پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۲۰
|
کد خبر: ۴۱۷۱
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در افتتاحیه همایش ملی چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی تاکید کرد:

مجازی؛ امروز یک انتخاب نیست، یک اجبار و ضرورت است/ آموزش از حالت حافظه‌محور را به سمت آموزش‌های مهارت‌محور هدایت کنیم/ علمی خوب است که ثروت ایجاد کند

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: بحث مجازی امروز یک انتخاب نیست و یک اجبار و ضرورت است؛ ضرورتی که امروز به خاطر تغییرات شرایطی در مباحث بیماری که در دنیا وجود دارد، به ما دیکته شده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در افتتاحیه همایش ملی چالش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی گفت: همه ما کم و بیش در زمینه آموزش الکترونیک تجربیاتی داریم که امیدوارم این تجربیات روز به روز بیشتر شود‌. بحث مجازی امروز یک انتخاب نیست و یک اجبار و ضرورت است؛ ضرورتی که امروز به خاطر تغییرات شرایطی که در مباحث بیماری که در دنیا وجود دارد، به ما دیکته شده است.

وی ابراز کرد: بسیار خوشحالیم عنوان کنیم که وزارت علم خوشبختانه کارنامه قابل قبولی در موضوع کرونا و آموزش‌های الکترونیکی داشته و در مقام مقایسه جزو کشورهای خوب بودیم که امیدواریم این اتفاق در حوزه ارزیابی وزارت علوم بیفتد و ما به نوعی خودانتقادی دست بزنیم و جایگاه و موقعیت خود را در این موضوع مشخص کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: امروز مهمترین بحث ما فاصله‌گذاری اجتماعی است که آموزش مجازی این امکان را فراهم کرده و می‌توانیم از آلودگی بیشتر همکاران و دانشجویانمان جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز اهمیت دارد و به عنوان یک رسالت در وزارت علوم مطرح است، بحث تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای جامعه است که به نظر می‌رسد با توجه به ضرورت‌های روز با آموزش مجازی این روند تسریع شده است.

یعقوب محمدی‌فر تصریح کرد: ما امروز نیازمند مسوولیت‌پذیری اجتماعی هستیم؛ همان طور که عنوان شد، بحث آموزش مجازی یک ضروت بوده تا یک انتخاب و باید با شرایط موجود کنار بیاییم.

وی ادامه داد: تمدن بشری نشان داده که بشر از بحران‌ها فرصت ایجاد کرده است؛ اعتقاد دارم که کرونا و بیماری کرونا این فرصت را در بسیاری از تمدن‌ها در تغییر رویکرد، نگاهشان و ارتباطات اجتماعی تغییر خواهد داد.

دکتر محمدی‌فر اضافه کرد: کشور ما هم با داشتن جوانانی ارزشمند و برومند که سرمایه‌های اصلی این کشور هستند، می‌تواند از این چالش فرارو به نحو مطلوب بهره بگیرد و آن را به فرصت ارزنده برای کشورمان تبدیل کند.

وی تاکید کرد: آنچه امروز برای کسانی که با آموزش مجازی دست و پنجه نرم می کنند، دغدغه است، زیرساخت‌های آموزش مجازی است که در بعضی فضاها انجام شده و در بعضی بخش‌ها ما در رابطه با آن با بحران مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اشاره کرد: گمان می‌کنم که بسیاری از واحد‌ها در دانشگاه‌ها از سامانه‌های بومی و سامانه‌هایی که بعضا خودشان طراحی کرده‌اند، استفاده کردند اما به نظر می‌رسد با هدایت وزارت علوم و حساسیت ویژه‌ای که دکتر خاکی صدیق و مجموعه دوستانشان در این موضوع دارند، ما به سمت ایجاد سامانه یک پارچه‌ای برویم که دانشگاه‌ها بیشتر به هم کمک کنند.

وی تبیین کرد: موضوع بعدی بحث پهنای باند است؛ متاسفانه می‌توانیم بگیوییم شاید مشکل اصلی ما در این مجموعه همین بوده است؛ عدم وجود زیرساخت‌های کافی و پهنای باند و قطع و وصل‌های مکرر اینترنت یکی از موضوعات جدی است و یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

دکتر محمدی‌فر عنوان کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه کنیم، هزینه اضافی است که ما این روزها به خانواده‌ها تحمیل کردیم؛ یکی از چالش‌ها می‌تواند بحث ابزاری باشد که من فکر می‌کنم در راستای بحث عدالت آموزشی نیازمند این هستیم که به این موضوع ورود کنیم و نیاز داریم که وزارت خانه‌ها درباره این موضوع هم‌افزایی کنند و آن را برای فراگیران در سطح آموزش و پرورش و آموزش عالی تسهیل کنند که تعداد آن‌ها نزدیک به ۲۰ میلیون نفر است.

وی تبیین کرد: جامعه مخاطب مستقیم ما ۲۰ میلیون نفر دانشجو و دانش آموز و خانواده‌های آنان و کسانی که قرار است به بحث آموزش بپردازند هستند، است و. گمان می‌کنم ما نیازمند بحث چند وجهی هستیم.

میزبان این همایش بیان داشت: بحث بعدی بحث آموزش، سنجش و ارزیابی است؛ آموزش را اینجا به آن می‌پردازیم اما به سنجش هم باید بپردازیم؛ بسیاری از رویکردهای ما چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی رویکردهای قدیمی است و باید تغییراتی باید ایجاد کنیم.

وی در ادامه تشریح کرد: اگر دانشجو درست یاد بگیرد نباید نگران باشیم که دانشجوی ما به سمت مباحث خارج از ضوابط علمی برود؛ بنده گمان می‌کنم که باید رویکردهایمان را تغییر دهیم و به نوعی ارزیابی‌ها را درونی کنیم و مبنای نظارت‌ها را نظارت فرد بر خود قرار دهیم و به نتیجه قضیه نگاه کنیم.

محمدی‌فر گفت: از نظر من نیاز به تغییر جدی در سرفصل‌ها داریم و باید رویکرد خود را از آموزش از حالت حافظه‌محور به سمت آموزش‌های مهارت‌محور و از آموزش‌های تئوریک به سمت آموزش‌های عملی هدایت کنیم تا فارغ‌التحصیلان ما افرادی توانمند باشند که در شرایط مختلف بتوانند از دانش خود استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید امروز شعار خود را پیرامون "علم بهتر است یا ثروت" عوض کنیم؛ علمی خوب است که ثروت ایجاد کند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در پایان ابراز کرد: امیدوارم این برنامه آغازی برای هم‌افزاری بین وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور باشد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست