پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۰۴
|
کد خبر: ۴۰۰۵
معاون فرهنگی وزارت علوم بر ضرورت بازنگری مقررات و آیین نامه نشریات دانشجویی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه مقررات فعلی برای نشریات کاغذی تدوین شده است بنابراین باید بازنگری در مقررات در راستای مجازی شدن این نشریات داشته باشیم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

برنامه وزارت علوم برای استمرار فعالیت های فرهنگی/ ضرورت بازنگری مقررات نشریات دانشجویی

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد به تشریح فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها در دوران کرونا پرداخت و گفت: با توجه به اینکه ماهیت انجام فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها مبتنی بر فعالیت های جمعی و گروهی است به همین جهت همزمان با شیوع کرونا ویروس و تعطیلی دانشگاه ها در نتیجه انجام بسیاری از برنامه های فرهنگی ممکن نشد اما با این وجود برنامه های فرهنگی دانشجویان تعطیل نشد و ما از ظرفیت فضای مجازی برای پیشبرد برنامه های خود استفاده کردیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم در پیش بینی ادامه فعالیت های فرهنگی دانشجویان در ترم آینده نیز افزود: نمی‌توان با قاطعیت گفت در مهر ماه حضور دانشجویان را شاهد خواهیم بود یا خیر اما اگر فرض را بر این بگذاریم که حضور دانشجویان امکان پذیر نیست؛ سناریوهای کنونی را به شکل فراگیرتر و وسیع تر به کار خواهیم گرفت.

وی  تاکید کرد: جشنواره رویش نیز از جمله مواردی است که مربوط به این حوزه می‌شود که باید در یک فضای جدید امروز با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌ها دنبال شود.در عین حال یک سری فعالیت‌های جدی‌تر با فضای پیش رو امکان تعریف دارند. ما از دانشجویان به ویژه تشکل‌های دانشجویی می‌خواهیم که اگر برنامه و پیشنهادهایی دارند آن را ارائه کنند.

غفاری خاطر نشان کرد: سیاست وزارت خانه حفظ سلامت دانشجویان، اعضای هیات علمی و تمامی کارکنان است. از طرف دیگر آن دسته از دانشجویانی  که از شهرستان می‌آیند و در خوابگاه ساکن می‌شوند برای ما بسیار مهم هستند و ‌مساله سلامتی آنها برای ما مساله اول است. از این رو تا جایی که امکان داشته باشد تمهیدات سلامتی آنها اندیشیده شده است.

وی در خصوص درباره میزان مشارکت دانشجویان در پویش های مجازی این وزارتخانه، تاکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که داشتیم، هشت هزار دانشجو در این پویش و در ایام تعطیلی کلاس های درس مشارکت کردند که ۶۰ درصد آنها از دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت بودند.

وی ادامه داد: در پیمایشی دیگر از دانشجویان درخواست کردیم مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند که در نهایت حدود ۷۰۰۰ دانشجو در این طرح مشارکت داشتند. بر این اساس، مهمترین مسائل دانشجویان در حوزه های آموزشی و اجتماعی بود. این اطلاعات و دغدغه ها در اختیار معاونت آموزشی وزارت علوم قرار داده شد تا از بار نگرانی های دانشجویان کاسته شود. نتایج این پیمایش در اختیار سایر مجموعه های وزارت علوم قرار داده شد تا مشکلات دانشجویان از نظر روانی به حداقل برسد.

معاون فرهنگی وزیر علوم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارت خانه مبتنی بر جلوگیری از انزوا و حاشیه دانشجویان است و این مسأله نیازمند فعالیت های داوطلبانه و جمعی در چارچوب و قالب تشکل های دانشجویی است. اما در شرایط فعلی، این حضور جمعی تعلیق شده و امکان انجام فعالیت های فرهنگی مبتنی بر حضور دانشجویان در دانشگاه ها وجود ندارد. اما از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا، سناریوی وزارت علوم مبتنی بر تعطیلی دانشگاه نبود و شاهد استمرار برخی از این فعالیت ها بودیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه پاندمی کرونا در همه دنیا مطرح است، گفت: این پاندمی ما را وادار می کند چرخشی در ساحت های مختلف نظام آموزش عالی کشور از جمله آموزش و پژوهش داشته باشیم. این چرخش را هم در عرصه فرهنگی چه بخواهیم چه نخواهیم باید تجربه کنیم؛ از همان روزهای نخست شیوع ویروس، تمام فعالیت هایی که در جهان واقعی به صورت تجربه زیسته داشتیم در فضای مجازی ادامه یافت.

وی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با کمک تشکل های دانشجویی، پویش همه مردم همه دانشگاهیان را راه اندازی کرد که مبتنی بر ماندن در خانه و حضور نیافتن در محیط خارج از منزل بود. هدف دوم این پویش، آشنایی با قوانین بهداشتی و مسأله سوم اطلاع رسانی و آگاهی دادن در خصوص این ویروس و معرفی راه های مقابله با آن بود. بر مبنای این سه فاکتور، پویش نخست راه اندازی شد که نخستین گام آن، اطلاع رسانی ابعاد این شیوع به ۱۰ نفر و از نفرات بعد به ۱۰ نفر دیگر بود.

معاون فرهنگی وزیر علوم، استقبال جامعه دانشگاهی در پویش فوق را مثبت ارزیابی کرد و درباره دومین پویش، گفت: پویشی زندگی دست یاریگر توست، با توجه به حضور نیافتن دانشجویان در دانشگاه ها طرح ریزی شد و هدف اصلی آن استفاده از توانایی ها و قابلیت های دانشجویان برای کمک به دیگران بود. بر همین اساس، سامانه ای طراحی شد و بانک اطلاعات دانشجویان در اختیار ستاد مرکزی مقابله با کرونا قرار گرفت تا بر حسب نیاز از توانایی دانشجویان استفاده کنند.

غفاری با اشاره به یک دغدغه مهم دانشجویان و وزارت علوم، تاکید کرد: این دغدغه را هم داشتیم که با توجه به تعطیلی فعالیت جمعی، افراد به نوعی گوشه انزوا و ماندن در منزل اختیار می کنند که خاص دانشجویان نبود؛ این مسأله از نظر روانی و اجتماعی تبعات خود را دارد. بنابراین باید شرایطی برای حضور و مشارکت دانشجویان در فضای مجازی فراهم می شد. برخی از تشکل های دانشجویی ورود بیشتری به این عرصه داشتند. همچنین مجموعه بسیج دانشجویی اهتمام مناسبی نسبت به این مسأله داشت.

معاون وزیر علوم درباره دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری و پرداختن ایشان به اهمیت موضوع عفاف و حجاب، اظهار داشت: دغدغه حجاب و عفاف همواره به عنوان یک مولفه در بحث ‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح بوده است.

به گفته غفاری، از سال گذشته در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاه‌ ها فعالیت‌‎های خوبی انجام شد و در چارچوب هنجارها و قوائدی که صورت گرفته است الزام به عفاف و حجاب مورد توجه است. در خصوص عفاف و حجاب کارهایی در حال انجام است که امیدواریم اثر گذار بوده و تاثیرش را در میان دانشجویان بگذارد.

معاون فرهنگی وزیر علوم درباره فعالیت مجازی نشریات دانشجویی، گفت: بیشتر نشریات دانشجویی در این ایام به صورت الکترونیکی منتشر شدند. با این حال قوانین مرتبط با نشریات بیشتر برای نشریات چاپی بود که در این زمینه باید تجدیدنظرهایی در خصوص قوانین و مقررات صورت گیرد.

وی درباره برگزاری انتخابات شورای مرکزی نشریات دانشجویی به صورت مجازی اظهار کرد: هر ساله انتخابات شورای مرکزی نشریات دانشجویی در خردادماه برگزار می شد که امسال به دلیل تعطیلی فعالیت های دانشجویی این امر امکانپذیر نبود. از این رو درصدد بررسی برگزاری الکترونیکی این انتخابات هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو