پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۱۸
|
کد خبر: ۴۴۲۷
دکتر عباس عبداللهی استادیار میکروب­ شناسی پزشکی در یادداشتی به روز جهانی هاری پرداخته است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
به گزارش بسنا، دکتر عباس عبداللهی استادیار میکروب­‌شناسی پزشکی و عضو هیات مدیره و دبیر کارگروه آموزش و پژوهش انجمن علمی میکروب­‌شناسی ایران، در یادداشتی به روز جهانی هاری پرداخته است:

هفتم مهرماه (۲۸ سپتامبر) روز جهانی هاری است، یک روز ثبت­ شده در تقویم جهانی بهداشت که از سال ۲۰۰۷ با هدف افزایش آگاهی جامعه در مورد بیماری هاری، افزایش مشارکت­های بهداشتی - بین المللی و ارایه راهکار‌های عملی جهت تقویت اقدامات پیشگیری و کنترل در سراسر جهان آغاز شده است. روز جهانی هاری در بسیاری از کشور‌های جهان، جهت تحقق اهداف مذکور برگزار می‌شود.

علیرغم اینکه هاری یک بیماری کاملا قابل پیشگیری است، سالانه بیش از ۵۹۰۰۰ نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری می‌میرند. روز جهانی هاری فرصتی است مناسب برای تأمل در تلاش‌های جامعه جهانی بهداشت و درمان، جهت کنترل این بیماری مهلک و یاداوری این نکته که، این جنگ هنوز تمام نشده است. سازمان‌های بهداشتی عمده‌ای از جمله، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) و سازمان کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) جهت ریشه کنی این بیماری در جوامع انسانی تا پایان سال ۲۰۳۰ برنامه ریزی بلندمدتی انجام داده اند.

شعار روز جهانی هاری سال ۲۰۲۰ "پایان هاری با همکاری و واکسیناسیون" است. مردم می‌توانند با واکسیناسیون برنامه ریزی شده حیوانات خانگی علیه هاری و همکاری با پزشکان، دامپزشکان، مراکز بهداشتی و سایر گروه‌های مرتبط با هاری، در این زمینه به افزایش آگاهی در مورد پیشگیری و کنترل هاری در جامعه اقدام‌های موثری داشته باشند.

هاری یک بیماری ویروسی است که موجب درگیری سیستم اعصاب مرکزی در انسان می­شود. عامل بیماری یک ویروس از خانواده رابدوویریده است. طیف میزبانی و مخزنی گسترده‌ای جهت این ویروس در حیوانات خونگرم از جمله انسان وجود دارد. ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده، از طریق اعصاب ماهیچه‌ای به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر و انتشار می‌نماید؛ مرگ، در صورت ابتلاء به هاری و شروع علایم بیماری، تقریباً قطعی است.

جهت ریشه­ کنی این بیماری لازم است تا حیوانات خانگی و غیر خانگی بعنوان مخازن اولیه ویروس و افرادی که به دلیل شغلی با این حیوانات در تماس هستند و ممکن است به نحوی مورد گازگرفتگی این حیوانات قرار گیرند (دامپزشکان، شکارچیان، دامپروران، مأمورین حفاظت محیط زیست، جنگلبانان و ...) علیه بیماری هاری واکسینه شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر