پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۴۷
|
کد خبر: ۴۵۰۶
کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» با نگاه و روایتی جدید و دقیق، به تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر استان همدان در بازۀ زمانی ۱۲۶۳ تا ۱۳۳۳ هجری قمری، به قلم «خسرو محمدی» از مجموعه دانش‌نامه استان همدان منتشر شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹
به گزارش بسنا و به نقل از حوزه هنری استان همدان، خسرو محمدی نویسندۀ کتاب «خانه اربابی بهاءالملک»، این کتاب را مدعی دو موضوع دربارۀ استان همدان دانست و گفت: رسیدن به درک درست از شخصیت بهاءالملک، علل و انگیزۀ او از ساخت خانه‌اش درمحل اعتمادیه و وقف آن و همچنین بیان حرف‌های تازه و بدیع از جغرافیا، فرهنگ و تاریخ استان همدان، دو محور مهم و جذاب کتاب «خانۀ اربابی بهاءالملک» است.
 
وی رازماندگاری شخصیت «بهاءالملک» در تاریخ را خَیّر و واقف بودن او دانست و تصریح کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، سیاسی و جریان‌سازی‌های اجتماعی، در کنار خوش‌نامی و فرهیختگی، راز ماندگاری «بهاءالملک» در تاریخ است.
 
خسرو محمدی هدف اصلی این اثر را مطالعۀ چگونگی معماری «خانۀ اربابی بهاءالملک» و بیان تحول معماری استان در انتقال قدرت از قاجار به پهلویاعلام کرد و افزود:این سازه برای مطالعۀ روند معماریتاریخ معاصر همدان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا دارای پیوند‌هایی ژرف با رویداد‌ها و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی دورانگذار از قاجار به پهلوی و جنگ‌های جهانی است که در ساخت بنای مذکور تأثیرگذار بوده‌اند.
 
این پژوهشگر، طبقه‌بندی خانه‌های قدیمی استان همدان را شامل «خانه اربابی‌ها»، «خانۀ خرده‌مالکان و ویژگان» و «خانۀ مردم عادی» برشمرد و گفت: در کنار اهمیت معماری این گونه سازه‌ها، وجود آثار منقول و غیرمنقول نظیر کتاب‌ها، اسناد و تصاویر، اهمیت این سازه‌ها را به لحاظ فرهنگی، هنری و بیان اوضاع اجتماعی، سیاسی و تاریخی برجسته می‌کند.
 
وی همچنین کتابخانۀ «خانۀ اربابی بهاءالملک» رابا بیش از ۸۷۰ عنوان کتاب، بسیار ارزشمند عنوان کردوگفت: وجود نسخ خطی مانند «قانون ابن‌سینا» با قدمتی ۴۳۰ ساله و «نهج‌البلاغه» متعلق به قرن هفتم هجری قمری از آثار ارزشمند و شاخص اینکتابخانهاست.
 
محمدی کارکرد فعلی این بنای اصیل را بنابر وصیت واقف خیّر «بهاءالملک»، درمانگاه اعلام کرد و گفت: بنابه وصیت «بهاءالملک»، هم‌اکنون اهالی ۳۲ روستای استان همدان در این ساختمان تاریخی، رایگان ویزیت و درمان می‌شوند.
 
کتاب «خانۀ اربابی بهاءالملک» بیستمین اثر مکتوب از دانش‌نامۀ استان همدان در ۵ فصل و ۲۰۲ صفحه از سوی حوزه هنری استان همدان روانۀ بازار کتاب شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر