پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۵۹
|
کد خبر: ۴۲۱۲
این مداح اهل‌بیت(ع) که سالیان زیادی در این مراسم حضوری فعال دارد، گفت: نمی‌دانم روز گذشته چه اتفاقی افتاد که مجوز مراسم مسلمیه به یکباره لغو شد اما هر چه بود به اعتقادم برخی تصمیمات به‌ویژه لغو مراسم‌های مذهبی مسلمیه، زیبنده نیست.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

محرم امسال بهترین فرصت برای احیاء سنت چهارپایه‌خوانی است/ هیأتی‌ها بهترین رعایت کننده پروتکل‌های بهداشتی اند

به گزارش بسنا و به نقل از تسنیم، آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هر ساله هم‌زمان با فرا رسیدن ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع)، میزبان هیئت‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری برای برگزاری آئین باشکوه مسلمیه بود که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و ضرورت حفظ سلامتی زائران و مردم، امکان برگزاری این مراسم وجود نداشت و مقرر شد تا برنامه‌ها بدون حضور جمعیت در آستان مقدس به‌صورت زنده و مستقیم با حضور سخنرانان و مداحان از شبکه‌های مختلف سیما پخش شود.

هیئت رزمندگان اسلام نیز که با مجوزِ ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به تبلیغ مراسم مسلمیه را در فضای بازِ حرم سیدالکریم (ع) گرفته بود، ساعتی پیش از آغاز مراسم، اطلاعیه را مبنی بر لغو این مراسم صادر کرد. اما بنا بر مشاهدات خبرنگار تسنیم، بسیاری از مردم که از لغو مراسم بی‌اطلاع بودند، خود را به محل برگزاری مراسم رسانده بودند.

حیدر توکل مداح پیشکسوت و شاعر آئینی کشورمان درباره سنت احیاء مراسم مسلمیه گفت: سنت چهارپایه‌خوانی در ایام شهادت حضرت امام باقر (ع) و حضرت مسلم ابن عقیل (ع) که هر ساله در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می‌شود، ریشه در سنتی قدیمی دارد که مرحوم حاج مرزوق کربلایی مؤسس آن دارد.

وی ادامه داد: این سنت از سالیان گذشته تا به امروز ادامه داشته، تا اینکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و تصمیمی که ستاد کرونا و تولیت حرم سیدالکریم (ع) گرفته، مقرر شد مراسم مسلمیه به جای فضای مسقف، در صحن آستان مقدس برگزار شود.

بجای لغو مراسم، آن را ساماندهی کنید

این مداح اهل‌بیت(ع) که سالیان زیادی در این مراسم حضوری فعال دارد، گفت: نمی‌دانم روز گذشته چه اتفاقی افتاد که مجوز مراسم مسلمیه به یکباره لغو شد اما هر چه بود به اعتقادم برخی تصمیمات به‌ویژه لغو مراسم‌های مذهبی مسلمیه، زیبنده نیست و ما شاهد بودیم که شب گذشته با توجه به لغو مراسم، تعداد زیادی از مردم در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برگزار مراسم کردند چراکه مردم با بخشنامه و ابلاغیه، دین‌داری نکردند و عشق آنها به امام حسین (ع) قلبی است بنابراین باید بجای لغو ، مراسم را ساماندهی می‌کردند.

محرم بهترین فرصت برای احیاء سنت چهارپایه‌خوانی

وی با بیان اینکه محرم امسال، بهترین فرصت برای احیاء سنت چهارپایه‌خوانی است، افزود: تهدید بوجودآمده از کرونا را می‌توان به راحتی به فرصت‌ تبدیل کرد. مثلاً شب های محرم به جای اینکه در حسینیه‌های بسته، مراسم بگیریم، این مراسم را در خیابان‌ها و معابر اصلی شهر و حتی در مقابل منزل شهدا برپا کنیم، چراکه هم فرهنگ اصیل‌مان را حفظ کرده‌ایم و هم اقامه عزا داریم.

توکل ادامه داد: هیئتی‌ها نشان دادند که بهترین رعایت‌کننده پروتکل‌های بهداشتی‌اند. زمانیکه اجازه بازگشایی آستان‌ها و حرم‌ها صادر شد، مردم متدین به بهترین شکل، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردندپ اما متأسفانه مسئولان، هیئتی‌ها را باور نکرده‌اند. تقابل دستگاه امام حسین (ع) و سلامت، کار درستی نیست و فقط سبب ایجاد تفرقه بین مردم خواهد شد.

متولیان هیئت‌ها توجیه شوند

این مداح اهل‌بیت(ع) ادامه داد: فرهنگ‌سازی برای اداره مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم با توجیه متولیان هیئت‌ها امکان‌پذیر است. برخی از نهادها با مداحان جلسه گذاشتند که به نظرم اثرگذار نیست، چراکه مداح برای هیئت تصمیم نمی‌گیرد. شاید 30 و یا 40 مداح در کشور باشند که جلسه را خودشان اداره می‌کنند. بانیان و متولیانند که تصمیم‌گیرنده اصلی هیئت‌ها هستند. سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای تصمیم‌گیرد باید ذهن مدیران هیئت‌های مذهبی را آماده کنند و شیوه‌نامه را به آنها ابلاغ کنند.

وی ادامه داد: ما این باور را از مردم گرفته‌ایم که شفاء بر درِ خانه اهل‌بیت (ع) است اما عقل و منطق می‌گوید باید پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کرد. به همراه تعدای از مداحان شاخص تهران، تصمیم گرفته‌ایم که در ماه محرم، علاوه بر احیاء سنت چهارپایه‌خوانی، امکاناتی را در حد بضاعت فراهم کنیم تا مردم در فضای باز و با رعایت نکات بهداشتی در مراسم روضه امام حسین (ع) شرکت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر