پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۷۹۳
|
کد خبر: ۴۰۰۷
عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: در دولت قبل این بحث مطرح شد که سهام شرکت‌های دولتی را بین کل مردم تقسیم کنیم و سود طی سال‌ها از سود شرکت‌ها پرداخت شود که در نهایت "سهام عدالت" شکل گرفت؛ سهام عدالت یعنی سهامی که برای مردم است اما سود توسط شرکت‌ها طی ده سال پرداخت خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

دکتر عباس صمدی عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا پیرامون موضوع سهام عدالت تشریح کرد: در دولت قبل این بحث مطرح شد که سهام شرکت‌های دولتی را بین کل مردم تقسیم کنیم و سود طی سال‌ها از سود شرکت‌ها پرداخت شود که در نهایت "سهام عدالت" شکل گرفت؛ سهام عدالت یعنی سهامی که برای مردم است اما سود توسط شرکت‌ها طی ده سال پرداخت خواهد شد.

روش آزادسازی مستقیم یا روش غیرمستقیم؟

دکتر صمدی تبیین کرد: برای افرادی که هیچ آشنایی و شناختی نسبت به بورس ندارند، توصیه می‌شود، روش آزادسازی سهام غیرمستقیم باشد؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام شخص را نگه خواهند داشت و ‌آن را بهینه خواهند کرد و سود سالیانه به شخص پرداخت خواهند کرد.

وی بیان داشت: افرادی که آشنایی اندکی با بورس دارند، می‌توانند روش مستقیم را انتخاب کرده و خودشان سهام را بهینه‌سازی کنند؛ یعنی سهم‌هایی که احساس می‌کنند ضعیف است را بفروشند و سهام‌هایی احساس می‌کنند سودآوری بیشتری دارد را نگه دارند یا بیشتر کنند.

عباس صمدی خاطرنشان کرد: افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند، دخالتی در کم و‌ زیاد کردن سهام‌ها نمی‌کنند و سهام آن‌ها برای بلند مدت می‌ماند.

وی متذکر شد: در روش مستقیم افراد می‌توانند کل سهام خود را بفروشند یا بهینه کنند اما در روش غیرمستقیم این امکان وجود ندارد.

اقدامات ضروری برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند

دکتر عباس صمدی ابراز کرد: افراد می‌توانند در سامانه سهام عدالت به آدرس sahamedalat.ir روش آزادسازی سهام خود را انتخاب کنند؛ برای اطلاع از میزان سهام نیز باید به همین سامانه مراجعه کرد.

وی تصریح کرد: اولین کار برای کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، این است که باید در سامانه سجام به آدرس www.sejam.ir ثبت‌نام کنند؛ در سامانه سجام، اطلاعات شخصی مانند شماره حساب و ... گرفته می‌شود و در نهایت سامانه یک کد ۸ رقمی بورسی در اختیار افراد قرار می‌دهد.

صمدی افزود: دومین کار این است که افراد با در دست داشتن کد بورسی، نزد کارگزاری یا پیشخوان دولت رفته و احراز هویت کنند؛ پس از آن، یک پرتفو یا آدرس به افراد داده می‌شود و ‌تمام سهام عدالت در آن پرتفو قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: رفتن به کارگزاری یا پیشخوان دولت جهت احراز هویت برای کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، ضروری است؛ اگر انجام نشود، نمی‌توان در سهام دستکاری انجام داد.

عباس صمدی عنوان کرد: توصیه بنده به کسانی که می‌خواهند وارد بورس شوند این است که قبل از ورود یک سری اطلاعات کسب کنند بعد وارد آن شوند؛ زیرا بورس پیچیده است.

وی بیان کرد: نمی‌توان گفت چه سهامی برای سرمایه‌گذاری مناسب است و وضعیت سهام به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ به علاوه ممکن است روز به روز وضعیت سهام تغییر کند اما در کل صنایع فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها مناسب هستند.

دکتر عباس صمدی در پایان گفت: توصیه به دوستان دانشگاهی این است که فعلا روش مستقیم را انتخاب کنند. همچنین بنده آمادگی این را دارم که از طریق خبرگزاری بسنا، دوستان دانشگاهی را برای بهینه‌سازی سهام راهنمایی کنم.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست