پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۱۵۰
|
کد خبر: ۴۴۱۲
در یادداشت ویژه شماره یک، دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا را بیشتر بشناسید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹
در یادداشت ویژه شماره یک بسنا، دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا را بیشتر بشناسید:

دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا با قریب ۴۰ سال قدمت و با در اختیار داشتن اعضای هیأت علمی توانمند و مجرب، فضاها، امکانات، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی آموزشی و پژوهشی مناسب، از جایگاه ویژه‌ای به‌خصوص در منطقه غرب کشور برخوردار است. گروه‌های شش‌گانه اصلی مهندسی شامل عمران، مکانیک، صنایع، برق، کامپیوتر و مواد در ۲۳ گرایش مختلف در این دانشکده دایر بوده و در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف دانشجو می‌پذیرند. هم‌اکنون ۷۱ عضو هیأت علمی تمام وقت شامل ۸ استاد، ۱۴ دانشیار، ۴۷ استادیار و ۲ مربی در دانشکده مهندسی علاوه بر انجام امور آموزشی در گرایش های مختلف تخصصی، درحال انجام فعالیت‌های پژوهشی هستند.

وجود حدود ۸۰ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی و تحقیقاتی موجب ارتقا سطح آموزشی و کیفیت امور پژوهشی در این دانشکده شده است. از بین مجموعه آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های تصویر برداری با میکروسکوپ های الکترونی شامل دستگاه‌های FESEM، TEM، SEM، XRF، XRD، ژئوتکنیک، ژئوتکنیک زیست‌محیطی، آزمایشگاه تحقیقاتی ضربه، خواص مکانیکی مواد و بتن از جایگاه ویژه‌ای از نظر تجهیزات و خدمات برخوردارند. در سال‌های اخیر، سالانه به‌طور متوسط ۱۸۰ مقاله پژوهشی در مجلات معتبر خارجی و داخلی و تعداد زیادی مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی، توسط اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی به‌چاپ رسیده و نیز تعداد قابل توجهی کتاب، منتشر و اختراع ثبت شده است؛ که این موضوع باعث ارتقا دانشگاه بوعلی‌سینا در حوزه مهندسی، در رتبه بندی های بین المللی گردیده است.
 
تا کنون نزدیک به ۷۰۰۰ نفر در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری از این دانشکده دانش آموخته و در مراکز مختلف صنعتی، دانشگاهی و اداری مشغول به‌خدمت هستند. درحال حاضر ۱۷۴۲ دانشجو در این دانشکده مشغول به‌تحصیل بوده که از این تعداد ۴۲۵ نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۹۵ نفر در مقطع دکتری، درحال انجام فعالیت آموزشی و پژوهشی می¬باشند.

گروه مهندسی کامپیوتر

فعالیت گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه بوعلی‌سینا از سال ۱۳۷۸ و با پذیرش دانشجو در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار آغاز گردید. سپس در سال ۱۳۸۷ اولین گروه از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در گرایش هوش مصنوعی پذیرش شدند. با توسعه گروه کامپیوتر، از سال ۱۳۹۰ علاوه بر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه¬‌های کامپیوتری، گروه موفق به پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی در گرایش هوش ماشین و رباتیکز گردید.
 
در حال حاضر گروه مهندسی کامپیوتر با ۱۰ عضو هیات علمی (یک دانشیار، هشت استادیار، یک مربی) و با حدود ۳۰۰ دانشجوی فعال در مقاطع و گرایش‌های زیر، به فعالیت آموزشی و پژوهشی می‌پردازد:

۱- مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر - از سال ۷۸،
۲- مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- گرایش هوش ماشین و رباتیکز - از سال ۸۷،
۳-مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر - گرایش شبکه‌های کامپیوتری - از سال ۹۰،
۴- مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری - از سال ۹۸،
۵- مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- گرایش مهندسی نرم افزار - از سال ۹۶،
۶- مقطع دکترای تخصصی مهندسی کامپیوتر- گرایش هوش ماشین و رباتیکز - از سال ۹۰،
۷- مقطع دکترای تخصصی مهندسی کامپیوتر- گرایش نرم افزار - از سال ۹۸

گروه مهندسی مکانیک

مکانیک، قدیمی‌ترین گروه مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا است که در حال حاضر با ۲۱ عضو هیات علمی مشغول به آموزش حدود ۴۰۰ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری می‌باشد. این گروه آموزشی به عنوان بزرگترین گروه دانشکده مهندسی با بیش از سی سال سابقه، رقیبی جدی برای گروه‌های آموزشی مشابه در دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی اصفهان، تبریز، شیراز و فردوسی مشهد است. فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این گروه آموزشی همواره در کنکور مقاطع بعدی خوش درخشیده و رتبه‌های قابل توجهی را کسب کرده اند. درصد قابل توجهی از دانش آموختگان این گروه آموزشی جذب صنایع مهم کشور شده و یا برای ادامه تحصیل از دانشگاه‌های معتبر خارجی پذیرش گرفته اند. در حال حاضر این گروه آموزشی شامل پنج هیات علمی با درجه استادی، چهار هیات علمی با درجه دانشیاری، ده هیات علمی با درجه استادیاری و یک هیات علمی با درجه مربی می‌باشد.
 
رشته مهندسی مکانیک، یک رشته مادر در حوزه مهندسی است که در چند سال گذشته جزء سه رشته اول مهندسی مورد اقبال داوطلبان کنکور سراسری بوده است. اساتید این گروه آموزشی دانش آموختگان دانشگاه‌های خارجی و دانشگاه‌های معتبر داخلی از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان می‌باشند.

گروه مهندسی صنایع

گروه مهندسی صنایع این دانشگاه در سال ۱۳۷۳ تاسیس و هم اکنون در کارشناسی دارای گرایش مهندسی صنایع، در کارشناسی ارشد دارای دو گرایش سیستم‌های کلان و بهینه‌سازی سیستم‌ها و در دکتری دارای گرایش مهندسی صنایع است. ضمناً رشته مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین نیز در حال راه اندازی می‌باشد.
 
این گروه دارای سه آزمایشگاه اندازه‌گیری گیری دقیق و کنترل کیفیت، آزمایشگاه بهینه‌سازی وآزمایشگاه زنجیره تامین و داده کاوی است.

هم اکنون اعضای هیات علمی گروه مشتمل بر ۲ دانشیار و ۴ استادیار می‌باشد که در زمینه‌های روش‌های بهینه‌سازی و ابتکاری، مدیریت و مهندسی کیفیت، مدیریت زنجیره تامین، مکانیابی و استقرار تسهیلات، هوش مصنوعی، مدیریت دانش و داده کاوی و شبکه‌های بیزین تخصص دارند. تعداد دانشجویان فعال در سه مقطع در این گروه نیز حدود ۲۲۰ نفر است.

مأموریت اصلی گروه توسعه گروه در قالب افزایش اعضای هیات علمی و گرایش‌های آن در مقطع تحصیلات تکمیلی با هدف ایجاد مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در بالاترین سطوح علمی است تا موجب ارتقای روزافزون اساتید و دستیابی دانشجویان به آثار علمی در زمینه مهندسی صنایع و توانایی آنان در ایجاد نوآوری و خلاقیت و همچنین کمک به پیشرفت و گسترش مرز‌های دانش و مهم‌تر از همه سرآمدی در این رشته از علوم مهندسی گردد.

یکی دیگر از دستاورد‌های مهم این گروه، چاپ مجله "پژوهش‌های مهندسی صنایع در سیستم‌های تولید" با درجه کیفی Q۱ مورد تایید وزارت علوم است که در رده بهترین مجلات علمی کشور در حوزه مهندسی صنایه به شمار می‌آید.

معرفی گروه مهندسی مواد

فعالیت رسمی گروه مهندسی مواد دانشگاه بوعلی‌سینا از سال ۱۳۸۶ با پذیرش دانشجوی کارشناسی در رشته مهندسی مواد گرایش متالورژی صنعتی آغاز گردید. سپس در سال ۱۳۹۰ اولین گروه از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در گرایش شناسایی و انتخاب مواد فلزی پذیرش شدند. با توسعه گروه مواد، از سال ۱۳۹۱ موفق به پذیرش دانشجوی دکترا در گرایش مواد و متالورژی شد که در سال ۱۳۹۹ به دو گرایش تخصصی "خوردگی و مهندسی سطح" و "خواص فیزیکی و مکانیکی مواد" تقسیم بندی شد.

هم اکنون گروه مواد علاوه بر زیرساخت‌های عمومی متالوگرافی، عملیات حرارتی، خواص مکانیکی، ریخته گری و زیرساخت‌های تخصصی از جمله آنالیز خوردگی و سایش، سنتز نانومواد، نورد گرم، جوشکاری پیشرفته و تجهیزات پوشش دهی، به میکروسکوپ‌های SEM، FE-SEM و TEM نیز مجهز می‌باشد.

اخذ و اجرای پروژه‌های صنعتی، فعالیت‌های پژوهشی بین المللی و انجام طرح‌های فناورانه از برنامه‌های راهبردی گروه مواد می‌باشد.

در حال حاضر گروه مهندسی مواد دانشگاه بوعلی سینا با ۸ عضو هیات علمی (۲ دانشیار، ۶ استادیار) و با حدود ۲۰۰ دانشجوی فعال در مقاطع و گرایش‌های زیر، به فعالیت آموزشی و پژوهشی می‌پردازد:

۱- مقطع کارشناسی مهندسی مواد/ گرایش متالورژی صنعتی - از سال ۱۳۸۶ (چارت قدیم
۲- مقطع کارشناسی مهندسی مواد/ گرایش علم مواد – از سال ۱۳۹۴ (چارت جدید (۳- مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مواد / گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی - از سال ۱۳۹۰،
۴- مقطع دکترای تخصصی مهندسی مواد (بدون گرایش) – از سال ۱۳۹۱،
۵- مقطع دکترای تخصصی مهندسی مواد/ گرایش خوردگی و مهندسی سطح – از سال ۱۳۹۹،
۶- مقطع دکترای تخصصی مهندسی مواد/ گرایش خواص فیزیکی و مکانیکی مواد – از سال ۱۳۹۹

گروه عمران

گروه مهندسی عمران از اولین گروه‎های راه اندازی شده در دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا بوده که فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۵۸ با پذیرش دانشجو در رشته مهندسی آب و تاسیسات آبی آغاز کرد. در سال ۱۳۶۸ این گروه آموزشی به گروه مهندسی عمران- عمران تغییر نام داد. در حال حاضر در این گروه ۱۹ عضو هیات علمی شامل یک استاد، ۵ دانشیار و ۱۳ استادیار به انجام فعالیت‎های آموزشی و پژوهشی اشتغال دارند.
 
گروه عمران  در ۲ رشته دکتری و ۵ رشته کارشناسی ارشد زیر پذیرش دانشجو دارد:

۱- دکتری مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک
۲- دکتری مهندسی عمران گرایش سازه
۳- کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرابش ژئوتکنیک
۴- کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرابش سازه
۵- کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرابش مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی
۶- کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرابش مدیریت ساخت
۷- کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرابش سنجش از دور

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی فعال این گروه نیز به شرح زیر است:

۱. آزمایشگاه تحقیقاتی مکانیک خاک زیست محیطی
۲. آزمایشگاه تحقیقاتی هیدرولیک
۳. آزمایشگاه تحقیقاتی XRD
۴. آزمایشگاه تحقیقاتی مدل‌های فیزیکی در مهندسی ژئوتکنیک
۵. آزمایشگاه تحقیقاتی ژئوتکنیک
۶. آزمایشگاه تحقیقاتی دینامیک مکانیک
۷. آزمایشگاه تحقیقاتی سازه
۸. آزمایشگاه تحقیقاتی تکنولوژی بتن
۹. آزمایشگاه تحقیقاتی ژئوماتیک
تعداد دانشجویان فعال در سه مقطع این گروه حدود ۴۰۰ نفر است.

گروه برق

گروه برق دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا در سال ۱۳۷۷ با ۳ عضو هیات علمی و ۳۵ دانشجو در گرایش قدرت آغاز به کار نمود. در حال حاضر با سابقه‌ای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی قریب به ۲۳ سال و تعداد دانشجویان حدود ۳۲۰ نفر شامل دو گرایش قدرت و الکترونیک در مقطع کارشناسی، دو گرایش کنترل و قدرت در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تربیت نیروی متخصص جهت بخش‌های دانشگاهی و صنعتی کشور در حوزه مهندسی برق است.

این گروه در حال حاضر از خدمات آموزشی و پژوهشی ۱۲ نفر از اساتید فارغ التحصیل از دانشگاه‌های ممتاز داخل و خارج از کشور بهره‌مند است. از این تعداد دو نفر با مرتبه استادی، یک نفر با مرتبه دانشیاری و نه نفر در مرتبه استاد یاری مشغول فعالیت هستند.

اعضای هیات علمی این گروه در زمینه‌های تحقیقاتی متنوع شامل موارد زیر مشغول فعالیت هستند که از نتایج این فعالیت‌ها می‌توان به چاپ مقالات متعددی در مجلات مهندسی برق در داخل و خارج از کشور و تالیف چندین کتاب در این حوزه اشاره نمود.

زمینه‌های تحقیقاتی به طور مختصر عبارتند از:

• در گرایش قدرت ماشین‌های الکتریکی، الکترونیک قدرت، مدیریت انرژی الکتریکی، انرژی‌های نو، سازگاری الکترومغناطیس.
• گرایش کنترل شامل کنترل بهینه و تطبیقی، شبکه‌های عصبی و منطق فازی، رباتیک و اتوماسیون
• گرایش الکترونیک شامل سیستم‌های الکترونیکی، میکرو الکترونیک، الکترونیک دیجیتال، فتونیک و تکنولوژی ساخت اداوات نیمه هادی‌ها، پردازش تصاویر دیجیتال

در زمینه ارتباط با صنعت طرح‌های متعددی توسط اعضای هیات علمی گروه با مراکز صنعتی استانی و کشوری انجام شده است. در این خصوص می‌توان به طرح‌های انجام شده با شرکت برق منطقه ای، نیروگاه شهید مفتح همدان و صنایع الکترونیک شیراز اشاره نمود.

همچنین اعضای گروه با دانشگاه‌های خارج از کشور شامل دانشگاه صنعتی سیدنی در استرالیا و دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس همکاری تحقیقاتی دارند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه