پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۷۳
|
کد خبر: ۴۴۲۹
محققان پژوهشگاه رویان با بررسی توالی یابی‌های ویروس کرونا دلایل منفی شدن کاذب در تست‌ها را مشخص کردند؛ همچنین موفق به شناسایی جهش‌هایی نسبت به نسخه اولیه ویروس کرونا در چین شدند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
دلیل منفی شدن کاذب تست کرونا/ آخرین یافته‌ها از جهش‌های ویروس
 
به گزارش بسنا و به نقل از مهر، نجمه صالحی، دکتری بیوانفورماتیک دانشگاه تهران و پژوهشگر پسادکتری در پژوهشگاه رویان گفت: از اسفندماه بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران در صدد بر آمدیم که جهش‌های ژنتیکی این ویروس را در ایرانیان مبتلا به بیماری کویید-۱۹ مورد بررسی قرار دهیم و از طرف دیگر، صحت عملکرد تست‌های تشخیصی کرونا (PCR) را ارزیابی کنیم.

به گفته صالحی اولین نتایج توالی یابی این ویروس نشان دهنده شباهت ۷۹.۶درصدی این ویروس جدید با کرونا ویروس سارس بود. به این دلیل به این ویروس کرونا ویروس سارس۲ نیز گفته می‌شود.

وی افزود: مقایسه‌های بیشتر انجام شده نشان از شباهت‌های بیشتر این ویروس جدید به ویروس کرونا در خفاش (۹۶ درصد) و پنگولین (۹۱ درصد) داشت.  

وی با تاکید بر اینکه داده‌های توالی یابی زیادی از ایران وجود ندارد، بیان کرد: در ابتدا توالی یابی‌هایی از قسمت‌های کوچکی از این ویروس توسط محققان داخل کشور انجام شده بود.

محقق رویان با بیان اینکه ما توانستیم با پردازش این داده‌ها و بهره گیری توالی یابی‌های کامل این ویروس از افراد مبتلا به کویید-۱۹ با سابقه سفر به ایران از کشور‌های دیگر تحقیقات خود را آغاز کنیم، گفت: هدف اصلی در این تحقیق، بررسی تغییرات ویروس کرونا در ایران بود.

وی ادامه داد: توالی یابی کاملی در ایران در اواسط فروردین ماه در دسترس قرار گرفت که طی این تحقیق از این توالی یابی نیز بهره بردیم.

محقق پسادکتری در پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: هدف ما از این تحقیق، بررسی تغییرات ویروس کرونا در ایران، بررسی جهش‌های پیدا شده با مناطق مورد بررسی در تست‌های تشخیصی PCR  و در ادامه برای طراحی واکسن بوده است.  

جهش‌های ویروس کرونا در نوکلئوتید و پروتئین

وی با بیان اینکه این تحقیقات نشان داد که  این ویروس در ایران دچار جهش‌هایی نسبت به نسخه اولیه در چین شده است، بیان کرد: این ویروس در سطح DNA دستخوش ۴۴ جهش نوکلئوتیدی و در سطح پروتئین ۲۶ جهش شده است.

صالحی افزود: تعدادی از این جهش‌ها در تعداد بیشتری از داده‌ها دیده شده بودند که نشان از پر تکرار بودن آن‌ها داشت؛ از طرف دیگر بعضی از جهش‌ها به صورت نادر در داده‌های ایرانی دیده شده بودند که در مقایسه با داده‌های جهانی نیز نادر بودند.

وی با تاکید بر اینکه جهش‌های ویروس در سطح DNA در تست‌های تشخیصی PCR مهم است، گفت: نتایج ما نشان داده که جهش‌هایی در نواحی مورد بررسی در تست‌های تشخیصی این ویروس دیده می‌شود.

دلیل جواب‌های کاذب منفی در تست‌های تشخیص کرونا

به گفته این محقق، وجود این جهش ها، یکی از دلایل جواب‌های منفی کاذب تست‌های PCR در افراد مبتلا به کویید-۱۹ است. در نتیجه برای تست‌های تشخیصی دقیق‌تر نیاز است که چندین ناحیه از این ویروس در این تست‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: نتایج این تحقیق می‌تواند در طراحی تست‌های تشخیصی دقیقتر و اختصاصی‌تر برای ایرانیان مورد استفاده قرار گیرد.  

وی بیان کرد: در تولید و استفاده از واکسن و دارو جهش‌ها در سطح پروتئین بسیار حائز اهمیت هستند. از این رو در این مطالعه به بررسی جهش‌ها در سطح پروتئینی پرداخته شد.

جهش‌های روی پروتئین در محل اتصال با گیرنده‌های تنفسی نبودند

این محقق رویان ادامه داد:جهش در پروتئین‌های این ویروس که توسط گیرنده‌های دستگاه تنفس جذب می‌شوند و همچنین در طراحی واکسن اهمیت دارند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد جهش‌های یافت شده در پروتئین این ویروس هیچ کدام در محل اتصال با گیرنده‌های دستگاه تنفس نبوده است.  

وی افزود: هم اکنون از داخل ایران داده‌های توالی یابی بیشتری از این ویروس در دسترس است که امید است با بررسی تعداد توالی‌های بیشتر به نتایج دقیق تری از تغییرات این ویروس برسیم.  

صالحی ادامه داد: این تحقیق در پژوهشگاه رویان انجام گرفت که نتایج آن در مجله بین المللی علمی یاخته به چاپ رسیده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر