پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۷۷
|
کد خبر: ۴۵۲۴
دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی خبر داد: کاری که در برنامه حوزه پژوهشی وزارت علوم قرار دارد، موضوع مواریث‌پژوهی در علوم است که یکی از شاخه‌های این مبحث، سیدجمال‌پژوهی خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به همراه دکتر عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، در شهر اسدآباد و دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی حضور یافت، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این دانشگاه، در نشست مشترک با اعضای هیات رئیسه دانشگاه و مسوولین شهرستان اسدآباد اظهار داشت: دوران زندگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی در برهه‌ای حساس از دوره قاجار قرار گرفته که بین وارد کردن علوم از غرب و یا تولید علم در داخل بحث و چالش وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نظر سیدجمال این است که اگر بناست از علوم غربی و نظرات دانشمندان غرب استفاده کنیم، همه آن‌ها را ببینیم، نه اینکه به صورت گزینشی از نظرات و یافته‌های دانشمندان و اندیشمندان غربی استفاده کنیم.

دکتر رحیمی افزود: در آن زمان به شدت با عقاید علمی سیدجمال مخالف بودند، چراکه او معتقد بود هم باید اسلام را در تمام شئون خود حفظ کرد و هم از علوم غربی و علوم جدید روز استفاده کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم همچنین بیان داشت: سیدجمال با خرافه‌گرایی به شدت مبارزه کرد و از شخصیت‌های علمی مشعشع زمان خود می‌باشد و که در جایگاه خود بسیار مورد توجه بوده و شایسته است.

وی در ادامه تاکید کرد: لازم است در دانشگاه سیدجمال به مطالعه در باره این عالم بزرگوار اهتمام بورزید و موضوع سیدجمال‌‌پژوهی باید یکی از اهداف اصلی مطالعات این دانشگاه باشد و در این جهت لازم است مرکز و کتابخانه‌ای تخصصی از تمام آثار و میراث به جامانده از سیدجمال به صورت متمرکز در این دانشگاه گردآوری شود، تا بتواند به عنوان منبعی موثق برای سیدجمال‌پژوهان دنیا قرار بگیرد.

غلامحسین رحیمی همچنین با اشاره به اهمیت پرداختن به شخصیت‌ها و تاریخ گران‌بهای مناطق مختلف کشور، خبر داد: کاری که در برنامه حوزه پژوهشی وزارت علوم قرار دارد، موضوع مواریث‌پژوهی در علوم است که یکی از شاخه‌های این مبحث، سیدجمال‌پژوهی خواهد بود.

وی در ادامه پس از استماع گزارش مسوولین دانشگاه سیدجمال از وضعیت علمی، آموزشی و پژوهشی این دانشگاه، تبیین کرد: یک گروه از دانشگاه‌ها حداقل کیفیت را دارند و سقف پرواز علمی آن‌ها مقطع کارشناسی است.

رحیمی اضافه کرد: نوع دیگر دانشگاه‌ها سطح بالاتری از کیفیت علمی را دارا خواهد بود و از این نوع دانشگاه‌ها انتظار می‌رود در سطح کارشناسی‌ارشد و دکتری فعالیت کنند و حوزه تولیدات علمی ملی و بین‌المللی را در دانشگاه خود تقویت کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نهایت تصریح کرد: طرح آمایش آموزش عالی برای دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی نوع دوم دانشگاه‌ها را با سطح کیفی بالای علمی دیده و مقتضی است این دانشگاه در این راستا حرکت کند و ماموریت خود در این‌باره را محقق کند.

خبرنگار: اسماعیلی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه