پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۷۴
|
کد خبر: ۴۴۴۲
یک روانپزشک، کیفیت زندگی سالمندان را مهم‌تر از طول عمر آنان دانست و گفت: دو میلیون سالمند داریم که تنها زندگی می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹
آسیب‌های کرونا بر سلامت سالمندان/ توصیه به خانواده‌ها
به گزارش بسنا و به نقل از مهر، پانته آ آریا اظهار داشت: وجود بعضی بیماری‌ها و تغییرات در توانمند‌های سالمندان اجتناب ناپذیر است، اما می‌توانیم با پیشگیری از بروز بیماری‌ها با رفتار مناسب و دوری از عوامل خطر زا مانند کنترل وزن، پیشگیری از دیابت، کنترل فشارخون و فعالیت ورزشی مناسب و توجه به بیماری در سنین پایین‌تر دوران سالمندی بهتری را پیش رو داشته باشیم.

وی با اشاره به شدت بیشتر آسیب پذیری سالمندان در دوران کرونا، گفت: طبیعی است در شرایط بحرانی مانند شیوع کرونا، سالمندان جز گروه‌هایی هستند که آسیب پذیری بیشتری به بیماری‌های جسمی با تشدید بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

آریا ادامه داد: فشار خون بالا، مشکلات قلبی و عروقی و مشکلات تنفسی، جز شایع‌ترین مشکلات دوران سالمندی است که هر کدام از این‌ها می‌تواند یک عامل خطر برای ابتلا به کرونا و یا تشدید بیماری زمینه ای، در صورت بروز کرونا شود.

وی گفت: در ۷ ماه گذشته که کشور ما با شیوع بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد بالای ۵۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا را سالمندان تشکیل داده بودند و بالای ۶۵ درصد موارد فوت نیز شامل این گروه بود. پس توجه بسیار خاص و ویژه به گروه سالمندان در این شرایط،  واجب و ضروری است.

این روانپزشک به موضوع سلامت روان سالمندان اشاره کرد و افزود: مشکلات سالمندان فقط بیماری‌های جسمی نیست، بلکه موضوع سلامت روان سالمندی به خصوص در دوران کرونا،  از حساسیت بیشتری برخوردار است و لازم است ما به نیاز‌های روحی سالمندان نیز توجه داشته باشیم.

آریا ادامه داد: در حال حاضر ۸ میلیون و شاید کمی بیشتر، سالمند داریم که دو میلیون نفر آن‌ها تنها زندگی می‌کنند. تنها زندگی کردن این افراد در شرایط کرونا که معاشرت‌ها کمتر می‌شود،  می‌تواند برای سالمندان دردسر زا باشد.

وی افزود: در این دوران بسیار ضروری است که خانواده‌ها توجه خاصی به تغذیه سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند، داشته باشند. ضمن اینکه لازم است با شیوه‌های جدید ارتباطی، تعامل خود با سالمندان را حفظ کنند و تا جایی که امکان دارد به آنان شیوه‌های برقراری تماس‌های مجازی و تصویری را آموزش دهند و ارتباط خود را به صورت مداوم با آنان حفظ کنند تا سالمندان دچار افسردگی سالمندی نشوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر