پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۸۸
|
کد خبر: ۴۴۴۷
دکتر اکبر عروتی‌موفق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، به تبیین فعالیت‌های مجموعه‌های مختلف معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا پرداخت.
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

دکتر اکبر عروتی‌موفق معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: مسأله فرهنگ مسأله بسیار مهمی است که از ابعاد و زوایای مختلف قابل بررسی است. به طور کلی فرهنگ، عبارت است از عقیده، برداشت و تلقی هر انسانی از واقعیات و حقایق عالم و همچنین خلقیات فردی و خلقیات اجتماعی و ملی. به تعبیری فرهنگ همه امور را در بر می‌گیرد. به یک معنا سبک زندگی ما، مشی و طریقی که ما در زندگی داریم، و به تعبیر رسای مقام معظم رهبری که فرهنگ را به هوای استنشاقی تشبیه کرده‌اند، همه این مسائل زیرمجموعه چتر گسترده فرهنگ قرار می‌گیرند.

وی افزود: همه بخش‌های دانشگاه در واقع به گونه‌ای کارکرد فرهنگی دارند و باید از منظر فرهنگی به آن‌ها نگاه کرد؛ معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یک مجموعه با کمک و همیاری سایر بخش‌ها به طور خاص رسالت و وظیفه رشد و تعالی حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را بر عهده دارد. این معاونت از بخش‌ها و مجموعه‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین مجموعه‌ها در معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه انجمن‌های علمی دانشجویی هستند.

دکتر عروتی‌موفق بیان کرد: ما در حال حاضر 57 انجمن علمی دانشجویی فعال داریم که تقریباً اکثریت قریب به اتفاق رشته‌های دوره کارشناسی ما را دربرمی‌گیرد. از بین این 57 رشته، ۵ انجمن بین رشته‌ای هم داریم که فارغ از این‌که دانشجویان ما در چه رشته‌ای مشغول تحصیل باشند، می‌توانند در این انجمن‌ها فعالیت کنند؛ انجمن‌های بین رشته‌ای شامل انجمن فناوری نانو، انجمن سلول‌های بنیادی، علوم شناختی، انجمن تفکر سیستمی و انجمن گیاهان دارویی است. البته امسال به حول و قوه الهی با همکاری معاونت محترم پژوهشی دانشگاه قصد داریم انجمن کارآفرینی را هم فعال کنیم.

وی اظهار داشت: فعالیت در انجمن‌ها آزاد است؛ یعنی تمامی دانشجویان رشته‌های مختلف می‌توانند در انجمن رشته تخصصی خود ثبت‌نام و فعالیت کنند. این ثبت‌نام و فعالیت می‌تواند به صورت عضویت ساده و یا عضویت در شورای مرکزی باشد. طبیعتا عضویت در شورای مرکزی از طریق ثبت نام در انتخابات انجمن‌ها می­ باشد. وظیفه شورای مرکزی عمدتاً سیاست‌گذاری و مدیریت است، اما فعالیت منحصر به عضویت در شورای مرکزی نیست. بنابر این تک تک اعضا می‌توانند در مرحله اجرای برنامه‌ها به کمک شورای مرکزی بیایند و به عنوان کار گروهی ارائه طرح و برنامه داشته باشند.

عروتی‌موفق بیان داشت: ساختار انجمن‌های علمی به گونه‌ای است که طبیعتاً انجمن‌ها بازوی اجرایی گروه‌های آموزشی هم محسوب می‌شوند؛ زیرا اگر گروه‌های آموزشی ما بخواهند وارد فعالیت‌های علمی و اجرایی مانند برگزاری همایش ها، نشست ها، سخنرانی‌های علمی تخصصی و ... شوند، طبیعتاً یک بازو توانمند اجرایی می‌خواهند و انجمن‌های علمی مهم‌ترین ابزاری است که در اختیار گروه‌های آموزشی است به همین علت، تاکید ما در طول سالیان گذشته بر روی تحکیم و عمق بخشی به پیوند انجمن‌های علمی و گروه‌های آموزشی بوده است و بر اساس همین امر در آیین نامه انجمن‌های علمی دانشجویی وجود استاد مشاور در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه تشریح کرد: هر کدام از انجمن‌های علمی حتماً باید یک استاد مشاور از اعضای هیأت علمی همان گروه داشته باشند. بر اساس آیین نامه اعضای انجمن‌های علمی پیشنهاد دهنده می‌باشند و سپس براساس پیشنهادات ارائه شده، ابلاغ به نام یکی از اعضاء صادرمی‌شود و با آن ابلاغیه استاد مشاور برای یک‌سال تعیین می‌گردد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: از طریق انتخاب استاد مشاور، ما یک پل ارتباطی را عملاً بین فعالیت‌های دانشجویی و فعالیت‌هایی که گروه‌های آموزشی دارند، ایجاد می‌کنیم.

دکتر عروتی‌موفق تصریح کرد: عضویت در شورای مرکزی طبیعتاً نیاز به یک سابقه آشنایی دارد و لذا دانشجویانی که سال اول وارد می‌شوند، نمی‌توانند در شورای مرکزی ورود پیدا کنند و از سال دوم به بعد ورود به شورای مرکزی امکان‌پذیر است، اما به عنوان عضو انجمن‌های علمی، دانشجو از همان روزی که فرد به عنوان دانشجوی رسمی شناخته می‌شود، می‌تواند به عنوان عضو انجمن ثبت‌نام نماید، و فعالیت‌های خود را در مجموعه انجمن‌های علمی آغاز کند.

وی خاطرنشان کرد: همه‌ 57  انجمن علمی، از جهت عملکردی در یک سطح نیستند؛ در سال‌های گذشته ما انجمن‌های بسیار فعالی داشتیم که فعالیت‌های آن‌ها بسیار خوب بوده است. بعضی دیگر از انجمن‌ها هم نیمه فعال بوده‌اند، اما آن‌چه که مسلم است، بر اساس آماری که در دست داریم، در سال گذشته ۲۱۶ برنامه توسط انجمن‌های علمی اجرا شده است.

اکبر عروتی‌موفق توضیح داد: باتوجه به اینکه در نیمسال دوم یعنی از ابتدای اسفندماه برنامه‌های دانشگاه به صورت غیرحضوری بود و تدریس اساتید هم در کلاس‌ها در فضای مجازی ارائه می‌شد، فعالیت انجمن‌ها هم با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی انجام انجام گردید. طبیعتاً شرایط ۶ ماه گذشته قبلا تجربه نشده بود و آمادگی کافی برای این نوع از فعالیت‌ها وجود نداشت. از طرف دیگر زیرساخت‌های لازم هم برای حضور در فضای مجازی به صورت مطلوب و ایده آل فراهم نبود، ما هم انتظار نداشتیم که ورود و حضور در صحنه مجازی را با این گستردگی داشته باشیم، اما علیرغم همه این‌ها دانشجویان ما در انجمن‌های علمی خوب ورود کردند و برنامه‌های خوبی از طریق فضای مجازی ارائه دادند؛ دانشجویان در انجمن‌های علمی با تشکیل جلسات تخصصی در قالب وبینار، مسابقات کتابخوانی و برنامه‌های مختلفی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی ارائه دادند و در مجموع با ارائه ۲۱۶ برنامه در سال گذشته به نظر می‌رسد یک کارنامه قابل قبولی برای مجموعه انجمن‌های علمی دانشجویی باشد. هم چنین این امر نشان می‌دهد ظرفیت انجمن‌های علمی، ظرفیت خوب و مناسبی است.

وی اشاره کرد: گزارش مفصل فعالیت‌های انجمن‌های علمی در کتابچه‌ای تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در یک‌سال گذشته در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت. این گزارش هم‌اکنون زیر چاپ است.

دکتر عروتی‌موفق بیان داشت: ما هر سال انتخابات انجمن‌های علمی را در مهرماه برگزار می‌کنیم؛ باتوجه به اینکه در سال‌های گذشته حضوری برگزار می‌شد و دانشجویان به صورت حضوری در انتخابات شرکت می‌کردند، یک برنامه زمان‌بندی تنظیم و ارائه می‌شد و انتخابات انجمن عموماً در نیمه دوم مهرماه برگزار می‌گردید، اما امسال باتوجه به شرایط کرونایی دانشجویان دوره کارشناسیِ ما حضور فیزیکی ندارند، به همین جهت انتخابات در فضای مجازی و به صورت الکترونیکی خواهد بود.

وی تبیین کرد: براساس برنامه‌ای که در بسنا هم ارائه شده است، اکنون انجمن‌ها در مرحله ثبت‌نام هستند و انتخابات بر اساس برنامه زمان بندی شده و اطلاعیه‌هایی که توسط مدیریت محترم فرهنگی و شورای نظارت بر فعالیت انجمن‌ها صادر می‌گردد برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار داشت: مسأله انتخابات الکترونیکی در دانشگاه‌های استان -غیر از دانشگاه بوعلی‌سینا- دارای سابقه بوده و دانشگاه‌های بزرگی هم مانند دانشگاه مشهد، اکنون چندین سال است که انتخابات انجمن‌ها و تشکل‌ها را به صورت الکترونیکی برگزار می‌کنند؛ جهت انتخابات الکترونیکی، نرم‌افزار‌های خاصی طراحی شده است که بر اساس آیتم‌ها و شاخص‌های مختلفی که در این نرم‌افزار‌ها دیده شده، امیدواریم شاهد و ناظر انتخابات خوب و پرشوری باشیم. البته همکاران ما سعی کردند از تجربیات سایر دانشگاه‌ها در این زمینه استفاده کنند تا انشاالله ما یک انتخابات دقیق، شفاف و بی‌نقصی را امسال داشته باشیم.

عروتی‌موفق تشریح کرد: بعضی از انجمن‌های علمی اتحادیه کشوری دارند و جلساتی را با مدیریت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در طول سال با اتحادیه‌های کشوری برگزار می‌کنند؛ به همین علت بخشی از برنامه‌هایی که در انجمن‌های علمی ارائه می‌شد، دانشگاهی است یعنی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار می‌کنند و بخشی هم منطقه‌ای و کشوری است و به صورت مشترک و با استفاده از ظرفیت‌های سایر دانشگاه‌ها برگزار می­گردد. در سال گذشته هم برخی از فعالیت‌هایی که در فضای مجازی دانشجویان ارائه دادند، کشوری انجام می‌شد و مشترک با انجمن‌های علمی دانشگاه‌های دیگر و یا مشترک با اتحادیه برگزار می‌گردید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: دومین مجموعه در خانواده فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا کانون‌های فرهنگی هنری هستند؛ کانون‌ها به عنوان یکی از مجموعه‌های پویای فرهنگی هنری اجتماعی، مانند سایر دانشگاه‌های کشور در دانشگاه ما فعالیت‌هایی می‌نمایند.

وی تصریح کرد: ما مجموعاً ۱۳ کانون مصوب داریم که در دو بخش آقایان و خانم‌ها فعالیت می‌کنند، اما این بخش‌ها به صورت تفکیک کامل آقایان و خانم‌ها نیست؛ یک سلسله کانون‌ها به مقتضای برنامه‌ها و شرایطی که دارند، به صورت جداگانه ارائه می‌گردد و برخی هم به صورت مشترک. ولی در عین حال یک نهاد هماهنگ‌کننده در رأس آن‌ها وجود دارد. وظیفه شورای هماهنگی و دبیری که توسط سایر دبیران انتخاب می­گردد بر اساس آیین نامه ایجاد پیوند و ارتباط بین همه کانون‌ها است.

عروتی‌موفق گفت: کانون‌ها هم علیرغم شرایط کرونایی و عدم حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه، سال گذشته قریب به ۱۵۰ برنامه را توانستند اجرا کنند؛ برنامه‌های خوبی در کانون‌ها وجود داشت.

وی در ادامه تبیین کرد: کانون‌ها هم مانند انجمن‌ها است و فعالیت‌ها و میزان حضور همه آن‌ها در یک سطح و رتبه نیست. برخی از کانون‌ها مانند کانون قرآن و عترت، کانون مهدویت، کانون عکس و فیلم و کانون‌های خوابگاهی فعالیت‌های بسیار خوبی داشتند که ده‌ها برنامه را در طول سال گذشته اجرا کردند.

دکتر عروتی‌موفق متذکر شد: یکی از فعالیت‌های که کانون قرآن و عترت برگزار می‌کند، برگزاری مسابقات دانشگاهی قرآن کریم است؛ البته کارشناسان ما و مجموعه‌های دیگر هم به کمک می‌آیند تا هرساله شاهد برگزاری با شکوه‌تر مسابقات قرآن کریم در بخش‌های مختلف باشیم.

وی متذکر شد: این مسابقات هر ساله توسط بخشنامه‌هایی که از سوی وزارت علوم ابلاغ می‌شود در دانشگاه‌های کشور از جمله در دانشگاه بوعلی‌سینا هم برگزار شد؛ امسال بخشی از مراحل آن به صورت حضوری برگزار شد، اما دقیقاً دو روز مانده به برگزاری این مسابقات ما با غیر حضوری شدن کلاس‌ها مواجه شدیم و لذا بقیه مراحل مسابقات در فضای مجازی برگزار گردید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: کانون فیلم و عکس برنامه‌های خوبی را سال گذشته ارائه دادند. به طور متوسط در طول هفته اکران ۲ تا ۳ فیلم را در سطح دانشگاه برای دانشجویان داشتند و در کنار آن جلسات نقد و بررسی و ... هم توسط کانون برگزار می­گردید

وی یادآور شد: حوزه‌های فعالیت کانون‌ها گسترده است و با انجمن‌های علمی متفاوت است؛ در انجمن‌های علمی دانشجویان یک رشته دور هم جمع شده و یک انجمن را تشکیل می‌دهند و برنامه‌ریزی می‌کنند و برنامه‌ها را متناسب با تخصصی که در رشته وجود دارد برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در کانون‌های فرهنگی هنر‌ی دانشجویان می‌توانند از هر رشته‌ای ثبت‌نام کنند؛ و ثبت‌نام صرفا بر اساس علاقمندی است. حتی دانشجویان می‌توانند بر اساس علایق در دو یا سه کانون عضویت داشته باشند.

دکتر عروتی‌موفق گفت: لازم به ذکر است که برنامه‌هایی که کانون‌ها و انجمن‌ها ارائه می‌دهند باید در یک مرجع بالاتر به تصویب برسد؛ یعنی بعد از اینکه شورای یک انجمن و یک کانون برنامه خود را پیشنهاد داد، در شورای فرهنگی دانشگاه باید مصوب شود و بعد از گرفتن مصوبه از شورای فرهنگی به انجمن و یا کانون ابلاغ می‌شود که آن‌ها می‌توانند برنامه خود را اجرا کنند.

وی یادآور شد: علاوه بر کانون‌های نامبرده کانون هلال احمر، محیط زیست، شعر و ادب، ایران شناسی در طول سال فعالیت‌های خوبی دارند. وکانون‌های خوابگاهی (که در همه خوابگاه‌ها وجود دارند) فعالیت‌های مختلفی از جمله فعالیت‌های مذهبی مانند مراسم‌های نماز جماعت، برگزاری مراسم دعا و جشن‌ها و حتی برگزاری بعضی از اردو‌ها را با کمک هیئت دانشگاه در خوابگاه‌ها عملیاتی می‌کند.

دکتر عروتی‌موفق تصریح کرد: مجموعه انجمن‌ها و کانون‌های ما تقریباً از کمی و کیفی جزو انجمن‌ها و کانون‌های فعال سطح کشور محسوب می‌شوند، علیرغم شرایط کرونایی امسال این دو مجموعه قریب به ۳۷۰ برنامه را در طول یک سال انجام دادند و رقم ۳۷۰ برنامه رقم خوبی است و اگر ترم گذشته حضوری بود، این رقم به بالای ۵۰۰ می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیاتی که ما از فعالیت در فضای مجازی در سال گذشته به دست آورده‌ایم، امیدواریم نیمسال اول امسال هم برنامه‌های بهتری هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت نسبت به نیمسال گذشته داشته باشیم.

عروتی‌موفق توضیح داد: اساسنا‌مه کانون فرهنگی و هنری موجود اکثرا در شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه تصویب و ابلاغ شده است؛ ما در طول سالیان گذشته کانون منحل شده نداشته ایم، اما ممکن است یک سری درخواست‌ها برای تاسیس کانونی رسیده باشد و شورای فرهنگی آن را تأیید نکرده و یا شورای فرهنگی محتوای درخواست را موازی با کانون دیگری بداند. نکته دیگری که باید در این قسمت متذکر شوم این است که ممکن است ما در برخی از سال‌ها مواجه با رکود و رخوت یک کانون و انجمن باشیم. ممکن یک مجموعه به واسطه حضور علاقمندانی در یک سال فعالیت بیشتری داشته باشند و با فارغ التحصیل شدن و یا مشغله‌های دیگر همان مجموعه فعال، در سال بعد فعالیتش کندتر شده باشد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مجموعه‌های فعال در دانشگاه تشکل‌های اسلامی هستند. برای واژه تشکل می‌توان یک معنای عام و یک معنای خاص در نظر گرفت؛ در معنای عام تمامی مجموعه‌هایی که در دانشگاه فعالیت می‌کنند، یک تشکل هستند، اما در معنای خاص منظور از تشکل، تشکل‌های اسلامی دانشجویان هستند که بر اساس آیین نامه از مرجع مشخصی به نام هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی مجوز و پروانه فعالیت گرفته اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار داشت: در معنای خاص ما ۴ تشکل اسلامی در دانشگاه داریم که با سلائق مختلف در دانشگاه در حال فعالیت هستند؛ جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان (قبلا با پسوند مستقل بوده و بعداً بر اساس درخواست ارائه شده به هیئت نظارت دانشگاه پسوند مستقل را حذف کرده اند) دانشگاه بوعلی سینا تشکل‌هایی هسنتد که دارای گرایشات اصول‌گرایی هستند. دو تشکل هم با گرایشات اصلاح‌طلبی داریم؛ انجمن اسلامی دانشجویان معتدل و انجمن فرهنگ و سیاست. این چهار تشکل دارای اعضایی هستند و با مجوز هیئت نظارت فعالیت‌هایی را در طول سال انجام می­دهند.

وی در ادامه بیان داشت: در کنار این‌ها تشکل ها، در دانشگاه بسیج دانشجویی را هم داریم. البته بسیج دانشجویی آیین‌نامه‌های خاص خود را دارد که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ارائه شده است؛ با توجه به وظیفه و رسالت بسیج دانشجویی این مجموعه ارزشمند مجموعه‌ای عام و فراگیر است و طبیعتاً در قالب‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نمی‌گنجد.

اکبر عروتی‌موفق تصریح کرد: چتر بسیج خاصه بسیج دانشجویی، چتر بازی است که یه تعبیر مقام معظم رهبری هر کسی که دلداده کشور، انقلاب و ایران است می‌تواند فارغ از اینکه گرایش سیاسی او چیست، می‌تواند زیر این چتر قرار بگیرد و فعالیت کند؛ مهم این است که انقلاب و نظام را پذیرفته و دلداده ارزش‌های متعالی نظام اسلامی است. به همین علت سعی دوستان ما در بسیج دانشجویی بر این بوده است که چتر خود را باز کنند و گرایشات مختلف را زیر چتر خود داشته باشند.

دکتر اکبر عروتی‌موفق بیان کرد: با توجه به مسؤلیت و رسالتی که بسیج دانشجویی برای خود تعریف کرده است، ابا دارد که آن را در قالب یک تشکل در کنار سایر تشکل‌ها ببینیم. ما هم منطقاً آن را می‌پذیریم و می‌گوییم بسیج دانشجویی مانند همه نهاد‌هایی که مجوز می‌گیرند و آیین‌نامه دارند، یک نهاد ارزشمند است، اما رسالت آن متفاوت است و آن رسالت ایجاب می‌کند که چتر خود را به صورت گسترده‌تر باز کند.

وی اذعان کرد: یکی از برنامه‌هایی که بسیج دانشجویی برگزار می‌کند، برگزاری اردو‌های راهیان نور است که همه ساله برگزار می‌شود. این اردو‌ها در دانشگاه بوعلی‌سینا هم به صورت بسیار باشکوه برگزار می‌گردد. ما کمتر دانشگاهی را داریم که فعالیت اردو‌های راهیان نور آن مانند دانشگاه بوعلی‌سینا باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: علیرغم کمبود‌ها و تضییقات مالی که در سالیان گذشته داشته ایم، هر ساله بیش از ۵۰۰ نفر اعزام برای راهیان نور داشتیم؛ این اردو‌ها در سایر دانشگاه‌های استان چهار روزه برگزار می‌گردد در حالی که در دانشگاه بوعلی‌سینا پنج روزه برگزار می‌شود تا دانشجویان مناطق بیشتری ببینند و استفاده بیشتری از زمان داشته باشند. این اردو‌ها با حضور طیف‌های گوناگون و با حضور افراد با سلایق مختلف برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا خطاب به دانشجویان جدید‌الورود نیز بیان داشت: بنده به تمامی دانشجویان جدید‌الورود خیرمقدم عرض می‌کنم و تبریک می‌گویم از اینکه وارد دوره جدید و مرحله جدیدی از زندگی و تحصیل شده‌اند و در عین حال تبریک عرض می‌کنم از اینکه وارد دانشگاه بوعلی‌سینا شده‌اند؛ دانشگاه بوعلی‌سینا یکی از دانشگاه‌های پیشگام است و ما رتبه خیلی خوبی را از جهت علمی بین دانشگاه‌های کشور داریم.

وی افزود: آغوش خانواده بزرگ فرهنگی دانشگاه برای همه عزیزان دانشجو باز است و از همه دانشجویان با هر گرایش و سلیقه‌ای استقبال می‌کنیم؛ مجموعه فرهنگی دانشگاه بسیار گسترده است و هر کدام از دانشجویان می‌توانند در هر کدام از مجموعه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی فعالیت کنند و ما هم در حد توان حمایت می‌کنیم. علی‌الخصوص بحث انجمن‌های علمی که فارغ از گرایشات سیاسی فرهنگی اجتماعی فعالیت می‌کند، می‌تواند محمل خوبی برای جدید‌الورود‌های ما باشد که فعالیت در جمع و در یک تشکل را تجربه کنند، اما اینکه وارد تشکل‌های اسلامی دانشگاه شوند، پیشنهاد و توصیه ما این است که دانشجویان عزیز باید مقداری به خود اجازه دهند تا با فضای دانشگاه بیشتر آشنا شوند و گرایشات سیاسی را بیشتر مورد مطالعه قرار دهند و بعد بر اساس مطالعه و تحقیق دست به انتخاب بزنند.

وی تشریح کرد: یکی دیگر از مجموعه‌هایی که در دانشگاه‌ها فعال هستند، نشریات دانشجویی است؛ ما در حال حاضر ۴۷ نشریه فعال دارای مجوز داریم. نشریات با طی مراحلی از کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه و بر اساس آیین‌نامه‌ای تحت عنوان ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است مجوز فعالیت اخذ می‌کنند. افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند تقاضای نشریه بدهند و در صورت احراز شرایط مندرج در آیین نامه مجوز فعایت دریافت نمایند.

عروتی‌موفق متذکر شد: نشریات دانشگاه هم از جهت کمیت و هم به لحاظ کیفیت در سال‌های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بودند. فعالیت آن‌ها در سال گذشته مقداری دچار آسیب شد. بخشی از آن رکود به دلیل عدم حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه بود و بخشی هم به واسطه گران شدن کاغذ و بالا بودن هزینه‌های چاپ؛ هر چنه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کمک هزینه‌ای برای نشریات در نظر گرفته و پرداخت می‌نماید، اما مسلما با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت کاغذ و چاپ، نشریات با مشکلاتی مواجه هستند.

وی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه بر فعالیت نشریات، کمیته ناظر بر نشریات در دانشگاه‌ها نظارت می‌کند. این کمیته باید حداقل در ماه یک جلسه تشکیل داده و مسائل مربوط به نشریات را مورد بررسی قرار دهد.

اکبر عروتی‌موفق افزود: معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رئیس کمیته ناظر بر نشریات محسوب می‌شود و مدیر فرهنگی دبیر کمیته ناظر است؛ همچنین این کمیته یک عضو حقوقی دارد. یکی از اساتید حقوقدان به انتخاب رئیس دانشگاه باید در جلسه به عنوان عضو حضور داشته باشد. نماینده تام‌الاختیار و دائم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یکی در دیگر از اعضا است. سه نفر عضو هیأت علمی به انتخاب شورای فرهنگی به عضویت این مجموعه در می‌آیند و سه نفر از مدیران مسؤول نشریات هم به انتخاب مدیران مسؤول سایر نشریات عضو این کمیته می‌باشند.

وی تصریح کرد: کمیته ناظر بر نشریات دو کار عمده را انجام می‌دهد؛ یکی بررسی درخواست‌ها اعم از حقیقی و حقوقی و صدور مجوز است که از طریق سامانه نشریات انجام می‌شود و دیگری نظارت بر محتوای نشریات است. ما بر اساس قوانین نشریات در کمیته ناظر بر نشریات، ممیزی قبل از چاپ نداریم و تا لحظه‌ای که یک نشریه بخواهد چاپ شود، کمیته نشریات و هیچ نهاد دیگری در دانشگاه نمی‌تواند ورود پیدا کند، اما بعد از چاپ قانون اجازه‌ای داده است.

اکبر عروتی‌موفق تشریح کرد: بر اساس ماده ۳۶ آیین‌نامه نشریات دانشگاهی هرگاه نشریه‌ای مطالب و تصاویری مانند توهین، تهمت، فحش، الفاظ رکیک، تحقیر، تهدید، هتک حرمت و نظایر آن منتشر نماید، تخلف عمومی محسوب می‌شود و رئیس کمیته ناظر می‌تواند از ادامه توزیع نشریه جلوگیری نماید و موضوع را جهت بررسی به کمیته ناظر ارجاع دهد. کمیته ناظر هم موظف است موضوع را خارج از نوبت بررسی نماید و در صورت احراز تخلف، متخلف به یکی از تنبیهات بند‌های ۵ تا ۹ آیین‌نامه که در ماده ۴۰ مطرح شده تنبیه نماید.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با تخلف‌های نشریات شاکی‌ها دو دسته هستند؛ گاهی شخص حقیقی اعتراض می‌کند و می‌گوید به من توهین شده است؛ و گاهی هم مجموعه‌های حقوقی.

عروتی‌موفق تاکید کرد: بحث جمع‌آوری و برخورد تنبیهی با نشریات در طول سالیان گذشته یک یا دو مورد انجام‌شده و آن هم مواردی بوده که مربوط به مسائل امنیت ملی بوده و یا شاکی خصوصی داشته است.

وی بیان داشت: قانون برای هیچ کس مصونیتی قائل نشده است و هر فردی تخلف کند، باید برای رسیدگی به آن تخلف یک نهاد رسیدگی وجود داشته باشد. در حوزه نشریات هم کمیته ناظر بر نشریات نهاد مسؤول رسیدگی به تخلف است؛ در صورت تخلف، دبیرخانه کمیته ناظر بر نشریات نامه‌ای به مدیر مسؤول نشریه داده و موارد تخلف را یادآور می‌شود. در یک بازه زمانی مدیر مسؤول باید دفاعیه خود را آماده کند و یا به صورت کتبی و یا شفاهی با حضوردر کمیته ناظر آن را ارائه دهد. پس از آن کمیته ناظر پس از استماع دفاعیات وارد شور شده و می‌تواند اقدام تنبیهی داشته باشد. این اقدامات از تذکر شفاهی، تذکر کتبی شروع می‌شود و تا رسیدن به بعضی محرومیت‌ها و توقیف نشریه ادامه می‌یابد. برخی از تخلفات هم به کمیته انظباطی مربوط می‌شود.

وی گفت: برای هر کدام از مجموعه‌های دانشگاه یک نهاد ناظر و مسئول برای رسیدگی به تخلف وجود دارد؛ تخلف انجمن‌های علمی توسط شورای فرهنگی و تخلف تشکل‌های اسلامی توسط هیأت سه نفره‌ای شامل رئیس دانشگاه، رئیس نهاد و نماینده وزیر رسیدگی می‌شود. هر چند در طول سالیان گذشته نسبت به حجم بسیار گسترده فعالیت‌ها (به طور متوسط هر سال قریب به هزار برنامه) محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌ها و یا تنبیهات بسیار اندک بوده است. سعی بر این بوده تا با سماحت و صبوری بیشتری برخورد‌ها صورت بگیرد. هر چند باید این نکته را متوجه باشیم که تخلف، تخلف است و افراد حقیقی و حقوقی باید بر اساس آیین نامه‌ها و دستور العمل‌ها عمل نمایند و از چارچوب‌های قانونی خارج نشوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا اعلام کرد: هیئت دانشجویی هم یک مجموعه مذهبی، فرهنگی است و براساس آیین‌نامه خود باید عمل کند؛ هیئت دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا دارای اساسنامه است و اساسنامه آن هم مصوبه شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه است. در اساسنامه آن یک هیئت امنائی دیده شده و هیئت دانشجویی باید زیر نظر آن فعالیت کند و رئیس هئیت هم توسط هیئت امناء انتخاب می‌شود. هیئت به یک عنوان بازوی اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری محسوب می‌شود؛ نهاد عهده‌دار فعالیت‌های مذهبی در دانشگاه است. هیئت دانشجویی باید فعالیت‌های خود را به صورت مصوب از شورای فرهنگی دانشگاه بگیرد.

عروتی‌موفق تاکید کرد: هیچ مجموعه‌ای در دانشگاه نمی‌تواند به صورت خودسر و بدون مجوز فعالیت نماید؛ هر کدام از مجموعه‌ها یک شورا یا کمیته فعالیت دارند و نهایتاً یا به شورای فرهنگی ختم می‌شوند و یا به هیأت نظارت بر فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشگاه.

دکتر عروتی‌موفق تصریح کرد: تشکل‌های اسلامی و بسیج دانشجویی مجوز هرگونه فعالیت را از هیأت نظارت دریافت می‌کنند؛ بقیه مجموعه‌های دانشگاهی هم در یک سلسله مراتبی از شورای فرهنگی باید مجوز بگیرند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا یادآوری کرد: در یک بازه زمانی مسؤول سابق نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جلسه‌ای تشکیل دادند و سعی کردند انسجامی و تجمیعی در برگزاری مراسم مذهبی تشکل‌ها صورت پذیرد؛ نظر ایشان این بود که بجای اینکه هر کدام از مجموعه‌ها در برگزاری مراسم دعا فعالیت مستقل از هم داشته باشند، مجتمعا یک فعالیت گسترده‌تری تشکیل شود که هم از ابهت بیشتری برخوردار باشد و هم تعداد بیشتری بتوانند در آن شرکت کنند در عین حال در بعضی هزینه‌ها هم صرفه‌جویی صورت بگیرد. اما این روند دوام پیدا نکرد و از سال قبل دوباره به شرایط سابق برگشتیم. استدلال تشکل‌ها این بود که برنامه‌هایی که اجرا می‌شوند برنامه تشکیلاتی محسوب می‌شود و اهداف تشکل‌ها فرق دارند و هر تشکلی هم مخاطبان خاص خود را دارند.

وی در نهایت در رابطه با خبرگزاری بسنا نیز ابراز کرد: خبرگزاری بسنا با وجود اینکه خبرگزاری جوانی است، اما به اندازه سابقه‌دار‌ها توانسته توفیقاتی را کسب کند که این امر جای تقدیر و تشکر دارد.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست