پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۹۱
|
کد خبر: ۴۱۶۹
سوپروایزر بخش قلب و کرونای بیمارستان بعثت همدان گفت: آمار دقیقی از بیماران بستری‌شده در بیمارستان به دلیل کرونا نمی‌توان داد اما باید گفت شیوع در همدان در تیرماه شدت بسیاری گرفته است و آمار چندین برابر فروردین و اردیبهشت شد که یکی مهم‌ترین دلایل آن رواج پیدا‌ کردن دورهمی‌‌ها و برگزاری مجالس، میهمانی‌ها و عروسی‌ها بود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۹

اعظم بشیری سوپروایزر بخش قلب و کرونای بیمارستان بعثت همدان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: آمار دقیقی از بیماران بستری‌شده در بیمارستان به دلیل کرونا نمی‌توان داد اما باید گفت شیوع در همدان در تیرماه شدت بسیاری گرفته است و آمار چندین برابر فروردین و اردیبهشت شد که یکی مهم‌ترین دلایل آن رواج پیدا‌ کردن دورهمی‌‌ها و برگزاری مجالس، میهمانی‌ها و عروسی‌ها بود.

ماسک کافی است؟

بشیری عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا سیستم تنفسی است؛ در هوا قطرات ریز آلوده به ویروس وجود دارد که حتی حرف زدن هم می‌تواند این ویروش را منتشر کند، ماسک تا حدی از ورود این ریزقطرات پیشگیری می‌کند.

وی افزود: اما باز هم حتی اگر شما ماسک N95 یا N99 هم بزنید، باز هم چند درصد احتمال ابتلا به بیماری کرونا را دارید؛ یکی از مسائل دیگر که کمک می کند، شستشوی دست‌ها است‌.

سوپروایزر بخش قلب و کرونای بیمارستان بعثت همدان خاطرنشان کرد: ماسک ساده جراحی هم می‌تواند به پیشگیری از ابتلا کمک کند‌.

وی تبیین کرد: رعایت فاصله اجتماعی در مکان‌های عمومی بسیار مهم است؛ در فضای آزاد، نور آفتاب این ویروس را از بین می‌برد اما اگر فاصله بسیار نزدیک باشد، حتی در فضای آزاد هم احتمال سرایت بالا است‌.

اعظم بشیری تاکید کرد: افراد حتما در مکان‌های سربسته ماسک داشته باشند؛ این ماسک حتما لازم نیست N95 یا N99 باشد. ما که در بیمارستان کار می‌کنیم تنها هنگام مواجهه با مریض‌های بسیار بدحال از N95 یا N99 استفاده می‌کنیم و در بقیه مواقع ماسک ساده استفاده می‌کنیم.

وی متذکر شد: بنده شخصا دستکش را توصیه نمی‌کنم و حتی از نظر من ابتلا به آلودگی را بیشتر می‌کند؛ دستکش لازم نیست تنها استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی کافی است.

سوپروایزر بخش قلب و کرونای بیمارستان بعثت همدان یادآور شد: مواردی که به عدم استفاده از ماسک N95 یا N99 توصیه شده، در رابطه با موارد فیک و تقلبی است؛ ماسک N95 دارای یک فیلتر است و وقتی فرد هوا را تنفس می‌کند، هوا فیلتر می‌شود و ۹۵ درصد از الودگی‌های هوا را فیلتر می‌کند و بسیار مؤثر است و همچنان WHO روی استفاده از این‌ ماسک تاکید دارد.

اگر شک داشتیم بیمار شده‌ایم به بیمارستان مراجعه کنیم یا نه؟

بشیری تصریح کرد: فرد تا زمانی که علامت‌دار نشده و علائم شدید ندارد، به هیچ عنوان لازم نیست دکتر و یا بیمارستان برود و نیازی به تست دادن ندارد؛ تا زمانی که بیمار بدحال نشده، مراجعه به پزشک ضرورت ندارد زیرا کرونا داروی اختصاصی خاصی ندارد.

وی بیان داشت: تنها زمانی که علائم شدید شده، نیاز به مراجعه به بیمارستان است تا در صورت لزوم از اکسیژن برای وی استفاده و آزمایشات لازم گرفته شود.

سوپروایزر بخش قلب و کرونای بیمارستان بعثت همدان عنوان کرد: تا وقتی بیماری به صورت شدید علامت‌دار نشده، فرد می‌تواند مایعات گرم استفاده کند؛ همکاران بنده که به بیماری کرونا مبتلا شدند، استامینفون و مسکن ساده استفاده می‌کردند.

اعظم بشیری تاکید کرد: مهم‌ترین نکته این است که افراد مبتلا قرنطینه و جدا شوند؛ این قرنطینه می‌تواند به صورت ماندن در یک اتاق جدا که دارای تهویه مناسب است، باشد تا هوا جریان داشته باشد. ضمن اینکه حتما این افراد در خانه از ماسک استفاده کنند.

سوپروایزر بخش قلب و کرونای بیمارستان بعثت همدان یادآور شد: گاهی بیمار حتی تنگی نفس هم ندارد؛ این ویروس تظاهرات مختلفی دارد و جدیدا مشکلات گوارشی هم اضافه شده و مبتلایان اسهال و استفراغ هم دارند.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر