پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۵۲
|
کد خبر: ۴۴۵۴
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار داشت: ادبیات مقاومت و پایداری سابقه‌ای چند هزار ساله در تمدن بشری دارد. در تمدن پیش و پس از اسلام و درطلوع آن شاهد آثار حماسی متعددی بودیم که نمونه بارز آن اشعار فردوسی است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در آیین نکوداشت نویسندگان برتر دفاع مقدس استان همدان و افتخارآفرینان ادبیات پایداری در کشور، گفت: ادبیات مقاومت و پایداری سابقه‌ای چند هزار ساله در تمدن بشری دارد، آثار هومر را در دنیا به عنوان شروع نگارش آثار حماسی می دانند و در تمدن پیش و پس از اسلام و درطلوع آن شاهد آثار حماسی متعددی بودیم که نمونه بارز آن اشعار فردوسی است.

وی افزود: شاید بتوان جرقه ادبیات حماسی را در اینجا دانست، اما آنچه که اهمیت دارد این است که قبل از اسلام ادبیات شفاهی و نقال ها بودند که سینه به سینه نقل می شده است و نمونه آن را تا دیر زمانی در گفتار پرده خوان ها و نقال ها شاهد بودیم و خاطره ای کوچک در هر کدام از هم نسلی های ما وجود دارد.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: رویش انقلاب کبیر اسلامی در ایران باعث ایجاد نوری تازه در دل بسیاری شده است، مردمی که در خاورمیانه و بعضا در آمریکا و آفریقای جنوبی از ظالمان به ستوه آمده بودند، به ادبیاتی به نام ادبیات مقاوت روی آوردند هرچند صرفا در ادبیات نبوده و شاهد ساخت موسیقی هایی هستیم که اعتراض خودشان را نسبت به روند حکام ابراز کردند.

وی تشریح کرد: شروع جدی ادبیات مقاومت با شروع انقلاب جرقه تازه ای خورد و با جنگ تحمیلی زمینه ای شد تا با گفتار های عمیقی که در ادبیات ایران وجود دارد اشعاری را برای جوانان سرودند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: حماسه فتح خرمشهر به عنوان یک اسطوره جدی در تاریخ و فتوحاتی که رزمندگان ما داشتند سبب شکل گیری ادبیات پایداری در کشور ما شدند.

وی ادامه داد: امروزه بیساری از کشورها به دنبال برگی از حماسه در تاریخ کشور خودشان می گردند و عاجز از یافتن آن و کشور های تازه تاسیسی که در پی یافتن تاریخی کهن هستند؛ به طوری که آمریکا بعد از شکست از ویتنامی ها شروع به همجه ای تبلیغاتی و ساختن داستان ها در هالیوود کرد تا شکست خودشان را جبران کنند و شکست را به گونه ای جلوه دادند که اگر این فیلم ها را ببینید متوجه خواهید شد که به دنبال برطرف کردن سرافکندگی خودشان هستند، در حالی که در کشورمان شاهد فداکاری های نوجوانان، جوانان، پیرها و زنان و مردانی بودیم که حماسه های درخشان مقاومت و پایداری را شکل دادند.

عضو هیأت علمی باستان شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: در کشور ما زنان همان جایگاهی را دارند که مردان در آن هستند البته با وظایف تعریف شده خود که این نشان دهنده این است که چه اندازه زمینه های تمدن این فرهنگ غنی است و باید آن را نکوداشت و بدان افتخار کرد.

وی گفت: ادبیات پایداری در سال های اخیر شکل گرفته و حدود ۷۰۰ کتاب در این حوزه حاکی از آن است. اخیرا به همت حوزه هنری استان همدان کتابی تحت عنوان تاریخ غیرت ایرانیان به عنوان قدیمی ترین رمان نگاشته شده است و افتخار می کنیم که همدان می تواند این ادعا را داشته باشد که یکی از قدیمی ترین رمان ها را احیا کرده است.

وی افزود: بسیاری از رمان های اجتماعی در دنیا رشته هایی از خیال در آن ها است اما داستان های دفاع مقدس ریشه در آیینه واقعیت دارد.

یعقوب محمدی‌فر همچنین در ادامه تبیین کرد: تفاوت جدی که می توانیم تاثیر ادبیات مقاومت را بر همگان اشاره کنیم زنده بودن راویان و ریشه در واقعیت داشتن آن ها است که بعضا فکر می کنیم خیال پردازی است اما می بینیم که در عالم واقع اتفاق افتاده است همچنان که بخواهیم عبور فرزندانمان از سیم های خاردار را مطرح کنیم که هیچ کس باور نمی کند جوانی خودش را روی مین پرتاب می کند تا مسیر را برای دیگران باز کند.

وی در پایان گفت: اگر گریزی به صد سال آینده داشته باشیم امروز نباید این ادبیات را قضاوت کرد چرا که شاید در آینده افرادی بیایند و بهتر بتوانند قضاوت کنند.

خبرنگار: حوائجی
عکس: زند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست