعت گردشگری در ۴۳۰۰۰ هکتار از زمین‌های جنوبی شهر همدان بود که براساس شرح خدمات مندرج در طرح ضوابط ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در این منطقه باید تدوین شود.

وی افزود: با وجود ۱۱ طرح در مقیاس محلی در حوزه تعریف‌شده این طرح، اما هیچکدام به تصویب نهایی نرسیده بود و لذا این محدوده از شهر همدان با وجود متقاضیان فراوان در زمینه سرمایه‌گذاری فاقد طرح برنامه مدون بود.

محمدیان‌منصور تشریح کرد: کوهستان الوند از منظر زمین‌شناسی، با توجه مساحت ۱۳۷۵ کیلومتر مربعی آن، می‌توان گفت یکی از بزرگترین توده‌های باتولیت جهان است که در دوران «مزوزئیک» از نفوذ کردن توده بسیار عظیم مواد آذرین به داخل رسوبات مانده از دوران پیشین ایجاد شده است و در حدود ۷۰ میلیون سال قدمت دارد.

مشاور طرح مطالعاتی دامنه شمالی الوند ابراز کرد: کوهستان الوند از منظر تاریخی، با توجه به وجود آثار تاریخی نظیر کتیبه‌های گنج‌نامه و نقوش اشکانی و ساسانی به دست آمده در آن و قرارگیری در مسیر عبور دو راه معروف دوره باستان یعنی، "شاهی" و "راه ابریشم" دارای ارزش‌های بی‌بدیلی است و به عبارتی از ۲۵۰۰ سال پیش محل اتصال دنیای شرق و غرب بوده است.

وی بیان داشت: کوهستان الوند از منظر فرهنگی، از قدیم‌الایام در اذهان مردمان ایران بزرگ جایگاهی ویژه و ممتار داشته است؛ مهم‌ترین دلیل برای اثبات این مدعا تکرار نام الوند در اشعار شاعرانی نظیر فردوسی، سعدی، وحشی بافقی، خواجوی کرمانی، باباطاهر، عطار نیشابوری، اقبال لاهوری و بسیاری شعرای دیگر است.

صاحب محمدیان‌منصور تبیین کرد: کوهستان الوند از منظر تداوم زندگی روستایی و عشایری در آن، از حدود ۱۰ هزار سال پیش تاکنون محل زندگی به شیوه‌های کاملاً بومی و منطبق با طبیعت بوده است و هنوز هم این جریان ادامه دارد. وجود جوامع عشایری کوچ رو و روستا‌هایی مثل سولان، توییجین، موییجین، برفجین، گشانی، کهنوج، حیدره قاضی‌خان و. نشانه‌هایی از تداوم زندگی بومی در این کوهستان است.

وی متذکر شد: کوهستان الوند از منظر ویژگی‌های طبیعی نیز جایگاهی ویژه و خاص دارد که همین خصوصیات طبیعی نظیر دره‌ها، چمن‌زارها، قله‌ها، چشمه‌ساران، غار‌ها و گیاهان و جانوران باعث شکل‌گیری تمدن‌های کهن در بستر آن شده است؛ همین ویژگی‌ها سبب شده است که این کوهستان در حال حاضر به منطقه شکار ممنوع الوند تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: اهداف کلی طرح دامنه الوند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تولید ثروت و اشتغال بومیان و سرمایه گذاران خارجی، حفظ محیط زیست و عدم ساخت و ساز بی‌رویه (توسعه پایدار)، افزایش ماندگاری گردشگران در منطقه، توزیع متوازن گردشگری و تمرکززدایی از منطقه گنج‌نامه است.

دکتر محمدیان منصور ادامه داد: اقدامات توسعه گردشگری در این طرح در حوزه‌های زیر تعریف شده است.
 
کوهستان الوند از ۲۵۰۰ سال پیش محل اتصال دنیای شرق و غرب بوده است/ مساله طرح دامنه الوند، عدم وجود ضوابط خاص در حوزه صنعت گردشگری بود/ عدم ساخت و ساز بی‌رویه (توسعه پایدار)، توزیع متوازن گردشگری و تمرکززدایی از منطقه گنج‌نامه از جمله اهداف طرح الوند هستند
وی افزود: در نهایت این طرح در خرداد ماه سال ۹۸ در کارگروه گردشگردی و امورزیر بنایی استانداری مورد تصویب نهایی قرار گرفت.
محمدیان منصور گفت: براساس مطالعات انجام شده، در منطقه گنج‌نامه چند پردیس گردشگری و یک منطقه نمونه گردشگری وجود داشت که در این طرح محدوده‌های آن‌ها مشخص گردید.

وی اضافه کرد: محدوده منطقه نمونه گردشگری دامنه شمالی الوند (تلکابین گنج‌نامه) نیز در این طرح مشخص و تعیین شد که ۳.۹ هکتار در گنج‌نامه به عنوان سایت مبدا و ۲.۵ هکتار در میدان میشان به عنوان سایت مقصد مشخص شد.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی