پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۱۰
|
کد خبر: ۴۰۶۱
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: علاوه بر عفت، عصمت، ایمان و علم ایشان، شرایط زندگی و‌ سبک زندگی وجود مبارک حضرت معصومه(س) برای دختر خانم‌ها الگو است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۰۲ تير ۱۳۹۹

دکتر فرشته ندری ابیانه عضو هیات علمی گروه الهیات دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) به همه مردم به ویژه دختران کشور، گفت: در ارتباط با شخصیت والای شخصیت حضرت معصومه چند نکته وجود دارد. اولین نکته شرایط زندگی ایشان است، یعنی تغییر نظام اموی به عباسی و ‌درگیری‌های آن و زندان‌های طویل‌المدتی که امام موسی کاظم به آن مبتلا شد.


وی در ادامه تصریح کرد: با میلاد امام رضا(ع) که شمس‌الشموس و اتمام حجت هستند و بعد از ایشان دیگر فرق تشکیل نمی‌شود، باید شرایط به گونه‌ای آماده شود؛ به همین دلیل امام کاظم کثیرالاولاد هستند و اولاد پسر و دختر بسیاری دارند. برای ایشان ۱۸ دختر نام برده شده اما شخصیت حضرت معصومه حتی نسبت به پسران غیر از امام رضا هم به جهاتی امتیازاتی دارد.

دکتر ندری‌ابیانه بیان داشت: یکی از جهات امتیازحضرت معصومه، مساله خانواده است؛ مادر حضرت معصومه، نجمه خاتون و پدر ایشان امام کاظم هر دو از ویژگی خاصی برخوردار بودند و لذا شخصیت ایشان به جهت انتصاب به پدر و ‌مادری که هر دو از خاندان امامت هستند، ممتاز و‌ ویژه است.

وی اظهار داشت: خصوصیت خاص ایشان این است که ایشان تا سن ۲۸ سالگی که وفات می‌کنند، مجرد هستند و ازدواج نکردند؛ علت این ازدواج به شرایط خاص زمان ایشان برمی‌گردد که شرایط حفظ اسلام، تقیه و حفظ اسرار امامت بود و‌ فردی که هم‌کفو ایشان باشد، نبود.

فرشته ندری‌ابیانه خاطر نشان کرد: در رابطه با حضرت فاطمه زهرا هم گفته می‌شود که اگر امام علی نبود، کفی برای ایشان پیدا نمی‌شد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: به این جهت که کفوی برای ایشان نبود، وصیتی از جانب امام موسی کاظم به حضرت معصومه می‌رسد که فرمودند در این شرایط نباید ازدواج کنند؛ زیرا ایشان قرار است که همراه امام رضا باشد.

دکتر فرشته ندری‌ابیانه افزود: یک سال بعد از این‌که امام رضا از مدینه به مرو، طوس یا مشهد فعلی عزیمت می‌کنند، حضرت معصومه با بزرگانی از خانواده خود همراه می‌شود تا خدمت امام رضا برسد اما در راه به کاروان ایشان حمله شد و ‌مردان کاروان کشته و زنان کاروان مسموم شدند و در نهایت حضرت معصومه در قم رحلت کرد.

وی تشریح کرد: حضرت معصومه مانند حضرت فاطمه زهرا از القاب خوبی برخوردار هستند؛ اسم حضرت معصومه لقبی است که امام موسی به ایشان داده است‌.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: ایشان القاب دیگری مانند طاهره، حمیده، بشیره و‌ کریمه اهل بیت هم دارند؛ قابل ذکر است که لقب کریمه اهل بیت توسط پدر آیت‌الله مرعشی نجفی رسیده است که این نام در یک مکاشفه به ایشان گفته شد.

ندری‌ابیانه بیان کرد: یکی از مشخصات حضرت معصومه این است که مانند حضرت فاطمه و زینب دارای زیارت‌نامه هستند که از طرف ائمه است.

وی متذکر شد: در کتاب‌های زیارت‌نامه‌ای که برای فاطمه معصومه بیان شده، خصوصیاتی برای حضرت معصومه آمده است که تنها برای حضرت زهرا می‌توانیم نمونه آن را ببینیم و این از امتیازات شخصیتی ایشان است.

دکتر ندری‌ابیانه افزود: از دیگر ویژگی‌های حضرت فاطمه معصومه این است که مانند حضرت فاطمه زهرا دارای احادیثی هستند و احادیثی را نقل کردند که این نقل حدیث، از امتیازات علمی حضرت هستند.

وی پیرامون سبک زندگی حضرت معصومه عنوان کرد: اسلام دین ضرورت‌ها را مطرح می‌کند یعنی ازدواج مثل همه احکام دیگر گاهی واجب و گاهی مستحب است و در شرایط مختلف حکمی را پیدا می‌کند؛ بنابر ضرورت حضرت معصومه ازدواج نکردند.

فرشته ندری‌ابیانه اضافه کرد: شما در شرایط امروز هم شاید دختر خانم‌هایی با شرایط بسیار مثبت را ببینید که ازدواج نکردند و شاید کفو مناسبی برایشان نباشد اما می‌توانند در این شرایط عزت و عصمت خودشان را حفظ کنند و خدمات موثری برای جامعه داشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این امر به عنوان یک سبک زندگی از حضرت معصومه مطرح شد که دختران در مواقعی که شرایط ازدواج وجود دارد، ازدواج کنند و در شرایطی که بنا بر دلایلی، امکان آن نیست، باید عفت و عصمت را حفظ کنند.

دکتر ندری‌ابیانه عنوان کرد: یکی دیگر از درس‌هایی که از سبک زندگی حضرت معصومه می‌گیریم، عنایتی است که ایشان به خانواده و اعضای خانواده دارند؛ درس دیگر، ‌پذیرش مسؤولیت اجتماعی در کنار مسؤولیت خانوادگی است که زنان و دختران جامعه ما می‌توانند از این سبک زندگی استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: علاوه بر عفت، عصمت، ایمان و علم ایشان، شرایط زندگی و‌ سبک زندگی وجود مبارک حضرت معصومه برای دختر خانم‌ها الگو است.

دکتر فرشته ندری‌ابیانه یادآور شد: حضرت فاطمه معصومه هم قبل از رحلتشان برای نزدیکان، بانوان و ... محور بودند و هم امروزه در حرم ایشان بانوان بزرگواری را مدفون هستند؛ در کتاب‌های تاریخی و روایی، افرادی را میبینیم که از ارث، اموال و ‌دارایی خود گذشتند و ستارگان حرم شدند تا خدمات عمرانی بسیاری در قم ایجاد کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنان یاران، خدمتگذاران و همراهان حضرت معصومه بودند که به مرور زمان ثروتشان را صرف مسائل اجتماعی و عمرانی کردند و در کنار حضرت معصومه دفن شدند؛ یکی از خانم‌هایی که در حرم ایشان هستند، خانم پروین اعتصامی از مشاهیر ما هستند. زینب دختر امام جواد که گنبدی در مزار حضرت معصومه ساختند، ام‌محمد دختر امام جواد و میمونه خواهر حضرت معصومه از دیگر افرادی هستند که در جوار حضرت معصومه دفن شدند و همه این‌ها مقدمه‌ای شد تا شهر قم در کنار مشهد پایگاهی برای نشر تشیع باشد‌.

دکتر ندری‌ابیانه در پایان تبیین کرد: کتاب‌هایی درباره حضرت معصومه است وجود دارد که حضرت معصومه فاطمه دوم نوشته محمد محمدی اشتهاردی، زندگانی حضرت معصومه و تاریخ قم نوشته سید مهدی صحفی و عمه سادات سید عبدالقاسم حمیدی از این دسته‌اند.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر